(Forrás: http://hvg.hu/plazs/20140407_Philip_Zimbardo_interju) Bicsérdi Ádám interjúja
"Hősiesnek
lenni egyszerű" – üzeni Philip Zimbardo, a világhírű börtönkísérlet atyja,
aki a hétvégén, Budapesten népszerűsítette az ő ötlete alapján szerveződött
hazai civil kezdeményezést, a Hősök Tere-projektet. Úgy véli, ma sokkal jobb a
pszichológus hallgatóknak, mint az ő idejében, mert több a lány az egyetemeken.
A világhírű szociálpszichológust az emberi gonoszságról, a magyar néplélek
megváltoztathatóságáról kérdeztük.
hvg.hu: Ön leginkább a stanfordi börtönkísérlet miatt vált ismertté, rengeteg
cikket, egy könyvet (Lucifer-hatás) és megannyi előadást tartott arról, hogyan válnak
normális emberek gonosszá. Néhány éve azonban változtatott a nézőpontján, és
azt kezdte el kutatni, hogyan képesek hétköznapi emberek jó cselekedetekre. Mi
állt ennek a váltásnak a hátterében? Miért állt a Hősök Tere kezdeményezés
mellé?
Philip Zimbardo: Azért váltottam, mert a Gonosz már teljesen átjárt (nevet).
Komolyra fordítva a szót, az emberi gonoszság gyerekkorom óta érdekel.
Dél-Bronxban nőttem fel egy gettóban. Egy ilyen szegény helyen mindig
találkozol olyan emberekkel, akik arra csábítanak, hogy rossz dolgokat tegyél –
főleg pénzért. Már akkor, gyerekként feltettem magamnak a kérdést, miért
választja néhány gyerek a rossz utat, és miért van mindig néhány, aki nem lép
erre a veszélyes ösvényre. Az egyszerű válasz persze általában a rossz családi
háttér volt: csonka családok, drog- vagy alkoholfüggő szülők, de ez a
válasz már akkor sem elégített ki.
Később
elkezdtem pszichológiát tanulni, ahol ugyanezt a kérdést tettem fel újra: miért
válnak normális, alapvetően jó emberek gonosszá? Az addigi pszichológiai
kutatások azonban külső szempontok alapján tették fel a kérdést, én viszont
belülről, magukból kiindulva akartam megérteni az embereket. A stanfordi
börtönkísérlettel az volt a célom, hogy én teremtsem meg azt a környezetet,
amelyben az emberi gonoszság színre léphet. A kísérlet üzenete azonban
szörnyű volt: egy rossz szituáció, rossz környezet, az emberek többségéből az
esetek nagy százalékában borzalmas cselekedeteket vált ki.
Korunk médiája ráadásul imádja az ilyen történeteket,
mert az emberek ugyan Jézushoz imádkoznak, de olvasni az Ördögről szeretnek. De
ezek a kutatások egy másik aspektushoz is elvezettek: miért tesznek néha jót az
emberek, és ez egy jóval komplikáltabb kérdés volt az előzőnél.
hvg.hu: Olyan témájú kutatás nem is létezett korábban,
amely a jó cselekedet, a segítőkészség, a hétköznapi hősiesség kérdésével
foglalkozott volna?
P. Z.:
Nem találtam ilyet. A pozitív pszichológiai irányzat nem foglakozott a hétköznapi hősiességgel.
Volt szó együttérzésről, szánalomról, de hősiességről nem. Azért nem, mert a
hősiesség egy tett, és az addigi kutatások a gondolatra fókuszáltak.
Egyszer alkalmam nyílt beszélgetni a dalai
lámával, aki egy kérdésemre azt válaszolta, hogy ő hisz benne, hogy a világ
teljesen megváltoztatható, ha mindenki birtokában lenne a részvét, az
együttérzés képességének. De például egy bronxi srác soha nem fogja
megtapasztalni az empátiát, nem fog beiratkozni egy ilyen témájú kurzusra, nem
fog meditálni erről a kérdésről. Ha a földön fekszem és vérzem, és odajön
hozzám valaki azzal a szöveggel, hogy együtt érzek veled a szenvedésben,
valószínűleg elküldöm a fenébe.
Így aztán a részvét, az empátia helyett a
tettekre koncentráltam, azokra az esetekre, amikor valaki ténylegesen segít egy
másik emberen. Az lett a célom, hogy a bennünk rejlő együttérzést hősies tetté
alakítsuk át a társadalomban. Egy pedagógiaforradalmat szeretnék elérni,
amelynek keretében a középiskolások megismerhetik cselekedeteik hátterét,
motivációit. Nem leckét adunk ezeknek a gyerekeknek, hanem videókat
vetítünk, amelyekre reagálniuk, reflektálniuk kell. Nem vizsgáztatjuk a
középiskolásokat, hanem arra ösztönözzük őket, hogy kérdéseket tegyenek fel,
írják le és osszák meg a tapasztalataikat, problémáikat a legjobb
barátaikkal.
hvg.hu: Hogyan tudna leírni egy hétköznapi hőst, mik a
legfőbb tulajdonságai? Például én is hétköznapi hőssé válhatok?
P. Z.:
Mindenkiben – kivéve a pszichopatákat – ott van a potenciál, hogy hétköznapi
hős lehessen. A hősiesség fogalmát azonban gyakran összemossuk a büszkeséggel.
Valaki például olimpia aranyat nyer, ami óriási teljesítmény, de mit is tett ez
a sportoló értem? Az én és a projekt résztvevőinek definíciója a hősre így
szól: olyan személy, aki segített máson, annak tudatában, hogy tette
súlyos következményekkel és veszélyekkel járhat. Az önzetlenség, az
adakozás a hős "light" verziója: nincs veszély, nincs kockázat.
Hősi tett alatt azonban nem kell nagyon drámai dolgot
érteni. A cél az, hogy felismerd azt a szituációt, amikor egy másik személynek
jobbá teheted a napját. Megdicséred, rámosolyogsz, stb. Ezek
olyan kis dolgok, amikre bárki képes, hősnek lenni egyszerű, ez a világ
legkönnyebb "munkája". Ez az az időszak, amit úgy hívunk "betanuló
hős" vagy "várakozó hős", ezek a látszólag kis cselekedetek
tudatosabbá tehetnek, és nagyobb eséllyel lépsz közbe, ha egy komolyabb
helyzetben kell segítened.
hvg.hu: Mennyire ismeri a
kelet-európaiakat, a magyarokat? Ezt azért kérdezem, mert felmérések
szerint az önképünk rendkívül negatív, a bizalmatlanság és cinizmus hatja át a
hétköznapjainkat. Működhet-e ez a program egy ilyen környezetben?
P. Z.:
Igen, működhet. Tudja, én az amerikai optimizmussal felvértezve érkeztem
ide (nevet). Jártam az egykori Csehszlovákiában, Lengyelországban,
a délszláv államokban, és azt tapasztaltam, hogy a legnagyobb ellenség ebben a
régióban a pesszimizmus és a cinizmus. A probléma onnan ered, hogy a fasizmus,
majd a kommunizmus azt hitette el az emberekkel, hogy a fontos eseményeket,
döntéseket nem befolyásolhatják. Ha mégis megteszik, meghalnak. Így akinek
lett volna mersze felszólalni, közbelépni, azt a közeg visszahúzta,
mert az átlag azt vallotta, nem érdemes ugrálni, hiszen az ilyet
úgyis eltünteti a hatalom. A kémek miatt az emberek nem bíztak egymásban.
Egyszóval ezek az elnyomó rendszerek arra épültek, hogy minimalizálják a
lehetőségét, hogy valaki hőssé válhasson.
A célunk az, hogy ezeket a beidegződéseket
megváltoztassuk, és átalakítsuk az itteni emberek gondolkodásmódját. Ezt
gyakorlatokkal is elérhetjük. Ezeket a gyakorlatokat már alkalmazzák például
Lengyelországban vagy Svédországban, remélhetőleg hamarosan itt is elkezdődhet
a program. A lényeg az, hogy a gyerekeket és az idősebb érdeklődőket az
úgynevezett helyzeti figyelemre neveljük. Mit jelent ez: például, hogy tudják,
kihez fordulhatnak, kiben bízhatnak veszély esetén, de azt is, hogyan ismerjék
fel és hogyan közeledjenek egy olyan társukhoz, aki félénk, vagy hogyan
vigasztalják meg egy, a sarokban magányosan sírdogáló ismerősüket.
hvg.hu:
A befelé fordulás helyett a mások felé nyitásra helyeződik a hangsúly.
P. Z.:
Így van. Az ellenség az egocentrizmus. Ehelyett arra kell törekednünk, hogy
merjünk nyitni mások felé. A hősiesség nem rólam, hanem rólunk
szól. Három éve indítottuk az első ilyen programunkat egy amerikai középiskolában. Ez
a program arra koncentrál, hogy követelmények támasztása helyett inkább
egyszerűen afelé orientáljuk a diákokat, hogy merjék magukat jól
érezni. Például az legyen a "házi feladatuk", hogy megnevetessenek
valakit. Az egész a jókedvről szól, és nem a számon kérésről.
hvg.hu: Tehát ez egy tanulható folyamat?
P. Z.:
Abszolút. Például meglátsz egy turistát, aki láthatóan eltévedt és ahelyett,
hogy továbbmennél, inkább segítesz neki. Ez már egy lépés. A legrosszabb
válasz, ha azt mondod, bocs, de nincs időm. Mindenki elfoglalt, mindenki siet,
de igazából csak nagyon kevés az igazán sürgős helyzet. Én is elfoglalt
embernek számítok, rengeteg levélre kell válaszolnom, de megtanultam, hogy
mindennap időt szakítsak azokra az emberekre, akik fontosak nekem.
hvg.hu: Rengeteg felkérést vállal el a világ minden
táján, előadásokat tart, korábban a pszichológiát népszerűsítő tévés műsorokban
is szerepelt. Miért ilyen fontos önnek, hogy közelebb hozza a pszichológiai elméleteket
a hétköznapi emberekhez, laikusokhoz?
P. Z.:
Ennek megértéséhez megint a gyerekkoromba kell
visszamenni. Egyszerű családból származom, ahol rajtam kívül senki még
csak a középiskola közelébe sem jutott. Amikor elkezdtem pszichológiával
foglalkozni, mindig feltettem magamnak a kérdést: vajon el tudnám-e ezt
magyarázni az édesanyámnak? Később ez vált a célommá. Olyanokat tanítani, akik
érdeklődnek a téma iránt, de képzetlenek.
Mostanra szokásommá vált, hogy nem használok
akadémikus kifejezéseket. A Lucifer-hatás című könyvem sem
szociálpszichológiai mű: bárki elolvashatja és megértheti. A tanítás során
amikor előadást tartok, vagy amikor írok, mindig figyelek arra, hogy ne csak
a kutatás végeredményét és tanulságait ismertessem, hanem feltárjam a saját
nézőpontomat is, láthatóvá tegyem a kutatást megelőző kérdéseket,
és a folyamatot. Így a hallgatók vagy olvasók sokkal inkább a részesévé
válnak a folyamatnak. A tanulságokat jobban megértik, és könnyebben alkalmazzák azokat
később, a hétköznapjaik során.
hvg.hu: Egyszer azt nyilatkozta, hogy a pszichológia
tudománya most éli az eddigi legizgalmasabb időszakát. Melyek most a leginkább
érdekes területek?
P. Z.:
Az 50-es években, amikor én egyetemista voltam, a pszichológia borzasztóan
unalmas volt. Ott is hagytam az órákat és inkább szociológiát és
antropológiát hallgattam. Mára azonban a pszichológia teljesen átalakult. A
legizgalmasabb terület a memóriakutatás. Ma már olyan technikai lehetőségeink
vannak, amelyekkel például művészek, zenészek agyi működéseit
tanulmányozhatjuk. A transzaktív memóriakutatás is hihetetlenül izgalmas
terület.
De ami még fontosabb különbség számomra, és ami miatt
még inkább irigylem a mai egyetemistákat, hogy az én időmben alig volt lány a
szakon, manapság azonban a női pszichológia hallgatók aránya az amerikai
egyetemeken 70-80 százalék. Azért ez nem egy elhanyagolható különbség. (nevet)
hvg.hu: Egy rövid előadásában főleg a tinédzser fiúkat veszélyeztető modern
problémákra figyelmeztet. Azzal érvel, hogy a videojátékokhoz és a
pornóvideókhoz való korlátlan hozzáférés kihat a a fiúk szellemi, szociális és
érzelmi intelligenciájára. Milyen folyamatok zajlanak jelenleg ebben a
problémakörben?
P. Z.:
Erről a kérdésről épp a múlt héten adtam közre egy e-könyvet. A probléma
súlyos, és egyre súlyosabb az Egyesült Államokban, de még rosszabb a
helyzet Ázsiában. Japánban külön kifejezés (hikikomori)
van azokra a férfiakra, akik soha nem hagyják el a lakásukat, és nem élnek
semmiféle szociális életet.
Az okok a következők: egyrészt nincs olyan
apafigura a srácok közelében, aki motiválná őket. Egy felmérés
szerint egy átlag amerikai tinédzser egy hét alatt 30 percet tölt az apjával,
és 44 órát ül a képernyő előtt. Másrészt a videojátékok és pornóvideók
egyre erősebb függőséget okoznak, mivel folyamatosan fejlődnek, újabb és újabb
lehetőségeket kínálnak.
A valódi probléma az, hogy a játék- és pornófüggőség
miatt ezek a fiatalok nem tanulják meg, mi az a szociális felelősség. Itt a
tinédzserektől kezdve egészen a fiatal harmincasokig kimutatható jelenségről
beszélünk. Száz százalékban az adott dologra, a játékra vagy a pornóklipre
koncentrálnak, ilyen helyzet viszont csak a virtuális
világban létezik. A valódi életben nincs olyan szituáció,
amikor a teljes figyelmed kizárólag egy dolognak tudod szentelni.
Nem a pornóipar a felelős, hiszen az csak az igényt
szolgálja ki. A fő veszély az, hogy aki a képernyő előtt tölti a napját
videojátékkal és pornóval, az voltaképp megszűnik emberi lénynek lenni:
nem alkot, nem olvas, nem mozog, nem beszélget, stb. Ennyi erővel egy robot
is ülhetne a képernyők előtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése