(Forrás: http://konyves.blog.hu/2013/01/20/fiath_titanilla_a_donteseikben_tovabbra_is_szabad_emberek#comments)
Egy interjú Fiáth Titanillával, a Börtönkönyv szerzőjével..
Egy interjú Fiáth Titanillával, a Börtönkönyv szerzőjével..
A bátaszéki születésű Fiáth Titanilla, az egykori Luddita,
(rap)szövegíró és emszílány, aki magyar–pszichológia–kulturális
antropológia szakon diplomázott, vezetett rádióműsort a Tiloson, írt a
magyar arisztokráciáról, valamint rapnovellákat a Szomjas oázis című
antológiasorozatba, klinikai és addiktológiai szakpszichológus, évek óta
urbán-pszicho, valamint börtöntémában publikál cikkeket,
interdiszciplináris társadalmi kutatásokból írja majd a doktoriját, ja,
és 2004 óta börtönpszichológus. Novemberben jelent meg Börtönkönyv című
tanulmánykötete. Bemutatjuk.
Legkorábban talán a dalszövegírás kezdődött, állítása szerint az
ihletet néhány, Bátaszéken töltött dögunalmas nyár adta, „nagyjából a
dadaizmus melegágya". A bajai gimnáziumi évek biztos pontja volt a havi
egyszeri budapesti bulizás, így hamar világossá vált: mivel kábé minden
Pesten történik, adta magát az ELTE BTK. A három szak mellett, a kezdeti
emlékezetes tabános antré után (amikor is a közönség üvegekkel dobálta a
Fiáth lányokat, és többször kihúzták az erősítőt is) beindult a
Ludditák karrierje. Három CD-jük jelent meg (2003 – Ludditák, 2005 –
Porcogó, 2007 – tizenegyes), minden fesztiválszezont végignyomtak, el
lehetett csípni őket a Gödörben, a Kultiplexben, futárbálokon, beöltözős
koncertjeik visszatérő vendégfellépői voltak Buppa és Sinya, 2007-től
pedig már saját nagyzenekarukkal játszottak. A Ludditák a magyar
underground megkerülhetetlen része volt, ironikus, végtelenül szellemes,
ugyanakkor pofátlan dalszövegeik a kritikusoktól kezdve Esterházyn át
sok mindenkit megfogtak, ki ne emlékezne például az olyan sorokra, mint
például „A cédékészletem a gangon pang: / Punk-DJ-chi: az jin vagy jang?
/ A hibalehetőség ott lappang: / mondd, a pingpongasztal az jin vagy
jang?" (No feng shui). A felfelé ívelő karrier aztán a nagyszabású,
2010-es októberi búcsúkoncerttel ért véget, tegyük hozzá: talán nem
örökre.
Tita 2004-ben végzett az ELTE-n, antropológiai diplomamunkájában a
saját gyökereit kutatta: arisztokrata leszármazottakkal interjúzott,
főnemesi bálon, családi találkozókon vett részt, majd kutatásaiból A
magyarországi arisztokrácia identitásának alakulása a második
világháború után címmel jelent meg tanulmánya, amelynek egyik
sajátosságát az adja, hogy az antropológus-szemszög a saját származását
tudatosan vállaló megfigyelő nézőpontjával is kiegészült. 2004-ben a
Baracskai Büntetés-végrehajtási Intézetben kezdett el dolgozni, 2007 óta
a Budapesti Fegyház és Börtön főállású pszichológusa, 2011 óta pedig
kéthetente a Kalocsai Fegyház és Börtönben női fogvatartottaknak is tart
egyéni konzultációt és csoportfoglalkozásokat.
Börtönpszichológusként ha nem is feltétlenül az igazságos világ
helyreállításának illúzióján dolgozik, egy igazságosabbá tehető világban
feltétlenül hisz. De vajon honnan meríti az erejét és a hitét mindehhez
egy fiatal nő, aki lassan nyolc éve tölti majdnem minden napját
különböző büntetés-végrehajtási intézményekben, és számtalan, tragikusan
félresiklott élettörténet szem- vagy fültanúja? Azt mondja, mi,
kívülállók, akik leginkább a tévén és az interneten keresztül értesülünk
ezekről a történetekről, sokkal rosszabb helyzetben vagyunk, mert a
hírekben egy-egy bűnelkövetés sosincs kontextusba helyezve. Csak
záporoznak ránk ezek a rettenetes, érthetetlen, felemás tolmácsolásban
hallott történetek. Amikor ő találkozik az elkövetőkkel, értelmes,
vagyis értelmezhető keretbe helyezheti az eseményeket, és racionális
narratívát gyárthat hozzá. Ami persze sokszor lehet szubjektív vagy nem
helytálló, mégis egy a lehetséges értelmezések közül, és ez nagyon
megnyugtatóan hat, hiszen azt láthatja az ember, hogy ezek a szörnyű
történetek nem teljesen irracionálisak, és nem az elemi gonoszság
megtestesülései. Ő vajon fél-e, kell-e félnie? Azt mondja, amíg bízik a
racionalitás erejében, semmiképpen sem. Onnantól kezdve, amikor hirtelen
megérzi, hogy meginog ennek az „álbiztonságnak" a talaja, amelyet
kiépít egy-egy fogvatartottal, természetes, hogy félni kezd, ez azonban
leginkább a pszichotikus páciensekkel fordul elő, akiknél a racionalitás
csődöt mond. Nagyon ritkán. Az pedig, hogy nő, nem feltétlenül hátrány.
„Azt gondolom, hogy az egész pszichológusi szakma klasszikusan,
tradicionálisan női szerep – persze nem történetileg értve, hanem a
szerep felől közelítve, amelyet egy pszichológus képvisel egy pácienssel
szemben, lásd megértő attitűd, vagy ahogyan a másik önfeltárását és
érzelmi megnyilvánulásait fogadja. Úgy tűnik, hogy az érzelmi ellágyulás
vagy elérzékenyülés, amelyen a fogvatartottak esetenként
keresztülmennek, sokkal könnyebb számukra, ha egy nő jelenlétében
zajlik, mert nagyobb megértést várnak."
A Börtönkönyv a 2008 óta megjelenő tanulmányait gyűjti össze, és
olyan témakörökkel foglalkozik, mint a térhasználat, az időélmény, a
testkép(zavar), a formaruhák egyedivé alakítása által közvetített
jelentések, a nemi identitás, az etnicitás stb., a kötet végén pedig
szószedetet is találunk, amely a tanulmányokban vastagon szedett
börtönszleng-kifejezéseket „oldja fel". „A kedvenc börtönszlengem? A
smekker. Ha dühös, ideges vagy gyanakvó az ember. Az előbb is kurvára
smekker voltam, mert nem jött időben a villamos." A könyv egyik
érdekességét itt is egy nézőpont-keveredés adja, amely az explicit módon
megfogalmazott „pszichológusbőrbe bújt antropológus" szerepéből adódik:
a szövegek tudományossága a folyamatos szakirodalmi kontextualizálás
miatt megkérdőjelezhetetlen, az antropológiai „terep" és az
esetismertetések bemutatása azonban olyan lendületes és közérthető
nyelven történik, hogy az a laikus olvasó számára is mindvégig élvezetes
és követhető marad.
De támadható-e a „pszichológusbőrbe bújt antropológus" szerepe? Tita
szerint etikai szempontból mindenképpen. Ugyanakkor egyrészt intuitív
módon is érezte, mi az, ami valakinek nagyon személyes élménye, illetve
mi az, ami antropológusszemmel kevésbé lényeges, hiszen ezekben a
történetekben az egyéni sokkal kevésbé számít, mert éppen a börtön
egészének működése, hálózata az érdekes. Másrészt a fogvatartottak
mindig tudták, hogy ha valamilyen szokásról (például a ruhák
átalakításokról) kérdezte őket, akkor az egy kutatás része, és
kimondottan együttműködők voltak. Természetesen arra is figyelt, hogy
senki ne legyen felismerhető, illetve olyat soha nem írt, ami miatt
valaki bajba kerülhetett volna.
És hogy hol a határ a börtön és a civil élet között? Szerinte
korántsem egy merev fallal elkerített területről van szó, ez a határ
sokkal képlékenyebb, sokkal erőteljesebben hat a kinti világ a benti
életre, mint gondolnánk. Paradox módon a Börtönkönyv egyik kulcsfogalma a
szabadság: „Nem lehet eléggé hangsúlyozni – mondja –, hogy attól, hogy
bizonyos jogaikban korlátozottak, a fogvatartottak a döntéseikben
továbbra is szabad emberek. Nagy hátránya a magyar büntetés-végrehajtási
rendszernek, hogy nincs egy megfelelő rehabilitációs rendszer, ahol egy
félig nyitott rendszerbe kerülhetnének át, és megtapasztalhatnák, hogy
minden döntésüknek következménye van." Nagyon nehéz ugyanis eleget tenni
annak, hogy legyen egy kellően elrettentő terep, amely párhuzamosan a
civil életbe való reszocializácót is lehetővé teszi. És vajon mi maradt
ki a könyvből? „Egy csomó minden: például a vallásosság, a betegséghez
való viszony, a játszmák. De a legfontosabb, hogy nemrég hallgattam a
nyolcvanas évek egyik legjobb szerzőjének, Röhrig Gézának egy nagyon jó
rapszámát, abban elhangzik egy olyan sor, ami miatt legszívesebb
kivettem volna a nyomdából a könyvet, hogy írják oda mottónak: »Rácsot
eszünk, rácseszünk.« Sajnos már nem lehetett, úgyhogy kell írnom még egy
könyvet." Úgy legyen. Mert mindegy, hogy hogy, csak nehogy sehogy!
A cikk a Könyves Magazin 5. számában jelent meg.
Jó újra hallani Titáról,bár én csak a zenéi miatt ismertem,ez most meglepett.
VálaszTörlés