(Forrás: http://www.jogiforum.hu/hirek/30322#.Ui7b-McBHwo.facebook)
A „törvényes rend” már nem tartható fenn az állam általi
bebörtönzések arányának növelésével – hangsúlyozta David Garland
amerikai professzor, aki előadást tartott az Európai Kriminológiai
Társaság szeptember 4. és 7. között rendezett, budapesti konferenciáján.
Az Európai Kriminológiai Társaság (European Society of Criminology,
ESC) szeptember 4. és 7. között Budapesten rendezte éves konferenciáját,
amelynek két hazai társszervezője az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar
Kriminológiai Tanszéke és a Magyar Kriminológiai Társaság volt. A
négynapos tudományos és szakmai rendezvényen 54 ország 1024 regisztrált
szakembere vett részt, köztük – a Közigazgatási és Igazságügyi
Minisztérium támogatásának is köszönhetően – hetvenkét magyar. Az
esemény nagyságát mutatja, hogy a konferencián nyolc plenáris ülést
tartottak, és a 221 szekcióban összesen 930 előadás hangzott el.
Túl a büntetésen – bűnözés és bűnözéskontroll Európában összehasonlító nélzőpontból című,
angol nyelvű, tolmács nélküli konferencia előadásainak többsége arra a
kérdésre kereste a választ, hogy vajon milyen tényezők befolyásolják a
bűnözéskontroll trendjét, az aktuális kriminálpolitikai mechanizmusokat,
a hatalmi reakciókat, és melyek a hosszú távon is eredményes
büntetőpolitikák tartalmi jellemzői. A konferencia egyik fő témája a
kormányzati politika és a büntetőpolitika összehasonlítása köré
szerveződött. Az utóbbi években ugyanis a szakemberek körében nő az
aggodalom, hogy Európában is uralkodóvá válik az angolszász gyökerekből
táplálkozó, populista büntetőpolitika, azaz a nagypolitika játékterébe
kerül a teljes bűnözéskontroll, a büntető igazságszolgáltatás.
A konferencia előadásaiból kiderült, hogy egyes kormányzatok a még
szigorúbb büntetések alkalmazásával próbálják megoldani a meglevő
szociális, etnikai konfliktusokat, enyhíteni a politikával szembeni
bizalmatlanságot. Azt is a politikusok szemére vetették, hogy gyakran
kriminalizálják a szociális feszültségekből származó devianciákat, és a
„Legyen végre rend!” szellemében terjednek a személyi szabadságot
korlátozó intézkedések. Lévay Miklós, a szervező bizottság elnöke, Gönczöl Katalin társelnök és Inzelt Éva titkár a konferencia meghívójában ezt írták:
„Az elmúlt évtizedben a kriminológiai irodalom a bűnözés okait kutató
szociológiai elméletekről, valamint az ezek eredményei által vezérelt,
tudományos alapú kriminálpolitikáról lemondó hangnemben emlékezett meg. A
»büntetésközpontú fordulat« központi gondolattá vált a kriminológiai
publikációk jelentős részében. Általánosan elfogadottnak tűnt, hogy a
bűnözéskontroll és a büntető igazságszolgáltatás politikai kérdéssé
emelésével párhuzamosan visszafordíthatatlan folyamatként nő a börtönök
telítettsége, a hivatalos kriminálpolitika pedig egyre szigorúbb
eszközöket ragad meg Európa-szerte. Amint azonban a keserű
elégedetlenkedők által felvert por elült, egyre világosabb vált, hogy a
helyzet korántsem ennyire tragikus. Míg a pesszimista jóslások egyes
országokban beigazolódtak, Európa más részei ellenállónak bizonyultak az
»új irányvonallal« szemben.”
A több száz előadó igen aktuális témákról tartott előadást: így
például a kontroll kultúrája és a büntető állam; Európa normatív ereje, a
kulturális egyenjogúság és a büntetőpolitika; a pénzpiac szabályai a
jogállamban; a sértettek jogai és a sértetteket segítő kormányzati
politikák; a modern rabszolgaság és annak sértettjei; a tömegmédia
hatása a bűnözésre és a bűnelkövetésre; a nemzetközi bűnözés
felderíthetősége; a drogpolitikák hatékonysága; a magyar bűnözés
kihívásai; a magyar büntetőpolitika és büntető igazságszolgáltatás
rendszerváltozás utáni jellemzőinek elemzése.
A konferencia egyik legnagyobb „sztárja” David Garland amerikai
kriminológus, a New York-i Egyetem professzora volt. A skót származású,
tizenhat éve az Egyesült Államokban élő tudós számos nagy visszhangot
kiváltó könyvet írt, amelyben keményen bírálja az állami
büntetőpolitikát. Mint megállapítja, a jelenlegi folyamatok elérték a
szuverenitását gyakorló állam határait és szöges ellentétben állnak a
liberális állam eszményével. A „törvényes rend” már nem tartható fenn
kizárólag az „állam ismeretei”, azaz parancsok és kényszerítés, vagyis
az állam általi bebörtönzések arányának növelésével. Garland szerint a
társadalmi kontroll hatékonyságának fokozása céljából olyan új
technikákra van szükség, amelyek az állami hatalom súlyvesztését, és a
helyi közösségek fokozottabb részvételét követelik. A változás, ezen
belül is a börtön helyének és funkciójának megváltozása, amely a
mindenkori büntetőpolitika szerves részét képezte, ezek után nem
maradhat el, mibenléte azonban kérdéses, hiszen kialakult két rend,
amelyek egymással olyannyira ellentétben állnak, mint az inga két
végpontja. Az amerikai professzor arra is figyelmeztet, hogy a
„bűnözéskontroll” ideológiájára átállás összetett és gyakran
ellentmondásos folyamat: az új gyakorlat és mentalitás együtt létezik a
régi berendezkedés maradványaival és azok továbbélésével. A
paradigmaváltás elsősorban a bebörtönzés alkalmazásában, a rendőrség
funkciójának átalakulásában és az áldozat érdekeinek előtérbe
kerülésében érzékelhető. A bűnelkövető egyre kevésbé jelenik meg a
hivatalos értekezésekben olyan szociálisan hátrányos helyzetben lévő
állampolgárként, aki támogatásra szorul.
David Garland előadásában több példát hozott fel a büntető állam és a
büntető populizmus szerepére, amely szerinte befolyásolja a halálos
ítéletek meghozatalát. A büntető populizmus ugyanis szemben áll a
büntetőpolitikával, amelyben a szakértők döntenek fontos büntetőjogi
kérdésekről. Ez történik Kaliforniában is, ahol a büntetőjogról egyfajta
népszavazás dönt. A politikusok inkább a szavazóknak szeretnének
tetszeni, mint a szakértőkre hallgatni. 1970-es évek óta a média és
média közönsége úgy döntött, hogy ők lesznek a jogalkotók. Így született
meg az úgynevezett három csapás módszer is. Ez a metafora a baseballból
jött – állította a professzor –, és azt jelenti, hogy mindenkinek van
három dobása, azaz hármat hibázhat. „Ha mindegyiket elhibázod, akkor kiestél”
– magyarázta. A háromcsapásos törvények azt írják elő, hogy aki
háromszor hibázik, azt egy életre börtönbe kell zárni. A politikusok
tudták, hogy ez a megoldás a közönség körében sikert arat, ezért nem a
becsületükre, hanem – a szavazatok reményében – az eszükre hallgattak.
A New York-i Egyetem jogászprofesszora külön is szólt a
halálbüntetésről. Az Egyesült Államokban az idén végrehajtott 23
kivégzésben szerinte az volt a közös, hogy csupa olyan embert érintett,
akiket minimum tizenöt esztendeje ítéltek el. Nagy részüket a déli
államokban végzik ki, ahol az ítéletek nyolcvan százalékát hajtják
végre. Ők a balszerencsés harmad, mert a halálra ítéltek kétharmadát
fellebbezés után életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélik. Tavaly
Amerikában hetvennyolc embert ítéltek halálra és milliókat
börtönbüntetésre. "A halálbüntetésen keresztül értettem meg Amerikát" – vallotta David Garland. – "Megértettem,
hogy az Egyesült Államok sok szempontból nem egy ország, hanem
földrésznyi szövetsége különböző államoknak, régióknak, etnikumoknak,
vallásoknak és osztályoknak. A kétszáz éve megalkotott politikai
rendszer arra hívatott, hogy egységet alkosson a különbözőségekből, és
egyúttal megőrizze azokat. A különbözőségeket úgy őrizték meg, hogy a
politikai hatalmat megosztották a helyi vezetésekkel. A rendszernek az a
kulcsa, hogy megadja a többségnek a döntés lehetőségét. Ebben
különbözik az európai föderációs rendszerektől, Németországtól és
Svájctól, ahol sokkal jobban érvényesül a központi akarat. Amerikában az
emberek maguk választják a bíróikat és az ügyészeiket, azokat a
személyeket, akik döntenek arról, hogy valaki bűnös vagy sem. Mindez
összeköti a lakosságot a jogrendszerrel."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése