(Forrás:http://hvg.hu/divat_design/20130415_bortontetovalas_jelentes?fb_action_ids=527121114000072&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map={%22527121114000072%22%3A489684814414631}&action_type_map={%22527121114000072%22%3A%22og.recommends%22}&action_ref_map=[])
Egy cikk a börtöntetoválásokról: Bakos Dalma írása a Közép-dunántúli Országos Büntetés-végrehajtási Intézet pszichológusa, Szucsáki Melinda előadása alapján készült.
Magyarországon az elmúlt évtizedekben az „ÜSS!” vagy a
„SZERETLEK MARI” feliratokkal találkoztunk a leggyakrabban, mára ezeket
felváltották a szimbólumok, a portrék és az angol kifejezések, de a négy
fal közé zártság, a hely szelleme is megihleti a rabokat. Egy
börtönpszichológustól megtudtuk, mit üzennek a börtöntetoválások.
Öt pont a kézfejen: a négy fal közé zárt embert jelképezi.
Már a XIX. század végén felfigyeltek a kutatók, hogy az egyes bűnözői
csoportok gazdag tetoválásmotívumokkal rendelkeznek, melyek a
bandatagok összetartozását jelképezik. Az okok között gyakran megjelenik
a fogvatartott társak közé való beilleszkedés, valamint az idő
strukturálásának szükséglete: az időtöltés, illetve az unaloműzés.
Többek között erről tartott előadást Szucsáki Melinda, a Közép-dunántúli
Országos Büntetés-végrehajtási Intézet baracskai objektumának
börtönpszichológusa a hétvégi XVII. Pszinapszis – Budapesti Pszichológiai Napokon.
A szeretteiktől való megfosztottság lehet továbbá a fő indoka annak,
hogy varratnak a fogvatartottak, ezért gyakori, hogy magukra
tetováltatják azt, hogy „anya” vagy a szerelmük nevét, akik így „mindig
velük lehetnek”, könnyebb így a távolságukat elviselni. A
börtöntetoválás készítése fájdalmas művelet, akik alávetik magukat ennek
a procedúrának, azok szeretnék átélni a fájdalmat, akár megélni azt az
érzést, amely a szerettükben kavargott, amikor ők börtönbe kerültek.
A tetoválás kifejezheti a heteroszexuális kapcsolat hiányát is, ami
leginkább képek formájában testesül meg, például meztelen vagy éppen
vetkőző nő kerül az elítéltre. A börtönpszichológus hozzátette, hogy a
magyar fogvatartottak között egyébként egyáltalán nem jellemző, hogy a
fejükre varratnának, mert így nagyobb a lebukás veszélye, ugyanis a
tetoválás felelősségre vonást von maga után, mivel az összetákolt
tetoválógép a tiltott eszközök közé tartozik. (Az elítéltnél található tárgyak listája a BVOP honlapján megtalálható, ami ezen a listán nincs rajta, az tiltott eszköznek minősül.)
Akad olyan is, aki így akar lázadni a rendszer ellen, az egyik
elítélt hátán például ez olvasható: „munkát nem vállalok”. Vannak más
üzenetek is, például a börtönőröknek, az olasz „omerta” szó azt fejezi
ki, hogy „nem vagyok vamzer” (besúgó). Hasonlóan többlettartalma van még
a „vato loco”-nak, vagyis „a vér kötelez”-nek – tehát, aki az illetőt
bántja, annak egy egész bandával kell szembenéznie.
"Üss", pókháló, könnycsepp, csillag
A börtöntetoválásokban nem csupán a szöveggel, hanem a különböző
szimbólumokkal is lehet üzenni. Szucsáki Melinda szerint ilyen lehet a
csillag, amely a fogvatartottak közötti hierarchiára utal, vagyis akinek
ilyen tetoválása van, törekedhet a zárkán belüli hatalom elérésére. A
virágmotívumok viszont egészen másfajta érzelmeket fejeznek ki, ezek
utalhatnak arra, hogy az illető vágyódik haza, hiányzik neki az
édesanyja vagy a szerelme.
A könnycsepp jellemzően a gyilkosok jelképe, és külföldön az arcra
szokás tetováltatni, de Szucsáki Melinda találkozott ezzel az ábrával
kézfejen is, jelentése: „sokan sírtak már ezen kéz alatt”. A
börtönpszichológus szerint ezzel is igyekezhetnek elrémiszteni az
esetleges támadókat, tehát célja a biztonságérzet növelése.
Utóbbi időben megszaporodtak az indián motívumok, valamint az egyén
kínai horoszkópjának a jele, ezek ugyanis az elítéltek szerint
szerencsét hoznak – mondta Szucsáki Melinda. A kábítószer-használóknak
is vannak speciális motívumaik, ilyen a kenderlevél vagy a pókháló a
könyökön – ez utóbbinál a háló sokszor a „bent” eltöltött éveket
szimbolizálja.
A hosszú idős fegyházasoknál (a büntetés-végrehajtás legszigorúbb rezsime – a szerző)
pedig a démonábrák, halálfejek, csontvázfigurák, valamint nonfiguratív
minták megjelenítése a gyakori. Ezek az arcok sokszor ijesztőek
brutálisak, céljuk lehet a megfélemlítés, a hatalom, az erő kifejezése.
Szucsáki Melinda hozzátette, hogy akiknek ilyen tetoválásuk van, azoktól
jellemzően „kint” sem áll távol a brutalitás. Ám Szucsáki Melinda
kiemelte, hogy a szimbólumok értelmezésével óvatosan kell bánni, és
messzemenő következtetéseket nem vonhatunk le az illető személyiségét
illetően.
A pár évtizede menő „ÜSS!” vagy „SZERETLEK MARI” már egyáltalán nem
elterjedt. Nevek helyett manapság inkább elviszik a tetoválóhoz a
szeretett nő fotóját, hogy az alapján készülhessen egy portré a
testre. Itthon is gyakoriak az orosz és ukrán rabokon keresztül
közvetített motívumok, de azért akadt valaha egy jellegzetesen magyar
kép is. Ez egy V betűt formáló kézfejből, azaz a győzelem gesztusából,
és szétszakított láncból állt.
10-15 kávé vagy riszpekt az ára
A börtönön belüli hierarchiában is sokat számít, kinek milyen a
tetoválása. Előfordul, hogy akik a fogvatartotti hierarchiában magas
pozícióval, tekintéllyel bírnak, azok ingyen megkapják az áhított
mintát. Aki viszont kevésbé befolyásos, annak akár 10-15 kávét is kell
fizetnie egy tetoválásért, és nincs rá garancia. A "riszpektet" az
elkészítés módja is jelképezheti. Minél kidolgozottabb a
tetoválás, annál nagyobb értékkel bír. Ritkán ugyan, de előfordul, hogy a
börtönben hegtetoválást is készítenek, ami egyrészt jelentheti azt,
hogy az elítélt a szeretteiért mindent kibír, a zárkatársak felé pedig
azt üzeni, hogy bármire képes, bármekkora szenvedést el tud viselni.
Bármiből lehet tetoválógép
Az elítéltek kreativitását semmi sem állíthatja meg, ha a tiltott
eszköz, vagyis a tetoválóműszer összerakásáról van szó. A szalonokban
megszokott profi szerkezet hiányában a körülöttük lévő mindennapi
használati tárgyakat alakítják át. Kis villanymotorra, öngyújtóra és
tűre mindenképp szükség van, a tintát pedig kettétört tollból szerzik
többnyire.
Azon felül egyébként, hogy tiltják és büntetik a börtönön belüli
tetoválást, más veszélyei is vannak a házilag készült rajzoknak. A
sterilizálásra például nem fordítanak kellő figyelmet. Gyakran a
börtönsampon a fertőtlenítő eszköz, a fertőzés veszélye hatványozottan
fennáll.
Ezen kívül néha nem úgy sül el a dolog, ahogy kívánta a
fogvatartott. A fiatalkorú elítélteknél fordul elő, hogy a zárkatársak
megviccelik egymást, és egyáltalán nem az az ábra, és nem olyan formában
kerül az elítélt testére, ahogy azt megbeszélték. Az angol
kifejezésekkel, mondatokkal pedig visszatérő probléma, hogy egy-egy szót
elírnak, amitől a szöveg vagy teljesen más jelentést nyer, mint aminek
szánták, vagy az értelmét veszíti. De Szucsáki Melinda említett egy
olyan esetet is, amikor egy férfi a barátnője nevét szerette volna
magára varratni, de más keresztnév került az illetőre.
Szucsáki Melinda előadásában mindvégig hangsúlyozta, hogy
fegyelemsértést követ el az, aki börtönben szeretné felvarratni magára a
kiválasztott mintát, valamint tiltott tárgyat készít, birtokol,
következményként számolnia kell a fegyelmi felelősségre vonással,
továbbá kiemelte a fertőzésveszély kockázatát.
Igen, a börtönbeli tetoválás tiltott dolog. Fegyelmi cselekménynek minősül, mégis elterjedt, mégis egy jellemző tevékenység a rácsok mögötti világban. Annak ellenére, hogy valóban egyértelmű annak a veszélye, hogy valaki ennek következtében valamilyen fertőzést szed össze. A kockázatot mégis számos elítélt vállalja. Hogy milyen motiváció által vezérelve, hogy milyen mintákat varratva magukra, az egyénenként különböző lehet. A téma talán sokakat érdekel. Remélem, Melinda nem fog megharagudni, ha elárulok egy titkot: a közeljövőben le fogunk ülni, és összedugjuk a fejünket egy ötletelés erejéig, annak érdekében, hogy a témával kapcsolatban megszülessen egy könyv. Egy könyv, fényképekkel illusztrálva. Várja valaki?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése