Forrás: http://nol.hu/belfold/20130629-szerepjatek_zarkaban_es_szinpadon?ref=sso
Börtöncasting kiselefántra
Szerepjáték zárkában és színpadon
Ritkán látni ilyet
kőszínházban. A nézőtér első két sorában rabruhában lévő elítéltek ülnek. A
sorok végén három-három fegyőr áll, fél szemmel a színpadot, fél szemmel a
fogvatartottakat figyelik. A rabok mögött a büntetés-végrehajtás vezetői,
protokollvendégek foglalnak helyet, a hátsó régiókban civilek, jórészt az
elítéltek rokonai, ismerősei ülnek. Mivel ez nem egy „nyilvános beszélő”, a
kommunikáció kimerül az integetésben.
Lassan
kialszanak a nézőtéri fények, a hangszóróból megszólal a jól ismert szöveg:
„Megkérjük kedves nézőinket, hogy az előadás idejére kapcsolják ki
mobiltelefonjaikat.” Az első két sorban élénk derültség támad: – Jaj,
édesanyám, kikapcsolnám én, ha lenne – mondja valaki félhangosan. Újabb
nevetés, mindenkinek bevillan, hogy a börtönökben az első számú tiltott tárgy a
mobiltelefon. Közben megkezdődik A kíváncsi kiselefánt című előadás. Tucatnyi
fiatalember lép a színpadra, rázendítenek a KFT zenekar Afrika című számára.
Ami ugyebár úgy kezdődik: „Ha meguntam, hogy mindig itt legyek, majd utazgatok,
mert utazni élvezet.” Persze, hogy óriási a siker.
Később aztán a
nevetés mellett lesz sírás, meghatódás, öröm, döbbenet, sajnálkozás meg bánat
is: minden, ami a színházban megszokott. Az első hazai börtönszínházi találkozó
részben pontosan olyanra sikeredett, mint bármelyik drámafesztivál, másfelől
mégis igazi unikum lett belőle. Az ötlet Balázs Péter bv-ezredesnek, a pálhalmai
börtön parancsnokának a fejéből pattant ki. Két dolog inspirálta. Egyfelől
szinte valamennyi hazai büntetés-végrehajtási intézményben működik valamiféle
drámapedagógiai csoport, színjátszókör, ám egymásról, az egyes műhelyekben
folyó munkáról az érintettek alig tudnak valamit. Másrészt tavaly a dunaújvárosi
Bartók Kamaraszínház meghívására a pálhalmai börtön színjátszói bemutathatták
egyik előadásukat a civileknek, és nagy meglepetésre a teátrumot színültig
megtöltötték az érdeklődők.
Az egész Európában
egyedülálló börtönszínházi fesztivál lényege, hogy bemutatkozhatnak egymásnak a
büntetés-végrehajtási intézmények legkiválóbb színjátszó csoportjai, ugyanakkor
a kívülállók is bepillantást nyerhetnek a börtönfalakon túli világba. A
pálhalmai börtön tavaly közzétett felhívására 15 bv-intézet jelentkezett. Az
előadásokat idén tavasszal végignézte egy szakmai zsűri, amely végül hat
produkciót választott ki az országos találkozóra. A kétnapos nyilvános
fesztivált a dunaújvárosi teátrumban rendezték meg profi kőszínházi
körülményeket biztosítva a raboknak. A szokatlan fellépőgárda miatt a
szervezésben speciális logisztikai megoldásokra is szükség volt. A csoportok
többsége ingázott a börtönük és Dunaújváros között, a legtávolabbról érkező
tiszalökieket azonban Pálhalmán látták vendégül: ideiglenesen annyi zárkát
ürítettek ki, hogy elférjenek a színészek.
Az étkeztetést
szintén a pálhalmai börtön vállalta magára, a Bartók Kamaraszínház külső és
belső biztosításába pedig a rendőrség is besegített. Összesen 64 fogvatartott
vett részt a fesztiválon, mindannyian úgynevezett alacsony biztonsági kockázatú
elítéltek, akik a színpadra lépéssel egyúttal fel is vállalták az arcukat a
nyilvánosság előtt. – Azért fontos, hogy
civilek is láthassák a produkciókat, mert ez segíthet az előítéletek
lebontásában – mondja Balázs Péter. – A
színpadon nem fogvatartottakat látunk, hanem hús-vér embereket, érzőgondolkodó
lényeket. Akik egyébként sokat profitálhatnak a színjátszásból:
konfliktuskezelést, alkalmazkodást, együttműködésre való képességet tanulhatnak
belőle. De sokuknak már a szövegtanulás, vagy a próbákon való részvétel is
komoly feladat, ami része a személyiségfejlesztésüknek.
A
drámapedagógia segít abban a törekvésünkben, hogy a fogvatartottak jobb
emberként szabaduljanak, mint ahogy a börtönbe kerültek. Maguk az elítéltek
talán kevésbé hisznek a „színházcsinálás” személyiségformáló erejében, azt
viszont pontosan érzékelik, milyen közösségformáló erő lehet egy előadás
létrehozása. Kezdve a szereplők kiválasztásával. – Nálunk rendes szereplőválogatás volt – meséli a tököli Mákvirág
Színjátszó Csoport előadásának címszereplője, a „kíváncsi kiselefántot” alakító
elítélt. – 28-an jelentkeztünk a 14 szerepre.
Abban nem volt sok vita, hogy én legyek a főszereplő, mert a csapatból egyedül
nekem van színjátszó múltam még a középiskolából. A többi szerepért viszont
nagy harc ment. Nehéz volt összehozni az előadást, mert mindenki dolgozik a
börtönön belül, csak a szabadidőnkben próbálhattunk. Én például szakács vagyok,
12 órás műszakokban melózom, nem volt könnyű a többieknek hozzám igazodniuk.
Régebben azért elég sok súrlódás volt köztünk, de amióta próbálunk a fiúkkal,
azóta együtt sírunk, együtt nevetünk.
A
börtönszínjátszás egyik alapproblémája, hogy a társulat folyton változik. A
budapesti bv-intézet színjátszó csoportja például 15 tagból áll, miközben az
általuk bemutatott darabban (A rátóti legényanya) csak tízen lépnek színpadra.
– Azért van ez a puffer, mert mi úgynevezett „előzetes házban” vagyunk, állandó
nálunk a jövés-menés – magyarázza a főszerepet játszó férfi. – Az öt hónapos
próbafolyamat alatt négy tagcserénk akadt: azok távoztak, akiknek menet közben
megszűnt az előzetes letartóztatásuk. A tartalékok azért kellenek, hogy baj
esetén be tudjanak ugrani a kieső színész helyére. Olyan elkötelezett szereplők
is akadnak, akik akkor sem lépnek hátra, ha tényleg bekövetkezik a baj. A
fővárosi csoportba tartozó Tasi Zoltán például a fesztivál előtt négy nappal
eltörte a lábát. Lett volna beugró, aki átvehette volna a szerepét, de ő
ragaszkodott hozzá, hogy begipszelve, két mankóval a hóna alatt is színpadra
lépjen.
„Jó a csapat, jó a hangulat. Igaz, hogy fáj a
lábam, de azért inkább itt vagyok, mint odabent” – teszi
hozzá. Az is gondot jelentett, hogy a legtöbb börtöntársulatban a női
szerepeket is férfi rabokra kellett kiosztani. Kivéve a pálhalmaiakat, mivel az
ottani bv-intézetnek van egy női részlege is, így a színjátszó csoport
koedukált. Megkérdeztük a női jelmezbe bújt férfi színészeket, mennyire
nehezítette meg a munkát a másik nem hiánya, de azt mondták, a rabtársak
zrikálását leszámítva nem volt különösebb gondjuk a helyzettel. Az egyes
börtöntársulatok különböző nézőpontból közelítették meg, mit is tartanak igazán
fontosnak a színjátszásból. A legtöbben a szórakoztatás mellett döntöttek,
mondván, a féktelen komédiázás legalább a próbák és az előadások idejére
elfeledteti velük, hogy egyébként falak veszik őket körül. Mások viszont
megpróbálták megragadni a lehetőséget, hogy színházi eszközökkel mutassák meg a
társaiknak és a külvilágnak: mit is gondolnak a rablét alapvető dilemmáiról.
„A kíváncsi
kiselefánt” például egy tanmese a világra rácsodálkozó, az identitását kereső
gyermekről, ami különös fénytörést kapott a társadalomból átmenetileg kizárt,
marcona külsejű felnőtt elítéltek megformálásában. Az állampusztai börtön
színjátszóinak pedig még jelmezt sem kellett ölteniük, miután egy
„zárkadarabot” adtak elő. A Társak című opus valójában egy kortárs dráma, a
börtönben játszódó egyfelvonásost – ami két rab közös zárkába kerüléséről és
kényszerű együttéléséről szól – az egyik fogvatartott írta. A történet lényege,
hogy a lopásért elítélt idős pedagógus és a visszaesőnek számító roma
fiatalember miként küzd meg egymással és saját előítéleteivel, hogyan sikerül
lebontaniuk a köztük lévő falat, hogy aztán barátokká, lelki társakká
válhassanak a börtönben.
– Az elítéltek magukra ismerhetnek a
szereplőkben, de elsősorban nem nekik, hanem a külvilágnak szántam a darabot –
mondja B. Péter, a dráma szerzője, aki az előadásban az idős pedagógust
formálja meg. – Meg akartam mutatni,
milyen nehéz valódi emberi kapcsolatokat kiépíteni a börtönben, de azt is, hogy
ez mégsem lehetetlen. Olyan emberek között is kialakulhat barátság, akik a
falakon kívül soha nem találkoztak volna, mert odakint elválasztja őket
egymástól a koruk, a neveltetésük, a társadalmi státuszuk. A roma
fiatalembert játszó László Endre azt mondja, az általa megformált figurához
hasonlóan ő is többször ült már, és találkozott a börtönben olyan emberrel,
akit egy idő után apjaként tisztelhetett. A színjátszásról az a véleménye, hogy
azt valójában minden börtönlakó élesben gyakorolja. – Ahányszor csak új zárkába kerülök, akaratlanul is szerepet kezdek el
játszani – meséli. – Ugyanúgy, mint a
többiek. Nem tudom, hogy miért van így, de csak azok előtt vagyok képes valóban
megnyílni, akikkel már megismertük egymást.
Az első
börtönszínházi fesztivál fődíját a tiszalöki börtön társulata nyerte el.
Sikerükben nyilván szerepet játszott az a tény is, hogy a darabot (Shakespeare
Szentivánéji álom című vígjátékának részletét) egy profi, a jogerős büntetését
Tiszalökön töltő sorozatszínész, Damu Roland állította színpadra. A zsűri
értékelése szerint a legjobb színészi produkciót Kálmán Péter, a fővárosi
börtön társulatának tagja nyújtotta, a Társak című darab szerzője pedig különdíjban
részesült. A győzelemért nem járt konkrét díjazás. A résztvevő elítéltek
egy-egy emlékkönyvvel, a döntős bv-intézetek szabadidős felszereléssel
(pingpongasztallal, csocsóval) gazdagodtak. Az persze nem kizárt, hogy az
érintett börtönparancsnokok további helyi jutalmakkal ismerik el a
börtönszínészek teljesítményét. Hogy jövőre lesz-e folytatás, azt most még nem
tudni, az elítéltek persze szurkolnak érte.
Sőt, Tökölön
és Állampusztán már íródnak az új darabok, a fogvatartottak jövőre saját drámákkal
neveznének be a viadalra. Pogány Judit, a börtönfesztivál zsűrijének elnöke nem
tagadja, felkavarták őt a látottak. – Torokszorító
élmény, hogy több előadásban is milyen rendkívül erős a szereplők színpadi jelenléte
– mondja a színésznő, aki először látott börtönszínházi produkciókat, viszont ő
maga már többször lépett fel bv-intézetekben a Pedig én jó anya voltam című
monodrámával, ami egy kettős gyerekgyilkosságért elítélt férfi édesanyjának
megrázó vallomása. – Eddig én adtam
élményt a raboknak, most én kaptam tőlük. Megrendítő volt szembesülni azzal,
hogy a színpadi csoda bárhol megszülethet, hogy a színház nem csak szórakoztat,
de valóban személyiségformáló erő is lehet. Akkor is, ha nézzük, akkor is, ha
csináljuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése