A
heti programokra visszatekintve mindenképpen ki kell emelni a péntek délután
azon eseményét, amely ezúttal nem a Balassagyarmati Fegyház és Börtön falai
között került megrendezésre, hanem a Projektek Házában.
Az
„Olvasáskultúra fejlesztése a reintegráció megalapozásában, új társadalmi
csoportok bevonása a könyvtár használatába” című, TÁMOP-3.2.4.A-11/1-2012-0075
azonosítószámú projektnek köszönhetően a Prima Primissima díjas
szerkesztő-riporter, újságírónő, Al-Ghaoui Hesna látogatott el a városunkba, és
ahogy István Károlyné oktatásszervező kolléganőm a bevezetőjében elmondta, egy
kis tavaszt csempészett a télbe.
A
Nógrád megyei kötődéssel, egészen pontosan salgótarjáni gyökerekkel rendelkező
Hesna bevezetőjében elmondta, hogy amikor valaki interjút készít vele, akkor
jellemzően két kérdés mentén szokott megindulni a beszélgetés folyamata: hány
éves korában döntötte el, hogy hadi tudósító lesz, illetve szokott –e félni. Az
esetleges kételyeket eldöntve azonnal leszögezte, hogy nem tartja magát hadi tudósítónak,
majd a két kérdés mentén elindulva mesélt életéről, pályafutásának eddigi
fontos állomásairól.
Mint
a gyermekkorára visszaemlékezve elmesélte, alapvetően visszahúzódó, stresszes
kislánynak tartja magát, akiben egykor sok vágy fogalmazódott meg, hogy mi is
legyen, ha felnő. Az újságírói pályával kapcsolatos első szárnypróbálgatásai
8-9éves korában kezdődtek, amikor is a családja és önmaga szórakoztatására
összeállította az első wc-újságot, egy A/4-es lapokra íródott, főcímmel,
illusztrációkkal, hírekkel tarkított újságot, amit címéhez méltóan a wc-ben
függesztett ki. A kezdetekkel kapcsolatban kiemelte, mennyire fontosnak tartja
a nyelvtanulást, az ismeretek bővítését, mert mindez sok kaput megnyithat az
ember számára. A nyelvnek köszönhetően nyílott lehetősége arra, hogy a szolnoki
két tannyelvű gimnáziumból egy ösztöndíjas programnak köszönhetően eljutatott
az Egyesült Államokba, ahol tizenhat évesen egy éven keresztül tanulhatott, de
legfőképpen megismerhette az ottani szemléletet, illetve megírta első novelláját,
melyet aztán több is követett. A hazatérése után, majd később a jogi diploma
megszerzését követően kezdett el írni a Népszabadság kulturális rovatába, majd
ezt követte a televíziózás.
Mivel
az édesapja szír származású, Hesna számára mindig is helyén volt az, hogy
milyen Szíria, milyen az arab világ. Annak idején sok kulturális- és
munkakapcsolat volt az arab világgal, a rasszizmussal összefüggő problémák csak
később alakultak ki, jellemzően a média hatására. Pedig az emberek ott is
ugyanúgy élnek, mint nálunk, de vannak olyan kulturális sajátosságok, melyek
eltérőek. A családi kötelékeket és előbbieket is figyelembe véve egyfajta
missziójának érezte, hogy megismertesse az emberekkel a Közel-Kelet világát.
A
televíziónál a Híradó és a Panoráma műsoraiban dolgozott, a kezdetekre
visszaemlékezve elmondta, hogy az első olyan interjúját, ami igazán nagy
durranásnak számított, a Szíriában élő nagybátyja segítségével, a húga
társaságában készítette, 23 éves korában a szír honvédelmi miniszterrel. Abban,
hogy ez az interjú létrejöhetett, nagy szerepe volt kitartásának és a kezdők
bátorságának, illetve annak, hogy a húga segített a tolmácsolásban, mert ekkor
ő maga még nem beszélte jól az arab nyelvet. Az arab nyelvtudását később akkor
csiszolta, amikor egy darabig Szíriában és Tunéziában is élt.
Televíziós
pályafutása során úgy hozta a sors, hogy ha valami történt a Közel-Keleten, és
volt rá keret, akkor őt küldték forgatni. Mindez nem volt tervezve, csak így
alakult. Egyebek mellett dolgozott Libanonban, Líbiában, Szudánban és Egyiptomban
is, mint mondta, ha egy újságíró szívből akar dolgozni, akkor ismernie kell azt
a területet, amiről ír, és a helyszínre kell mennie. Különleges helyzetekkel,
különleges emberi sorsokkal találkozott, melyekre esetenként sokkal több időt
szeretett volna szánni, mint amennyi lehetősége erre a szűkre szabott
műsorkeret miatt volt. A tudósítások előkészülete rengeteg logisztikai munkát
igényelt, veszélyekkel járt, mégis sok esetben lutri volt, hogy minden a helyén
lesz, vagy hiába a ráfordított idő, mégsem sikerül a munka úgy, ahogy szerették
volna. A haditudósítók és az újságírók élete sok felkészülést, lemondást
igényel, önmagában csak a háború miatt elmenni valahová mindenképpen elhibázott
lépés. Sokszor kellett félelemmel szembenéznie az ismeretlennel, de ha az ember
bízik önmagában, és abban, hogy megoldja a helyzetet, akkor sikerülhet a céljai
elérése. Mindeközben rengeteg szívességet kell kérni, illetve nagyon fontos a
megfelelő diplomáciai érzék – és nem csak a háborús helyszíneken. Természetesen
mindezt egyedül nehéz jól csinálni, az ember önmaga nem feltétlenül tudja
megvalósítani a terveit. A személyes, emberi tényezőkön túl ebben jelentős
szerepe van a támogató családi háttérnek, a barátoknak, illetve annak a szakmai
stábnak, akikkel az újságíró-riporter együtt dolgozik.
A
„Bábel – Hesnával a világ” című
kéthetente megtekinthető méltán népszerű televíziós műsor alapkoncepciójánál a megvalósító
stáb először is azt tisztázza, hogy mi az a téma, ami őket érdekelné. Az élet
szinte minden területéről igyekeznek olyan történeteket, témákat keresni, amit
kellően izgalmasnak, bemutatásra érdemesnek tartanak. Ezt követően kezdetét
veszi az interneten a célirányos keresés, avatta be a jelenlévőket egy kicsit a
műsorkészítés kulisszatitkaiba Hesna. Abba viszont nagyon nehéz belegondolni,
hogy mindez hogyan történhetett az internetes korszak előtti időkben…
Amikor
megtalálták a kiválasztott témakörhöz illő konkrét sztorit, akkor felveszik a leendő
riportalannyal a kapcsolatot, és igyekeznek meggyőzni őt arról, hogy számára is
mennyire pozitív dolog, ha történetét megismerhetik az emberek, az MTV nézői. A
gond esetenként csak akkor jelentkezik, amikor kiderül, hogy az MTV az nem a
Music Television, hanem a Magyar Televízió. Előfordult, hogy egy interjú épp
emiatt ugrott… Hesna és munkatársai ilyenkor érzik, hogy milyen pici országból
érkeznek, és ennek mennyire nincs súlya. Aztán később jön egy új téma, jön egy
új interjúalany, aki visszaadja a hitet, és jónak tartja, hogy Magyarországról
elutaztak hozzá, és fontosnak tartják a sztoriját.
A
forgatások minden esetben pontos, körültekintő tervezést igényelnek, az
előkészületek során megtett munka valahol olyan, mint egy puzzle kirakása – ha
egy darab is hiányzik, akkor nem lesz teljes a kép. A Bábel célja nem az öncélú
szórakoztatás, hanem az emberek elgondolkodtatása arról, hogy egyes történeteket
megismerve, azokhoz viszonyítva saját problémáik, saját nehézségeik nem is
tűnnek olyan komolynak. Gondoljunk csak bele annak a férfinak a helyzetébe, aki
tizenhárom éven keresztül ártatlanul ült a siralomházban egy olyan több emberen
elkövetett gyilkosság miatt elítélve, amit nem követett el. Az ilyen
történeteknek köszönhetően az emberek képesek lehetnek átértékelni saját
sorsukat, újragondolni mindennapjaikat.
„Lássuk meg, mi minden van a világban, nézzünk
szembe félelmeinkkel!" – említi Hesna riportjainak egyik legfontosabb
motivációjaként. – "Az emberek sokszor
magukra ismernek a történetekben. Különböző színeket mutatunk be a világból,
hogy mindenki lássa, mennyire sokszínű az őket körülvevő világ. Ezek a forgatások
sokszor szociológiai kísérletek is, amelyek közelről mutatják meg a nagyvilág
egy apró szegmensét. Emiatt rendkívül áldásos tevékenységnek tartom."
A
beszélgetés vége felé közeledve Hesna elárulta, hogy tervei ugyan vannak, de
most a legfontosabb, hogy áprilisban érkezik a babája, aki a terveket
átgondoltatja. Szeretné ugyan, ha később a Bábel folytatódna, mert egy áldásos
dolognak tartja, ami számára is élményt jelent. Amennyiben ez nem valósulhat
meg, akkor pedig új utakat keres. Jelen pillanatban azonban, életében először
azt gondolja, hogy a munka, a szakma egy kicsit háttérbe szorulhat, és most a
család az első.
Az őszinte,
emberi bemutatkozás után Hesna a tőle megszokott figyelemmel, türelemmel és
kedvességgel válaszolt a felé irányuló kérdésekre, majd a közönség számos
tagjának dedikálta a „Háborúk földjén”
című könyvét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése