(Forrás: http://abcug.hu/nem-bunos-menjen-csak-elozetesbe-az-biztosabb/)
Ezrek ülnek
ítélet nélkül a börtönökben, de ha 3 évnél is tovább tart az előzetes
letartóztatás, érdemes a Strasbourgi Bírósághoz fordulni: nagy eséllyel
kártérítést ítélnek meg. A Magyar Helsinki Bizottság több ügyben eljárt már,
amelyben végül elmarasztalták Magyarországot, most ügyvédeknek tartottak
képzést a témában.
“Túl sokat bakiznak a bíróságok, ahhoz
képest, hogy milyen komoly tétje van a döntésnek. Volt olyan, hogy három napra
hosszabbították meg a gyanúsított előzetes letartóztatását, aztán észrevették,
hogy csak elírás volt: valójában három hónapot akartak írni. Másodfokon sikerült
“kijavítani” az adminisztrációs hibát, de így egy hónapig jogsértően tartották
fogva a gyanúsítottat” – mondta” – magyarázták a Magyar Ügyvédi Kamaránál
tartott képzésen a Magyar Helsinki Bizottság jogászai, Tóth Balázs és Kádár
András Kristóf.
Az
elírásoknál gyakrabban jelent gondot az, hogy a lassú ügyintézés miatt a
gyanúsítottak ítélet nélkül, akár több évet is eltöltenek börtönben. Pedig:
“A letartóztatott vagy őrizetbe
vett személynek joga van arra, hogy ésszerű határidőn belül tárgyalást
tartsanak ügyében, vagy a tárgyalásig szabadlábra helyezzék” – mondja ki az
195o-es, emberi jogok védelméről szóló nyilatkozat, amellyel összhangban van a
magyar alkotmány is: “A bűncselekmény elkövetésével
gyanúsított és őrizetbe vett személyt a lehető legrövidebb időn belül szabadon
kell bocsátani, vagy bíróság elé kell állítani”.
Ehhez képest
2o13-ban Magyarországon az összes rab harmadát az előzetesben ülők
tették ki. A Strasbourgi Bíróság többször elmarasztalta már Magyarországot a
hatóságok lassúsága, a törvénysértő fogvatartás miatt. A
képzésen a Magyar Helsinki Bizottság jogászai arról beszéltek, hogy milyen
körülmények között lehet indokolt a szabadságkorlátozás, illetve ehhez
képest a magyar joggyakorlat hol bicsaklik meg, ez esetben milyen módon
lehet a Strasbourgi Bírósághoz fordulni.
Egy bűncselekmény elkövetése
után a rendőrség ismeretlen tettes ellen kezd nyomozni. Ha az összegyűjtött
bizonyítékok alapján úgy látják, hogy valaki megalapozottan gyanúsítható a
cselekmény elkövetésével, akkor közlik vele a gyanúsítást. Ettől a pillanattól
kezdve lehet őt előzetes letartóztatásba venni. De csak abban az esetben, ha
tartani kell attól, hogy szabadlábon hagyása esetén bűncselekményt követne
el, megszökne, vagy megpróbálná meghiúsítani a büntetőeljárás sikerét.
De ki akar megszökni?
A Magyar
Helsinki Bizottság egy büntetlen előéletű, 5o éves kamionsofőrt képviselt,
aki ellen azért indult nyomozás, mert eltűnt az a szállítmány, amelyet
külföldre kellett volna eljuttatnia. A kamionsofőrt egy év nyomozás
után azonosították, de nem idézték postai úton, hanem a rendőrök rögtön a lakhelyén jelentek
meg, ahol negyven éve él bejelentve idős szüleivel és beteg testvérével. Amikor
azonban a rendőrök keresték, éppen külföldön fuvarozott, amit az édesanyja el is
mondott a rendőrségnek, akik erre elfogatóparancsot adtak ki ellene.
A kamionsofőr erről tudomást szerzett, és a hazatérése után másnap
önként jelentkezett a rendőrségen, vallomást tett, és a házkutatás során
átadta a rendőrségnek a szükséges dokumentumokat.
Az együttműködés ellenére
előzetes letartóztatásba helyezték a sofőrt, “figyelemmel arra, hogy a gyanúsított elfogására elfogatóparancs alapján
került sor, mivel korábban külföldön tartózkodott, így alappal lehet
tartani attól, hogy a gyanúsított szabadlábra kerülése esetén a hatóság elől
elrejtőzne, megszökne.”
Hasonló volt
a környezetvédő Zsák Ferenc ügye is, akit büntetlen előéletére és
részletes vallomására tekintettel nem helyeztek előzetes letartóztatásba,
szabadon távozhatott. Az első fokú döntést követő két hétben Zsák debreceni lakhelyéről felutazott
Budapestre, hogy a rendőrségi idézésnek eleget téve újra vallomást tegyen. Idő
közben az ügyész viszont fellebbezett, és a megyei bíróság mégis
elrendelte a letartóztatást – annak ellenére állították, hogy fennáll a szökés
veszélye, hogy Zsák folyamatosan együttműködött a hatóságokkal.
Addig
maradsz, amíg be nem ismered
A Magyar
Helsinki Bizottság jogászai rámutattak arra is, hogy bizonyos esetekben az
előzetes letartóztatással azt szankcionálják, ha valaki nem tesz beismerő
vallomást. A Magyar Helsinki Bizottság által a Strasbourgi Bíróság elé vitt
X.Y. kontra Magyarország ügyben például két embert gyanúsítottak
meg autólopással. Az egyikük büntetlen előéletű volt, legális
jövedelemmel rendelkezett, volt egy kiskorú gyermeke. Három kocsi
ellopásával gyanúsították meg, de tagadta a bűnösségét. A tettestársának se
jövedelme, se családja nem volt, büntetett előéletű volt, és összesen 25 kocsi
ellopásával gyanúsították meg – ő beismerő vallomást tett. Azt, aki tagadta a 3
kocsi ellopását, előzetes letartóztatásba helyezték, a 25 kocsi ellopását
beismerő társát viszont nem (ő később el is szökött a hatóságok elől).
Kádár András
Kristóf egy blogbejegyzésében mutat rá arra, hogy sokak szerint az
előzetes letartóztatásról határozó bíró számára személyesen sokkal kisebb
rizikó bent tartani, mint kiengedni valakit. “Ha nem rendeli el vagy hosszabbítja meg az előzetes letartóztatást, és
a gyanúsított/vádlott megszökik, vagy újabb bűncselekményt követ el,
sokkal élesebben merülhet fel a bíró személyes felelőssége, mint ha az eljárás
végén felmentik a vádlottat, vagy ha a strasbourgi bíróság – évek múltán –
megállapítja: szükségtelenül, illetve szükségtelenül sokáig volt
előzetesben”. Ráadásul ilyenkor nem is a bíróság, hanem a magyar állam fizet kártalanítást,
Tóth Balázs szerint esetenként eltérő mértékben: körülbelül 3 és 1o ezer euró
között (9oo ezer és 3 millió forint közötti összeget).
Mennyi a túl
sok?
A Magyar
Helsinki Bizottság szerint nincsenek fix számok arra nézve, hogy mennyi időtől
számít túl hosszúnak egy előzetes letartóztatás. Ez függ attól, hogy mennyire
bonyolult az ügy, van-e nemzetközi vonatkozása, hogy viselkedik a
gyanúsított az illetékes hatósággal szemben. Egy nemzetközi fenyegetettséget jelentő
terrorista esetében például reális, ha 4-5 évig van előzetes letartóztatásban,
de a pólólopásért 13 hónapig előzetesben lévő 17 éves fiú esetében a
rövidebb idő is példátlanul hosszú. “Ha a
letartóztatás meghaladja a három évet, akkor fokozottan szigorú vizsgálatot
kell lefolytatni a bíróságnak arra nézve, hogy valóban szükséges-e az előzetes
letartóztatás fenntartása. Minél tovább tartják bent, annál komolyabb indok
kell” – mondta Tóth Balázs. Emellett az előzetes letartóztatás elfogadható
hosszát csökkentheti a gyanúsított kora, egészségügyi állapota, vagy ha
sérülékeny helyzetben van.
Korábban
maximum 4 éven keresztül lehetett valaki előzetes letartóztatásban, azonban a büntetőeljárási törvény
tavalyi módosításával ezt a határt megszüntették. A kiemelkedő
súlyú, legalább tizenöt évig terjedő vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekményeknél nincs
felső határ – így elképzelhető, hogy 4 év alatt még első fokú ítélet se
születik az ügyben. A Magyar Helsinki Bizottság jogászai szerint “ha az állam egymás után fizeti ki a
Strasbourgi Bíróság által kiszabott büntetéseket, előbb-utóbb észbe kap majd.
Így történt ez a börtönzsúfoltsággal kapcsolatos panaszok esetében is”.
A
Strasbourgi Bíróság a közelmúltban például ezekben az ügyekben
marasztalta el Magyarországot:
•X.Y. kontra Magyarország (7 hónap előzetes)
•Baksza
kontra Magyarország (2 év 5 hónap)
•A.B.
kontra Magyarország (23 hónap)
•Darvas
kontra Magyarország (18 hónap)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése