(Forrás: http://www.jogiforum.hu/hirek/29013#.URi8FTmaVqo.facebook)
Ítéletek és előítéletek - Empátia, szimpátia a tárgyalóteremben (2013.02.11. Jogi Fórum / Sereg András)
Régóta vitáznak a szakemberek, van-e diszkrimináció a magyar
igazságszolgáltatásban, mennyire előítéletesek a rendőrök és a bírák.
Kevesen tudnak arról, hogy a Magyar Igazságügyi Akadémián az elmúlt
években már több száz bíró vett részt az „Empátia, szimpátia a
tárgyalóteremben” című kétnapos tréningen.
Napjaink egyik súlyos ellentmondása, hogy miközben a modern
igazságszolgáltatás alapvető követelménye a pártatlanság és a törvény
előtti egyenlőség, az egész társadalomban aggasztó mértékben él és
virágzik az előítéletesség. A hátrányos megkülönböztetés, a
diszkrimináció elsődlegesen társadalmi probléma, amelynek gyökerei
mélyen a társadalomban rejtőznek. Friedrich Nietzsche német filozófus egyik találó aforizmája szerint a meggyőződések veszedelmesebb ellenségei az igazságnak, mint a hazugságok.
Az utóbbi években számos kezdeményezés született az
igazságszolgáltatásban előforduló különféle sztereotípiák, előítéletek,
diszkriminatív magatartások feltérképezésére. 2011-ben az ELTE ÁJK
Jogszociológia Tanszékének és az Európai-Magyar Jogszociológiai Oktatási
és Kutatási Alapítványnak az Open Society Institute támogatásával
végzett országos kutatás során például azt vizsgálták, hogy a jövő
jogászai és rendőrei tanulmányaik megkezdésekor, illetve befejezésekor
milyen mértékben előítéletesek. Hét felsőoktatási intézményben 719 jog-
és 52 rendőrhallgatót kérdeztek meg. Az eredményeket 2011 novemberében
Krémer Ferenc szociológus ismertette a „Diszkrimináció az
igazságszolgáltatásban?” címmel megrendezett konferencián. A kutatásban
vizsgált csoportok a németek, a szlovákok, a zsidó vallásúak, a Krisna
tudatú hívők, a kínaiak, a romák, a homoszexuálisok és a nők voltak. Az
első és a negyedéves hallgatók között viszonylag jelentéktelen volt a
véleménykülönbség, amikor azt kérdezték tőlük, hogy szerintük melyik
társadalmi csoport milyen mértékben jelent veszélyt a társadalomra.
Mindkét évfolyamban magasan a romákat ítélték a legveszélyesebbnek – az
első évfolyamosok 65,9, a negyedévesek 63,8 százaléka, azaz az egyetemi
oktatás hatására nem történt ebben a kérdésben érdemi változás. A
kínaiak esetében viszont már határozott eltérést mértek: míg az első
évfolyamos tanulók 34,1 százaléka tartotta őket veszélyesnek, az egyetem
végére ez az arány 21,2 százalékra csökkent. A tendenciákból az látszik
– állapították meg a kutatók –, hogy az egyetemi évek alatt, ha csekély
mértékben is, de csökken a diszkrimináció: míg az első évfolyam
hallgatóinak 18,1 százaléka kirekesztő, ez az arány a negyedévesek
között „csak” 15,7 százalék. A befogadók aránya az első évfolyamosok
között 7,2 százalék, ami a negyedik évre csaknem megduplázódott (13,7
százalék).
Ez az eredmény semmiképpen sem váratlanul született, hiszen a
rendőrtiszti főiskolások körében 2004-ben végzett vizsgálatok is azt
bizonyították, hogy a cigányokat a többségtől és más kisebbségektől
egészen különbözőképpen fogják fel: a hallgatók 69 százaléka szerint a
romák veszélyt jelentenek, 71 százalékuk pedig engedelmességre is
kényszerítené őket. Végh Zsuzsanna az „Előítéletes
gondolkodás a rendőrségnél” című, 2008-ban publikált cikke szerint a
rendőrök csaknem 80 százaléka úgy véli, hogy a cigányokban nincs
jogtisztelet, 60 százalékuk szerint pedig a bűnözésre csak ürügy a
megélhetési kényszer.
Molnár Katalin, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem
docense „Az előítéletesség verbális kifejeződései és annak
következményei a rendvédelemben” című tanulmányában arra a kérdésre
kereste a választ: miképpen tehetünk valamit annak érdekében, hogy
meglévő előítéletességünk legalább valamelyest enyhüljön, illetve hogyan
tudjuk azt elérni, hogy ne akadályozzon bennünket hétköznapi
élethelyzeteink megoldásában. Ehhez az első lépés az – állítja a
kommunikációs tréner –, hogy előítéleteit ki-ki beismerje, minél jobban
megismerje azok természetét, irányultságát. Amit lehet közülük, azokat
meg kell szüntetni, vagy legalább enyhíteni rajtuk, a fennmaradó
legmélyebb, legerősebb, már-már kiirthatatlan előítéleteket pedig meg
kell tanulni kezelni, és – nem utolsósorban – a konfliktusoknál kordában
tartani.
A Magyar Helsinki Bizottság 2004-ben műhely-konferencián mutatta be
annak a kutatásának az eredményeit, amely azt vizsgálta, hogyan
érvényesül a büntetőeljárásban a törvény előtti egyenlőség elve,
felfedezhetők-e az eljárás során statisztikailag mérhető különbségek
aszerint, hogy a terhelt roma vagy nem roma. A bírósági irattárakban
megvizsgált 1147 ügyirat elemzése azt igazolta, hogy egy roma, ha
bűncselekményt követ el, nagyobb valószínűséggel bukik le, mint egy nem
roma. Vagyis nem arról van szó – magyarázta egy interjúban Kőszeg Ferenc –, hogy a romákat ártatlanul ítélik el, hanem arról, hogy egy nem romának nagyobb esélye van arra, hogy nem találják meg.
„Egyesek – például egyes rendőrök – azt mondják: ha Magyarországon nem
volnának cigányok, akkor bűnözés se lenne. A mi vizsgálataink viszont
azt mutatják: ha nem volnának cigányok, a rendőrség bűnfelderítési
statisztikái lennének sokkal rosszabbak.”
A Magyar Igazságügyi Akadémián évek óta foglalkoznak a bírák személyiségfejlesztésével. Homonnai Csilla és Straub Erika
„Empátia, szimpátia a tárgyalóteremben” címmel tart kétnapos
tréningeket. A foglalkozás célja a bírói munkát segítő empátia
fejlesztése, valamint a természetes személyiségjegyekből adódó szimpátia
tényezőinek felismerése és kiküszöbölése a bírói ítélkezés során. Az
oktatók szerint az empátia segíti, a szimpátia nehezíti a semleges bírói
döntéshozatalt. A szimpátia megléte megkérdőjelezhetetlen, felismerése
kötelező.
Egy korábbi ilyen képzésen részt vett bíró elmesélte: egy
esetmegbeszélés során elemezték például: mit tennének annak a bírónak a
helyében, akinek egy tárgyaláson feltették a kérdést, hogy milyen
vallású. „Ha a bírónő részt vett volna a képzésen, akkor nem
válaszolt volna a kérdésre, hanem elszámol legalább ötig, és utána nem
azt a választ adja, ami aztán bejárta az egész sajtót” – mondta a bíró.
A szakemberek az egyik legsúlyosabb bírói hibának a prejudikálást
tartják. A bírónak nem lehet prekoncepciója, az érdemi döntése
meghozataláig nyitottnak kell lennie valamennyi – az eljárás során
felmerülő – információra. Tremmel Flórián pécsi
jogászprofesszor szerint a bírónak fejlett kommunikációs készséggel kell
rendelkeznie, hangneme nem lehet durva, sértő, minden helyzetben
vigyáznia kell stílusára. Emellett nem nélkülözheti a határozottságot
sem, de legfontosabb tulajdonsága a döntésképesség. Az a bíró, aki nem
meri, nem tudja vállalni a döntést, éppen a bírói hivatás lényegére
alkalmatlan.
A Magyar Igazságügyi Akadémián az elmúlt időben gyakran tartottak csoportfoglalkozásokat az Amnesty International munkatársai. Balassa Szilvia, Kende Judit és Selymes Orsolya
„Sztereotípia, előítélet, diszkrimináció” című előadásukon amerikai
kriminológiai statisztikák és bírósági dokumentumok vizsgálati
eredményeiről számoltak be. Ezekből kiderült, hogy az Egyesült
Államokban a feketékre általában hosszabb börtönbüntetést szabnak ki,
gyakrabban ítélik halálra a fekete elkövetőket, mint a fehéreket. A
fekete vádlott súlyosabb büntetést kap, ha az áldozat fehér. Ugyanakkor a
fekete esküdtek is hajlamosak a saját csoportból származó vádlottakat
enyhébb ítélettel sújtani, mint a fehér vádlottakat.
Pap András László egyetemi docens „Diszkrimináció
úton, útfélen” című tanulmányában leírta: az amerikai autópályákon
végzett igazoltatásokat célzó vizsgálatok kimutatták, hogy az
össznépesség 13,1 százalékát jelentő feketék (2011) aránytalanul
felülreprezentáltak a rendőri eljárásban igazoltatott és eljárás alá
vont személyek között. New Jersey államban például az intézkedés alá
vontak 53 százaléka volt fekete, 24,1 százaléka hispán, míg fehér csak
21 százalék. A feketék kétszer gyakrabban kaptak bírságot, mint a
fehérek, azzal együtt, hogy a fekete háztartások egyötödében nincs is
személygépkocsi.
Jerome Frank, múlt században élt amerikai
jogszociológus szerint az egyes bírók jelleme, hajlamai, elfogultságai
és szokásai gyakran meghatározzák, hogy mit fognak törvényesnek tartani.
„A bíró, mint a többi halandó, ha gondolkodik, abba mindig
bekapcsolódik a teljes személyisége, és ez színt visz annak minden
részébe. Ahhoz – folytatta analízisét Jerome Frank –, hogy
megismerjük a bírák megérzéseihez vezető okokat, amely létrehozza magát a
jogot is, tanulmányozni kell, a bírák személyiségét. Az igazságosság
személyenként nagyon eltérő lehet, függ a bírók lelki alkatától,
személyiségétől, neveltetésétől, környezetétől, egyéb hatásoktól."
Érdekes lenne megejteni a büntetés-végrehajtási intézetekben, a személyi állomány tagjai körében egy olyan vizsgálatot, amelynek célja, hogy vizsgálja, a személyzet tagjai vajon mennyire viseltetnek előítéletekkel az elítéltek irányában. Meggyőződésem, hogy előítéletek nálunk is vannak, akarva-akaratlanul. Azt hiszem, hogy a börtönben töltött évekkel egyenes arányban magam is könnyebben feltételezem a rosszat, a negatív töltetű dolgokat a fogvatartottak többsége esetében. Nem tudom biztosan, hogy mindez egyértelműen az előítéletesség kategóriájába tartozik, vagy egyszerűen csak óvatosabb lettem, kevésbé vágyom arra, hogy "megvezessenek". Azt azonban továbbra is biztosan állítom, hogy számomra majdnem teljesen mindegy, hogy egy fogvatartott roma vagy nem roma, magyar vagy nem magyar származású. Az egyén megítélését nálam az együttműködésre való hajlandóság, a hozzáállás határozza meg, nem pedig a bőrszín, a származás vagy bármi egyéb olyan dolog, ami alapján diszkriminációval lehetne engem vádolni. Ezzel együtt tényleg úgy gondolom, hogy a téma érdemes lenne arra, hogy valaki felhasználja egy vizsgálathoz..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése