(Forrás: http://helsinkifigyelo.hvg.hu/2013/07/24/nincs-nyitva-a-zombizsilip/)
Helsinki Figyelő - A Magyar Helsinki Bizottság emberi jogi blogja
Helsinki Figyelő - A Magyar Helsinki Bizottság emberi jogi blogja
Egy strasbourgi döntés nyomán némelyek azt vizionálják, hogy
életfogytiglanra ítélt vérnősző gyilkosok szabadulnak el, és nekünk,
védteleneknek annyi. Ettől nem kell félni. Szimplán csak megjelenhet az
az antropológiai felfogás, hogy az ember képes a változásra – nyilván,
nem mindenki.
A strasbourgi székhelyű Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) a Vinter
és társai kontra Egyesült Királyság ügyben 2013. július 9-én hozott ítéletében
megerősítette: sérti az Emberi Jogok Európai Egyezményét, ha valakit az
elítéléskor örökre, véglegesen kizárnak a szabadon bocsátás
lehetőségéből. A döntés nagy nyilvánosságot kapott itthon is, de több médium,
félreértelmezte és oly módon tálalta, amely indokolatlan aggodalmat és
felháborodást keltett az olvasókban. A rémhírekkel szemben valójában mi
is történt?
Mit mondott ki pontosan a strasbourgi bíróság?
A strasbourgi bíróság nem azt mondta ki, hogy a három érintett
elítéltet, Vintert, Bambert és Moore-t szabadon kellene bocsátani – de
még csak azt sem, hogy egyszer majd mindenképpen szabadon kell őket
engedni. Az ítélet lényege ezzel szemben az, hogy minden fogvatartott,
így az életfogytiglani szabadságvesztésre ítéltek esetében is
lehetőséget kell biztosítani arra, hogy időről időre megvizsgálják,
indokolt-e még a fogva tartásuk. Ha erre nincs lehetőség, az sérti az
Emberi Jogok Európai Egyezményének 3. cikkét, amely kimondja: „Senkit
sem lehet kínzásnak vagy embertelen, megalázó bánásmódnak vagy
büntetésnek alávetni.”
A strasbourgi bíróság nem először foglalkozott az életfogytig tartó
szabadságvesztéssel. Korábbi ítéleteiből az következik, hogy önmagában
az nem ellentétes az Egyezménnyel, ha valaki örök életére börtönben
marad, de a fogvatartási idő csökkentésének a gyakorlatban és jogilag is
(de facto és de jure) lehetségesnek kell lennie, vagyis
az életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélteknek is elvi lehetőséget
kell biztosítani a szabadulásra. Ezt erősített meg most a Vinter-ügyben
hozott ítélet is.
Eszerint az egyes államok maguk dönthetik el, mikor kerüljön sor a
felülvizsgálatra, de az EJEB szerint a nemzetközi gyakorlat abba az
irányba mutat, hogy először legkésőbb 25 év fogvatartás után kell a
szabadon bocsátás lehetőségét megvizsgálni, ha pedig a hatóságok a
fogavatartás fenntartása mellett döntenek, akkor a későbbiekben a
felülvizsgálatra rendszeresen sort kell keríteni. Amennyiben a
felülvizsgálat lehetőségét egy állam nem biztosítja, akkor megsérti az
Egyezmény (fentebb idézett) 3. cikkét. Az EJEB kimondta továbbá a
következőket: „Az életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélt
fogvatartottnak joga van arra, hogy a büntetése kezdetén tudja, mit kell
tennie ahhoz, hogy a szabadságra bocsátásának lehetőségét
megvizsgálják, és hogy milyen feltételek mellett – értve ez alatt azt
is, hogy mikor – kerül majd sor a felülvizsgálatra vagy kérheti azt.”
Az angol szabályozás nem felelt meg a fenti követelményeknek (nem
biztosította automatikusan a felülvizsgálat lehetőségét), amivel az
Egyesült Királyság megsértette az Egyezményt. A strasbourgi bíróság
ezzel együtt elegendő jóvátételnek tartotta az egyezménysértés
megállapítását, és a szokásokkal ellentétben nem ítélt meg kártérítést a
kérelmezőknek.
Az EJEB tehát nem a továbbra is veszélyesnek minősülő, kegyetlen
bűnözők tömegét akarja a társadalomra szabadítani, csupán azt mondja ki,
hogy mindenkit megillet a szabadulás reménye, és az, hogy pontosan
tudja, mikor van először mód arra, hogy további fogvatartásának
indokoltságát megvizsgálják.
Miért fontos számunkra a Vinter-ügyben hozott döntés? Mert hazánkban
is eldönthetik valakiről már az elítélés pillanatában, hogy haláláig
börtönben kell maradnia.
Mi az a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés, és mi a baj vele?
Az életfogytig tartó szabadságvesztés kiszabása esetén a magyar
szabályok szerint a bíró két dolgot tehet: 1) meghatározza a feltételes
szabadságra bocsátás legkorábbi időpontját; vagy 2) kizárja a feltételes
szabadságra bocsátás lehetőségét. Utóbbira egyébként csak meghatározott
bűncselekmények esetében van mód, viszont például az erőszakos
többszörös visszaesőknél kötelező ezt a megoldást választani.
Az 1) esetben az ítéletben meghatározott idő (de legkorábban 25 év)
eltelte után egy bíró a büntetés-végrehajtási intézet véleménye,
valamint az eredeti ügy iratainak alapján, az elítélt személyes
meghallgatását követően dönt arról, hogy az elítélt feltételesen
szabadulhat-e, vagy továbbra is fegyházban kell maradnia. Vagyis – ha a
bíró úgy dönt – az 1) pont alá tartozó elítélt is maradhat élete végégig
büntetés-végrehajtási intézetben!
A 2) eset a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés (tész),
amelynek kiszabása esetén a bíró már az elítéléskor végleg megfosztja az
elítéltet a szabadulás lehetőségétől, ezzel végérvényesen kirekesztve
őt a társadalomból – és örökre eldönti, hogy az elítélt soha nem lesz
alkalmas arra, hogy visszatérjen a társadalomba. Ez az eset, vagyis a
tész az, ami a Vinter-ügyben hozott döntés alapján egyezménysértő, és
amin az európai államoknak (annak a kevésnek, amelyeknél egyáltalán
léteznek ilyen szabályok) változtatniuk kell.
A tész intézménye 1999 óta szerepelt a korábbi Büntető
Törvénykönyvben (Btk.), és ott van a 2013. július 1. óta hatályos új
kódexben is. A Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának 2012.
novemberi tájékoztatása szerint akkor 25 tészes töltötte büntetését a
magyar büntetés-végrehajtási intézetekben (többségük a Szegedi Fegyházi
és Börtönben, a „Csillagban”) – valamennyien férfiak, köztük 3 nem
jogerősen elítélt.
A tész intézményével kapcsolatban többféle kifogás is megfogalmazható, lássunk ezek közül néhányat.
1. A rehabilitáció lehetőségének kizárása sérti az emberi méltósághoz
való jogot; a szabadulásra való bármely remény hiányában az elítélt a
büntetés végrehajtásának tárgyává degradálódik, így a tész az
embertelen, megalázó büntetés tilalmába ütközik. 2. A társadalom
védelmére a tész intézménye nélkül is lehetőség van: a társadalomra való
veszélyességet ugyanis a feltételes szabadságra bocsátáskor a bíróság
minden esetben vizsgálja, és 30 év múltán is dönthet úgy, hogy a
szabadságvesztést fent kell tartani. 3. A tész a büntetés-végrehajtásra
is rendkívüli terhet ró: olyan rabok szakszerű őrzése, akiknek már nincs
vesztenivalójuk és gyakorlatilag semmivel sem motiválhatók, nehéz,
veszélyes és egyben rendkívül költséges feladat.
Ráadásul a tész nemcsak a strasbourgi bíróság esetjogával ellentétes:
az Európa Tanácsnak az egyik ajánlása [Rec (2003) 22 számú ajánlás 4.a.
pontja] kimondja, hogy a jogszabályoknak minden fogvatartott számára –
beleértve az életfogytig tartó szabadságvesztést töltőket is –
elérhetővé kell tenniük a feltételes szabadságra bocsátás lehetőségét.
Az Európa Tanács kínzás megelőzésére létrehozott bizottsága (a CPT)
pedig a Magyarországról szóló 2007-es jelentésében
is leszögezte: „semmilyen ésszerű indok nem támasztja alá azt az
állítást, hogy minden életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélt
fogvatartott élete végéig veszélyt jelent a társadalomra”.
A kérdéssel foglalkozott a német alkotmánybíróság is, amely szintén arra a következtetésre jutott,
hogy amennyiben az elítélt személyiségének változására tekintet nélkül a
szabadulásra való minden reményét feladni kényszerül, az emberi
méltóság lényege csorbul.
Nem csupán tőlünk nyugatra csodálkoznak rá a tészre: egy tavaly
novemberi konferencián grúz és örmény jogvédők hallgatták elhűlve a
magyar helyzetet bemutató kollégánkat. Ezekben az országokban ugyanis
nincs ilyen kegyetlen büntetés.
De vajon mit gondol erről a magyar alkotmánybíróság?
A Magyar Helsinki Bizottság 2009 márciusában az Alkotmánybírósághoz (Ab) fordult,
és kérte a testületet, mondja ki az akkor hatályban levő Btk. tészes
szabályainak alkotmányellenességét, és semmisítse meg azokat. Az ügyet –
több másik indítvány alapján is – 2010 februárjában napirendre tűzték,
és a TASZ-nak megküldött 2011. júliusi tájékoztatás
szerint összesen tizenegy alkalommal vitatkoztak róla az
alkotmánybírák. Határozat az ügyben azonban rejtélyes módon végül nem
született – az eljárást pedig az új alkotmánybírósági törvény alapján
2012-ben megszüntették. A TASZ kíváncsi volt rá, mire jutottak a vita
során az alkotmánybírák, így közérdekű adatkérés keretében kérték az
Ab-tól az ülésekről készült emlékeztetők nyilvánosságra hozatalát. Az
adatigénylést az Ab elutasította, ami ellen hiába élt a TASZ keresettel, a Fővárosi Törvényszék nagyobb részben az Ab-nak adott igazat 2012. márciusi ítéletében – a vita állása tehát titok maradt.
Mit gondol a tészről a kormánytöbbség?
A tész bekerült az Alaptörvény szövegébe is, melynek IV. cikk (2)
bekezdése kimondja: „Tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés csak
szándékos, erőszakos bűncselekmény elkövetése miatt szabható ki.” Így az
Ab már ha akarná sem ítélhetné alkotmányellenesnek a tészt, hiszen arra
maga az Alaptörvény ad lehetőséget.
Sőt, a tész ügye annyira fontosnak bizonyult a kétharmadnak, hogy
megjelent az új alkotmányról folytatott Nemzeti Konzultációban is,
amelynek 11. kérdése így szólt: „Vannak, akik azt javasolják, hogy
Magyarország új alkotmánya tegye lehetővé a bíróságok számára a
tényleges életfogytiglani szabadságvesztés kiszabását a kiemelt
súlyosságú bűncselekmények esetében. Ön mit gondol?” Akkor felhívtuk a figyelmet arra, hogy ahogyan a halálbüntetés kérdése, úgy a tész sem vezethető be „többségi rokonszenv” alapján.
Az alkotmányozók is érezhették, hogy e súlyos büntetés beemelése az
Alaptörvény szövegébe „nem problémátlan”. Erre utal legalábbis az, hogy
amikor 2011 márciusában a magyar alkotmányozásról tartott brüsszeli
meghallgatás alkalmából a kormány eljuttatta az EP-képviselőkhöz az
Alaptörvény tervezetének angol fordítását, akkor az angol szövegből egyszerűen kimaradt a tész alkalmazásának lehetősége.
Ennek az embertelen büntetésnek az „alkotmányos megtámogatását” a Velencei Bizottság sem díjazta, és véleményében
úgy fogalmazott, hogy amennyiben az Alaptörvény IV. cikkét aszerint
értelmezik, hogy az lehetővé teszi az életfogytig tartó szabadságvesztés
csökkentésének de facto és de jure kizárását, akkor az Alaptörvény sérti az európai emberi jogi sztenderdeket.
Nos, a 2013. július 1-jén hatályba lépett új Btk. azt mutatja, hogy a
Velencei Bizottság udvarias figyelmeztetése nem hatotta meg a
kormánytöbbséget.
Magyar ügy Strasbourgban
Hamarosan azonban strasbourgi bíróság is értékelni fogja a magyar
helyzetet. Az egyik tészre ítélt magyar fogvatartott ugyanis kérelemmel
fordult az EJEB-hez, az kívánja elérni, hogy a bíróság mondja ki: a
hazai gyakorlat sérti az Egyezmény 3. cikkét. Az eljárásba a Magyar
Helsinki Bizottság is bekapcsolódott a kérelmező oldalán.
A magyar kormány azzal érvel, hogy a köztársasági elnöki kegyelem lehetősége azt jelenti: a tészre ítéltek büntetése mind de jure, mind de facto
csökkenthető. Azonban az elnöki kegyelem aligha tekinthető a
Vinter-ügyben hozott döntés által megkívánt felülvizsgálati
mechanizmusnak, hiszen a kegyelem az államfő egyéni mérlegelésén múlik; a
kegyelem megtagadása esetén nincs indokolási kötelezettség, illetve a
kegyelemért folyamodóknak semmilyen információ nem áll rendelkezésükre
arról, hogy a döntésnél milyen szempontokat vesznek majd figyelembe,
mikor „érdemes” először (vagy érdemes-e egyáltalán) kegyelmei kérelemmel
élni stb. A köztársasági elnöki kegyelmi gyakorlat ráadásul teljesen
átláthatatlan, ugyanis nemcsak maguk a döntések,
de a vonatkozó részletes statisztikai adatok sem érhetőek el.
(Utóbbiakat hiába kértük ki a Köztársasági Elnöki Hivataltól, az adatok
kiadását megtagadták, és a hivatalnak 2013. július 3-i döntésében a
Kúria is igazat adott.) A hozzáférhető összesített adatok
azonban azt mutatják, hogy a tészeseknek nincs sok okuk a bizakodásra: a
sikeres kegyelmi kérelmek aránya az összes döntéshez viszonyítva éves
szinten 0,57% és 3,38% között mozog – ebben persze a tészeseknél sokkal
kevésbé súlyos bűncselekményeket elkövetők is benne foglaltatnak. Csak
egy példa a kiszámíthatatlanságra: egy hatgyermekes, 162 178 Ft értékben
elkövetett áramlopás miatt letöltendő szabadságvesztés-büntetésre ítélt
sajókazai roma férfi 2009-ben nem kapott kegyelmet Sólyom Lászlótól,
míg a több százmilliós váltókkal elkövetett csalás miatt elítélt
Jakubinyi Róbert 1999-ben Göncz Árpádtól igen.
Mindezek miatt a kegyelem lehetősége nem jelent valódi reményt a
szabadulásra, a köztársasági elnöki kegyelem nem minősül előre
meghatározott időpontban bekövetkező, megismerhető szempontok szerint
zajló „felülvizsgálatnak” – vagyis a magyar szabályozás láthatóan nem
felel meg a strasbourgi bíróság által meghatározott követelményeknek.
A döntést halogató Alkotmánybíróság, titkolózó Köztársasági Elnöki
Hivatal, populista kormány, nemzetközi egyezményt sértő jogszabályi
környezet. Ezen a vigasztalan hazai összképen változtathat a strasbourgi
ítélet. Továbbra sem kell azonban tartani attól, hogy a börtönből
kiszabaduló zombik serege támad majd a társadalomra. Ezentúl is
börtönben marad, akinek ott a helye, de esélyt kap az, aki valóban
megbánta és megbűnhődte saját korábbi bestiális bűneit, aki
megváltozott, aki más ember lett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése