A
mai napon rendhagyó intézetlátogatáson járt a Balassagyarmati Fegyház és
Börtönben a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar
Büntetés-végrehajtási Tanszékének kilencfős hallgatói csoportja, három kísérő
társaságában. A program keretén belül a hallgatók betekintést nyerhettek az
Intézet működésébe, megismerhették annak történetét, illetve részletes
beszámolót kaptak a fogvatartottakkal való foglalkozás aktuális irányvonaláról,
a különféle oktatási, képzési lehetőségekről, valamint a szabadidő hasznos
eltöltését szolgáló egyéb, esetenként egyedülállónak, újszerűnek tekinthető programokról.
Az
előadás során az előzetesen megadott témakörök alapján kitértem azon kérdésekre,
melyek előkészítették az azt követő szakmai beszélgetést, amelybe négy munkatársam
is bekapcsolódott (nevelő, biztonsági főfelügyelő, biztonsági felügyelő,
pszichológus). Az interaktív, kötetlen jellegű beszélgetés célja egyértelműen
az volt, hogy a leendő büntetés-végrehajtási nevelők és biztonsági tisztek
számára munkatársaim átadják gyakorlati tapasztalataikat, pályafutásuk során
szerzett élményeiket, benyomásaikat, egyfajta szemléletformáló célzattal, de
feltétlenül segítő szándékkal.
A
megbeszélés során törekedtünk arra, hogy bemutassuk, érzékeltessük a
szakterületek közötti együttműködés, az összedolgozás fontosságát, a résztvevők
összetételéből adódóan természetesen a biztonsági és büntetés-végrehajtási
osztályok állományának tagjai között. 2011-ben, „Biztonság vs. nevelés” című
bejegyzésemben már foglalkoztam a kérdéssel. Akkori elmélkedésem a téma iránt
érdeklődők számára természetesen még mindig elérhető (http://prisonunited.blogspot.hu/2011/02/bevezetes-szabadsagvesztes-buntetes.html),
tehát akik csak a friss gondolatokra kíváncsiak vagy mindenre tökéletesen
emlékeznek, azok bátran görgessenek tovább. A többiek kedvéért beillesztem a
hivatkozott írást, néhány helyen aktualizálva azt:
„A szabadságvesztés-büntetés biztonságos módon történő
végrehajtása a büntetés-végrehajtási rendszer egyik alapvető, mindig, minden
körülmények között kiemelten kezelendő feladata. A büntetés-végrehajtási
intézet biztonsága természetesen nemcsak a fogvatartottak szökésének
megakadályozását jelenti, hanem egyebek mellett a bv. intézetekben tartózkodó
személyek életének, testi épségének megvédését, az anyagi javak megóvását, továbbá
a büntetés-végrehajtási feladatok zavartalan ellátását is.
Az 1-1/27/2011. (VII.11.) OP Intézkedés, azaz a
büntetés-végrehajtási szervezet jelenleg aktuális Biztonsági Szabályzatának
megfogalmazása szerint biztonsági tevékenységnek minősül a bv. szervezet
biztonsági rendszerének működtetéséhez szükséges biztonsági feladatok
végrehajtása, így különösen:
a fogvatartott őrzése, felügyelete vagy ellenőrzése,
a bv. szerv, valamint a bv. szerv mellett működő
gazdálkodó szerv, továbbá a fogvatartottak bv. szerven kívüli foglalkoztatására
szolgáló terület védelme,
a fogvatartottak előállítása, szállítása és egyéb
célból történő kísérése,
a bv. szerv házirendjében, azon belül a napirendben
meghatározott feladatok végrehajtásának szervezése, illetve az abban való
közreműködés,
a fogvatartottaktól a viselkedési szabályok
betartásának megkövetelése, ellenszegülés esetén a szabályszerű magatartás
kikényszerítése,
a rendkívüli események megelőzése, a bekövetkezett
rendkívüli esemény megszakítása, a következmények felszámolása és a megfelelő
működést biztosító állapot visszaállítása,
a bv. szerv zavartalan működéséhez szükséges belső
rend biztosítása.
A szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás
végrehajtásának szabályairól szóló többször módosított 6/1996 (VII.12.) IM
rendelet 36 § (1) bekezdése szerint „a
fogva tartás biztonsága olyan állapot fenntartását jelenti, amelynél az
intézetben, illetve büntetés-végrehajtási feladat teljesítése miatt az intézet
területén kívül tartózkodó személyek élete, testi épsége, szabadsága, a
büntetés-végrehajtás anyagi javainak sértetlensége, valamint a
büntetés-végrehajtási feladatok zavartalan ellátása a jogszabályi rendelkezéseknek
megfelelően biztosított”.
Az Intézet biztonsága tehát az előbbieket is
figyelembe véve két nagy területre, a külső és a belső biztonságra osztható
fel. A külső biztonság a hagyományos szakmai szóhasználattal élve az
objektumvédelmet foglalja magába. A büntetés-végrehajtás esetében azonban az objektumvédelem
nem csak a külső támadások elleni védekezésről szól, hanem a belülről kifelé
irányuló kitörési, szökési, támadási kísérletek elhárítását is jelenti.
A belső biztonság szintén nem kizárólag az Intézet
belső területeinek védelmét jelenti, hanem hangsúlyozottan a rend fenntartását
jelenti az elhelyezési körletszinteken, a különféle munkaterületeken, a
tantermekben, és összességében minden olyan területen, ahol fogvatartottak
tartózkodhatnak.
Kétségtelen tény, hogy a büntetés-végrehajtási
intézeteknek fontos elemei a különféle biztonság-technikai berendezések, a
falak, a NATO-drótok, a rácsok, a kényszerítő eszközök és a fegyverek, de
minden büntetés-végrehajtási szakember számára egyértelmű az is, hogy a fogvatartottak
többsége nem a falmászástól és a magasságtól való félelme miatt nem próbálja
meg a szökést. Ahogy a Balassagyarmati Fegyház és Börtön korábbi,
köztiszteletnek örvendő pszichológusa, Bornemissza Lajos bácsi megfogalmazta
egykor: „Az, hogy az őrtoronyban nem
dördült még el a fegyver, nem az őrnek köszönhető…”
A statikus és dinamikus biztonság fogalma
A fogvatartottak kontrolljának leghatékonyabb eszköze
megítélésem szerint is a kommunikáción alapul. Azt a fajta biztonsági
rendszert, ami magába foglalja mindazon tevékenységek összességét, melyek a
fogvatartottak személyiségének, viselkedésének, társas viszonyainak
megismerésén, megértésén és befolyásolásán alapul, dinamikus biztonsági
rendszernek nevezzük.
A dinamikus biztonsági rendszer hatékony
működtetésének két alappillére van: a személyi állomány tagjainak állandó
jelenléte a fogvatartottak között, illetve a kommunikációs készségek megfelelő
színvonalú alkalmazása. A dinamikus biztonság egyértelműen azokon a személyeken
múlik, akik a fogvatartottakkal közvetlenül foglalkoznak, valamint azokon a
személyeken, akik az intézetet üzemeltetik vagy vezetik. Előbbiek értelmében
közvetlen hatása van az Intézet biztonságára a fogvatartottak elhelyezési körletén
szolgálatot teljesítő biztonsági felügyelőknek, nevelőknek, szociális
ügyintézőknek, illetve a lelkésznek, pszichológusnak, de közvetlen hatása van
továbbá a dinamikus biztonságra az egyéb szakterületek (mint például
Egészségügyi Osztály, Gazdasági Osztály) munkatársainak, és nem utolsó sorban
az Intézet parancsnokának, valamint parancsnok-helyettesének is.
Sokan ugyan nem sorolják a dinamikus biztonsági
rendszer részeihez az ellátó, üzemeltető vagy egészségügyi rendszereket, pedig
az ott foglalkoztatott személyi állomány tagjainak megfelelő kommunikációjával,
továbbá a rájuk háruló szakfeladatok elvégzésével ezek a területek is
nagymértékben hozzájárulnak az Intézet biztonságához. Ahogy a régi börtönőrök
sokszor mondták: „ha a rabnak tele van a
hasa és el van foglalva, akkor nincs vele baj…”
Visszatérve a biztonsági rendszer másik elemére, a
statikus biztonsági rendszerre, megállapíthatjuk, hogy ez azon eszközök,
eljárások és tevékenységek összessége, melyek a fogvatartottak biztonságra
veszélyes cselekedeteinek fizikai megakadályozására és megszüntetésére
irányulnak, vonatkoznak. A statikus biztonság egyrészt a személyi állomány
ilyen irányú tevékenysége, másrészt az erre szolgáló anyagi-technikai eszközök,
eljárások összességét jelenti.
Büntetés-végrehajtási tevékenység
A biztonsági rendszerek - mivel nem a biztonság a fő
szakterületem, ezért egyesek szerint talán laikusként megközelített… -
bemutatása után térjünk át a büntetés-végrehajtási szakterületet érintő
kérdésekre, először szintén jogszabályi fogalmak ismertetésével:
A büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló
1979. évi 11. törvényerejű rendelet 19 §-a leírja, hogy „a szabadságvesztés végrehajtásának célja az, hogy e törvényben
meghatározott joghátrány érvényesítése során elősegítse az elítéltnek a
szabadulása után a társadalomba történő beilleszkedését, és azt, hogy
tartózkodjék újabb bűncselekmény elkövetésétől”.
A Bv. tvr. 38 §-a szerint „a szabadságvesztés végrehajtásának feladata, hogy fenntartsa az
elítélt önbecsülését, fejlessze a felelősségérzetét, és ezzel elősegítse, hogy
felkészüljön a szabadulása utáni, a társadalom elvárásának megfelelő önálló
életre”.
A szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás
végrehajtásának szabályairól szóló többször módosított 6/1996 (VII.12.) IM
rendelet 68 §-a bekezdése szerint „(1) A
szabadságvesztés céljának elérése érdekében az elítéltek nevelése -
önbecsülésük és felelősségérzetük fenntartása, fejlesztése, a társadalmi
hasznosság tudatának kialakítása, szabadulásuk után a társadalom életébe való
beilleszkedés elősegítése - a bv. szervezet és - külön jogszabályban meghatározott
esetben - a pártfogó felügyelői szolgálat feladata. (2) A nevelési folyamat
magában foglalja az elítélt személyiségének a megismerését, megfelelő foglalkoztatását
és önképzését, a rehabilitációs és a szabadidőprogramok szervezését, a családi
és társadalmi kapcsolatok támogatását”.
Nem tudom, mi van velem, de az utóbbi időben egyre
kevésbé szeretem a „nevelés” fogalmat,
illetve biztos vagyok benne, hogy az elítélt populáció egy jelentős részénél érdemben
már nem beszélhetünk nevelésről. Ezzel együtt azt gondolom, hogy minden egyes
fogvatartottal foglalkoznunk kell. Továbbá a büntetés végrehajtása során
mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy egy adott elítélt a
szabadulása pillanatában semmivel se legyen rosszabb mentális, fizikai,
egészségügyi állapotban, mint amilyenben a befogadásakor volt. Ez kell,
hogy legyen a minimum célunk a büntetés végrehajtása során, illetve mindeközben
törekednünk kell arra, hogy megtaláljuk azon személyeket, akikben benne van az őszinte,
belülről fakadó együttműködési szándék arra, hogy változtassanak korábbi
életvitelükön, és valóban törvénytisztelő életmódot folytassanak a társadalomba
történő visszahelyezésük után.
A Balassagyarmati Fegyház és Börtön
Büntetés-végrehajtási Osztálya a mindennapos szakmai tevékenysége során kiemelt
figyelmet fordít arra, hogy rendszeresen biztosítani tudja mindazokat a fogvatartotti
programokat, amelyek nemcsak a zárkán kívül töltött idő arányát növelik, de jól
szolgálják a szabadidő hasznos eltöltését, illetve azt, hogy a fogvatartottakat
megtanítsuk valami olyan dologra, ami a szabadulásra történő felkészítésüket is
segíti.
A büntetés-végrehajtási célok érvényesítése érdekében
kifejtett tevékenységek eredményessége szempontjából fontos, hogy lehetőség
szerint minél több törvényes eszközt, illetve jogszabály adta lehetőséget
megragadjon a szakterület annak érdekében, hogy a fogvatartottak betartsák a
büntetés-végrehajtás rendjét és biztonságát, tartózkodjanak fegyelmi- és bűncselekmények
elkövetésétől.
A fogvatartottak társadalmi re-integrációjának
sikerességére kiemelt jelentőséggel hatnak azok a programok, felkínált
lehetőségek, amik pozitív hatással vannak az érintettek személyiségére,
magatartására, illetve új lehetőségeket biztosítanak részükre a majdani
beilleszkedéshez. Annak érdekében, hogy a szabaduló fogvatartottak
visszailleszkedési esélyei növekedjenek, és sikerüljön továbbfejleszteni a
megkezdett szakmai munkát, lényeges dolog, hogy folyamatosan keressük és
biztosítsuk mindazokat az oktatási, képzési lehetőségeket, programokat, amelyek
tovább bővítik a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségeit, hozzájárulva
ezzel a re-szocializáció sikerességéhez.
A Büntetés-végrehajtási Osztály munkatársai heti
rendszerességgel programterveket készítenek, amelyek kellően illusztrálják,
hogy a fogvatartottak részére szinte folyamatosan széleskörű programokat
biztosítunk. Az Intézet ez irányú tevékenysége országos viszonylatban is
kiválónak értékelhető, habár az infrastrukturális és a tárgyi feltételek
behatároltak, az anyagi lehetőségek pedig évről-évre egyre korlátozottabbak.
A Balassagyarmati Fegyház és Börtönben tradicionálisan
színvonalas oktatási tevékenység folyik, az érdeklődő fogvatartottak az
általános iskola felső tagozatában, a középiskola 9-10. osztályában
folytathatnak tanulmányokat, illetve lehetőséget biztosít az Intézet érettségi
vizsgára történő felkészítő oktatáson való részvételre is. A lehetőségekhez
mérten időszakosan szakképzésben való részvételt is biztosítunk a fogvatartottaknak,
de az oktatási, önképzési lehetőségek bővítése, egyúttal a szabadidő hasznos
eltöltése érdekében angol nyelvi szakköri foglalkozások indultak az érdeklődők
részére. Az oktatásban résztvevők között helyet kapnak az előzetesen
letartóztatottak is, figyelembe véve azt, hogy részükre még inkább fontos lehet
a zárkán kívül töltött idő mennyisége, és annak tartalma.
A szabadidő hasznos eltöltésére különféle sport-,
szellemi-, vallás-, zene-, film- és egyháztörténeti kvízeket és egyéb
programokat szervezünk az érdeklődőknek, itt is ügyelve arra, hogy az
előzetesen letartóztatottak részére minél több lehetőséget biztosítsunk.
A művelődésre, olvasásra vágyó elítéltek újra
látogathatják a Szent Mihály Kápolna területén kialakított könyvtár-helyiséget,
amely emellett otthont ad az egyházi, vallási tárgyú rendezvényeknek, a
színjátszó szakkör és a Szent Dávid Kórus próbáinak, de esetenként külső előadók,
irodalmárok meghívására is sor kerül.
A pénzügyi források figyelembe vételével részben
folyamatosan, részben időszakos jelleggel működnek a különféle
személyiségfejlesztő tréningek, mentálhigiénés, önismereti, konfliktus-kezelő,
értékfeltáró foglalkozások, interakciós csoport, meditációs csoport.
A nevelői állomány tagjai folyamatos csoportos
foglalkozásokat, programokat kínálnak fel a fogvatartottaknak (fórum színház,
filmklub, sakk-kör, kommunikációs csoport, re-integrációs csoport, zene-klub,
etika és elvárt magatartás bemutatását szolgáló csoport, munkaerő-piaci tréning
stb.), mely lehetőségek szintén jól szolgálják a fogvatartottak szabadulásra
történő felkészítését, de ezzel összefüggésben rendszeresek a pártfogó felügyelők
által tartott egyéni foglalkozások is.
A szabad életben is jól hasznosítható ismeretek megszerzését
ismeretterjesztő- és egészségnevelési előadások segítik, részben az
Egészségügyi Osztály közreműködésével, de alkalmanként külső előadók, orvosok,
egészségügyi szakemberek bevonásával.
A büntetés-végrehajtási és biztonsági feladatok,
szempontok, érdekek kölcsönhatása
A fogvatartottak részére felkínált különféle oktatási
és képzési lehetőségek, valamint a szabadidős, kulturális és egyéb programok
pozitív hatása mellett azonban nem szabad elfeledkezni arról, hogy mindez
többlet terheket ró a biztonsági szakterületen szolgálatot teljesítő munkatársakra,
hiszen a programterveken és napirendben is rögzített lehetőségekre a biztonsági
felügyelőknek kell biztosítani a fogvatartottak jelenlétét, előállítását.
Az egyébként is túlterhelt biztonsági felügyelők
számára esetenként gondot okoz, hogy több napirendi pontot kell egy időben
végrehajtani, nehezen tudnak dönteni abban, hogy melyik program kezdetét
tekintsék elsődlegesen fontosnak, melyik program kezdése csúszhat egy keveset.
Amennyiben viszont ez bekövetkezik, akkor előfordul az, hogy vezetői, elöljárói
szintről kapnak figyelmeztetést, rendreutasítást a pontatlan
feladat-végrehajtás miatt.
Ráadásul azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy
az aktuális társadalmi történések, változások eredményeképpen a
büntetés-végrehajtási intézet nevelési, kezelési stratégiája - természetesen a
hatályos jogszabályi rendelkezések figyelembe vételével - folyamatosan változik.
Mindez hatással van a felkínált programlehetőségek összeállításánál figyelembe
vett szempontokra, illetve az esetlegesen bevonásra kerülő külső, civil
partnerek kiválasztására is.
Az Intézet szakmai tevékenységét mind biztonsági, mind
büntetés-végrehajtási megközelítésből érintő, azt befolyásoló változások tehát
esetünkben is jelen vannak, de változásokra a végrehajtói állomány komfortérzete
szempontjából, illetve a feladatok egyszerűbb, könnyebben megvalósíthatóbb
teljesítése érdekében is szükség van.
Egy büntetés-végrehajtási intézet, így a
Balassagyarmati Fegyház és Börtön vonatkozásában is megállapíthatjuk, hogy a
külső környezet, a társadalom változásai óhatatlanul hatást fejtenek ki a
szervezet működésére, így az elmúlt időszakban bekövetkezett gazdasági,
politikai változások, az életszínvonal folyamatos romlása is természetesen
hatással van az Intézet működésére. A fogvatartottak ugyan el vannak zárva a
külvilágtól, azonban a média általuk is elérhető forrásaiból (rádió, televízió,
újságok), illetve a számukra engedélyezett kapcsolattartási lehetőségek
(telefonálás, levelezés, látogató fogadás) igénybe vétele következtében folyamatosan
értesülnek azokról a külvilágban lezajló folyamatokról, melyek őket is érintik,
megérintik. Esetenként érezhető rajtuk a nyugtalanság, a feszültség, például a
családjuk helyzete, megélhetése, valamelyik hozzátartozójuk egészségi állapota
miatti aggódás folytán, de befolyásolta a fogvatartottak hangulatát a Büntető
Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény módosítása is, különös tekintettel
a „középmértékes büntetés” és a „három csapás” elvekkel összefüggésben törvénybe
iktatott változásokra.
Az előbbiekhez hasonló jellegű társadalmi változások
következtében természetesen másképpen reagál a biztonsági és a
büntetés-végrehajtási szakterület.
A Biztonsági Osztály tevékenységét és stratégiáját
alapvetően az jellemzi, hogy még több biztonsági intézkedést kell hozni,
szigorítani kell a biztonsági ellenőrzések végrehajtásának színvonalát, minél
inkább le kell csökkenteni a fogvatartotti mozgások számát, lehetőség szerint
arra törekedve, hogy csak különösen indokolt esetekben hagyhassák el zárkáikat
a fogvatartottak. Mert a legerősebb, leghatékonyabb kontrollt abban az esetben
lehet felettük gyakorolni, ha a tevékenységük, tartózkodásuk egy kisebb
területre, a zárkára korlátozódik. A szakterület vezetési stílusa ehhez a
stratégiához jól illeszkedik, a vezetők gondolkodásmódja kevésbé rugalmas, azt
inkább katonásnak vagy merevnek minősíteném. Elsődleges szempont a biztonság
fenntartására való törekvés, mindenáron, az Intézet rendjének, a személyi
állomány, az intézetbe bejáró civil személyek, és természetesen a
fogvatartottak személyes biztonságának a megóvása érdekében. Az osztály
kultúrája, a vezetők részéről elfogadott, ezáltal általuk a beosztott állomány
felé közvetített értékek és normák mindenképpen hatással vannak az Intézet, mint
szervezet működésére.
Előbbiekkel ellentétben a Büntetés-végrehajtási
Osztály tevékenysége abba az irányba mozdul el, hogy a lehetőségekhez mérten
tovább növelje a fogvatartotti programok, a zárkán kívül - ámde mégis
szervezett keretek között, tehát kontrolláltan eltöltött szabadidő mértékét,
mindezt annak érdekében, hogy a fogvatartottak ne érjenek rá gondolkodni, minél
kevesebbet tudjanak foglalkozni azokkal a külvilágból érkező problémákkal,
ingerekkel, melyek negatív irányba befolyásolhatják őket. Az osztály vezetése,
de a beosztott állomány tagjai is zömében szociális, pedagógiai végzettséggel
rendelkeznek, ami meghatározza értékrendjüket. Természetesen nem figyelmen
kívül hagyva a biztonsági szempontokat sem, hozzáállásunkat több empátia
jellemzi, illetve nagy hangsúlyt fektetünk a fogvatartottak irányába történő
megfelelő kommunikációs stílus megválasztására. Az egyéni készségek és
specifikus képességek megléte és alkalmazása ezen a területen kiemelten fontos,
csakúgy a feladatok és célok ismerete. Lényeges feladat nemcsak a
fogvatartottak motivációjának elérése, hanem a többi szakterület – beleértve
ebbe a Biztonsági Osztály állományának tagjait – munkatársainak befolyásolása,
érdekeltté tétele a büntetés-végrehajtási szakterület által képviselt stratégia
végrehajtásában való közreműködésben. A szakterület továbbá nemcsak a
fogvatartottak, hanem a társadalom igényeinek is megfelelő tevékenységet kell,
hogy folytasson. Ez alatt egyrészt azt kell érteni, hogy a felkínált
programoknak, elfoglaltságoknak valóban szolgálniuk kell azt a célt, ami az
elítéltek személyiségében bekövetkező pozitív irányú változásokat generálhat.
Másrészt a jelenkor követelményeinek és tendenciáinak köszönhetően törekedni
kell arra, hogy a fogvatartottak a helyreállító igazságszolgáltatás
eszmerendszerével és gyakorlatával összefüggésben egyfajta megbánást,
jóvátételt tanúsítsanak a sértettek és a közösség felé egyaránt.
A két szakterület által alkalmazott módszerek,
eszközök és munkafolyamatok tehát alapvetően különbözőek, ami egyrészt az
eltérő motivációban, a szakterületek tevékenységét meghatározó szakmai
szabályzatokban, másrészt a szakterületek esetében kialakított stratégia
megvalósítása érdekében végrehajtandó feladatokban, és az ehhez szükséges
szükségletekben, folyamatokban gyökerezik. Nem szabad azonban figyelmen kívül
hagyni azt a tényt, miszerint az Intézet tevékenysége egy visszacsatolást ad a
külvilág, a környezet felé. A különböző indíttatású és kivitelezési módú egyéni
és szakterületi teljesítmények tehát azonos módon befolyásolják az Intézet,
mint szervezet megítélését, ezért a valamilyen szinten összehangolt tevékenység
fontos lenne annak érdekében, hogy mit közvetít a börtön a társadalom felé.
Mert a társadalom elvárása az, hogy a szabadságvesztés büntetésüket töltő bűnelkövetők
oly módon töltsék el a rájuk kiszabott ítéletet, hogy a híradásokban minél
kevesebb, a közrendet és közbiztonságot, illetve az állampolgárok nyugalmát
megzavaró dologról (mint például fogolyszökés, hivatalos személy elleni
erőszak, fogvatartottak által egymás sérelmére elkövetett bűncselekmény stb.)
essen szó, továbbá a szabaduló elítéltek valóban mutassanak megbánást, valóban
igyekezzenek beilleszkedni, a társadalom hasznos tagjává válni…"
Eddig
tartott a visszaemlékezés, és máris ugorjunk vissza a jelenbe. Azonban mielőtt
folytatnám a két szakterület közötti kapcsolat boncolgatását, egy rövid kitérőt
teszek, és pszichológus kollégám „Önként
vállalt rabság - A börtön, mint munkahely több szempontú vizsgálata”
című szakdolgozata néhány gondolatát idézem annak bemutatására, hogy a
büntetés-végrehajtási intézetek működését kevésbé ismerők számára is
érzékelhetőek legyenek azok a szervezeti
jellemzők, melyek hatással vannak a tevékenységünkre.
Azt
hiszem, nem árulok el különösebb titkot azzal, ha kijelentem, hogy a börtön egy
alapvetően nagyméretű szervezet, ahol jellegzetes
nehézségek jelennek meg. Bíró Mónika
(2009) budapesti börtönben végzett vizsgálatából kiderül, hogy az ekkora
szervezeteknél a személyesség háttérbe szorul, a munkatársak egymástól távol
dolgoznak, olykor egymás nevét is alig tudják. A börtön, mint szervezet
formális, erősen bürokratikus, amihez a fegyveres testületek hierarchikus,
parancsuralmi és autokratikus rendszere társul.
Perrow, C. (1994) úgy véli, a hierarchia
elsősorban a megszokott, rutinszerű helyzetekben működik megfelelően. A
munkamegosztás nagyfokú, erősen specializálódtak és heterogének a munkakörök,
ami megnehezíti, hogy a munkatársak átlássák a szervezetben folyó munkát. A
vezetők feladatát nehezíti, hogy rendkívül sokféle
munkakör irányítása tartozik hozzájuk, a koordinálás nehézkes. A hierarchikus
rendszerrel a személy egyre távolabb kerül vezetőjétől, a vezető–beosztott
kapcsolat formalizálódik.
Kedvezőtlen
jelenség Halmágyi Gyula (1997)
szerint, hogy a szélesebb horizontot látó, átfogó ismeretekkel rendelkező
vezető, illetve a szűkebb területen mozgó, de azt mélyebben ismerő beosztottak
tapasztalataikat, élményeiket nem cserélik ki rendszeresen, így azok nem
válhatnak forrásértékűvé. A távolodás a
munkatársaktól és a vezetőktől szélsőséges esetekben elembertelenedéshez
vezethet, a beosztott jelentéktelennek érezheti magát a nagy szervezetben, ami
érdektelenséget, közömbösséget, elidegenedést okozhat, amelyek a stressz és
kiégés tünetei is lehetnek. Ezt erősíti meg Bíró Mónika (2009) kutatása is, miszerint kiemelten stresszes
foglalkozások listájának első helyén az egyenruhások (pilóta, rendőr, tűzoltó,
börtönőr, mentő) állnak. A formalitás, a nagy hierarchikus távolságok és a
szintek torzítják, elnyelik az információt. Az információ hiánya pedig rontja a
munka minőségét és kaotikussá teheti a szervezetet a munkatárs számára.
Halmágyi Gyula (1997) szerint a különböző szervezeti
egységek vezetői és beosztottjai közötti kommunikálásban időlegesen, néha
tartósan, zavarok vannak, melynek okai sokrétűek és összetettek. Leginkább az
érdekkülönbség, a szellemi adottságok differenciáltsága, a munkamegosztás
szerinti elkülönültség, a változó aktivitás, a rossz munkamódszer és munkastílus,
a mesterséges hierarchia okoz feszültséget. Ezeknek a problémáknak a kiiktatása
kellő tudatosságot feltételez a vezetőktől. Az egyes területek helyi
sajátosságai igénylik, sőt megkövetelik, hogy fejlődjön a közösségi
gondolkodás, erősödjön a tevékenységhez, közösséghez való kötődés. A
kommunikáció formája, módja, időbelisége jelentősen javíthatja a munkavégzés
eredményét, a munkatársak közérzetét, növelheti a siker élményét, de éppen
ugyan úgy ronthatja is a beilleszkedést, az eredményes működést Halmágyi
véleménye alapján.
Dr. Fliegauf Gergely (2011) szerint is megfigyelhető a
hierarchia egyes szintjei közötti erőteljes elkülönülés. A saját- és külső
csoport attribúció (mint pszichológiai jelenség és emberi tulajdonság is)
nagyon jól modellezhető a személyi állományon. A legtöbb ember a személyi
állományból a saját rétegével tud csak azonosulni. Nagyfokú szakmai hozzáértést
és intelligenciát követel, hogy mások érdekeit is toleráljuk és a rendszer
egészét átlássuk. Mivel erre nem mindenki képes, a rendszer sokszor elég akadozva
üzemel.
A motivációs jellemzők szempontjából sem előnyös a túl nagyméretű
és bürokratikus szervezet. Ahogy a szervezet mérete nő, a munkakörök közötti
specializáció is vele növekszik. Mivel a dolgozók nem tudják pontosan, milyen
munkát végez a másik, a saját feladat
észlelt fontossága – azaz annak szubjektív megítélése, mennyire
fontos munkát is végez a személy a büntetés-végrehajtásnál – is csökkenhet. Halmágyi
Gyula (1997)
szerint nagy jelentősége van a személyes felelősségnek és az ambíciónak,
ugyanakkor a büntetés-végrehajtásban még mindig nem nyert lehetőséget a
teljesítményelvű érdekeltségi rendszer, tehát a végzett munkamennyiség és
minőség szerinti elismerésére nincs lehetőség.
Szondi Miklós
(1998) felmérésének eredményeként megállapítja, hogy a bv. dolgozók számára
a munkahelyi légkör kellemetlen, nincs bizalom a vezetésben, az emberek
csalódottak, kiábrándultak és cinikusak, nem látják a kiutat, valamint a
munkahelyről fokozatosan elszivárognak a legjobb munkaerők. A szerző úgy véli,
hogy a meghatározott jellemzők az elviselhetetlen kultúrájú munkahelyre
illenek.
Halmágyi Gyula (1997) szerint a szakmai ismeret,
valamint a tudás felhalmozott együttléte a bv. kultúra legfontosabb
alkotórésze, ily módon a szellemi beruházás, mint potenciális stratégiai érték
jelenik meg a szervezet értékrendjében. Dr.
Csetneky László (1990) szerint az eleve diplomások többsége elégedetlen a
szakmai környezettel, a szellemi fejlődés kilátástalanságával, rosszul tűrik az
autodidaktikus szervezetet, valamint csábítóbb a polgári életben magasabb
kereseti lehetőség.
A
szakdolgozat foglalkozott a személyi állománnyal is. Az ezzel kapcsolatos
részben leírtak szerint Csere László 2007-ben arra
hívta fel a figyelmet, hogy egyes intézetekben a fokozódó létszámhiány veszélyeztetheti
a rendeltetésszerű működést. A tanulmányból a továbbiakban az derül ki, hogy az
utóbbi években a személyi állomány anyagi helyzete erősen romlott, a büntetés-végrehajtás
még a többi rendvédelmi testülethez képest is lemaradásban van az anyagi
juttatások terén. A humánerőforrás helyzetének rendezése viszont nem csak pénzkérdés
a szerző szerint, hanem időbeli kérdés is, mivel a kiesett szakmai
felkészültség csak hosszú távon pótolható.
Hegyes András
(2003) megállapítja, hogy a bv. szervezet évek óta minden szempontból
alulfinanszírozott. A felhalmozási és felújítási kiadások csak töredékében
fedezik a valós igényekből fakadó szükségleteket. Az intézetek állapota
folyamatosan romlik, beruházások és karbantartások maradnak el, melyek további
magas műszaki kiadásokat gerjesztenek, növelik a fenntartás költségeit. Hegyes
szerint az állomány szociális helyzete évek óta nem változik pozitív irányba,
így nem képes kompenzálni az alacsony anyagi elismertség hátrányait. A büntetés-végrehajtási munka
megítélése és elismerése nem tükrözi az elvégzett munka társadalmi
hasznosságát. Ennek a tükröződésnek a konkrét megnyilvánulásaként értékeli a
személyzet a jövedelem és az egyéb szociális ellátások alacsony voltát (Módos
Tamás, 2003). A vizsgálatban résztvevők indirekt módon összekapcsolták a
fogvatartottakkal kapcsolatos feladatellátás színvonalát a szolgálat
ellátásával kapcsolatos feltételrendszer színvonalával.
Szondi Miklós
(1998) vizsgálatból kiderült, hogy a „bévés szakma” társadalmi megbecsültségét
maguk a dolgozók is az utolsó helyre tették. Ennek oka lehet Módos
Tamás (2003)
szerint az, hogy a büntetés-végrehajtás világa zárt, sajátos „smasszer” világ,
a dolgozók a rendőrséggel szemben nincsenek olyan közvetlen és szemmel látható
kapcsolatban a társadalom civil tagjaival. A társadalom ezen informálatlansága
miatt nincs a szervezeten belül olyan magatartásminta, norma, amit a társadalom
preferálna. Emiatt csak nagyon általános, olykor idealisztikus elvárások,
illetve gyakrabban pejoratív, dehonesztáló vélemények fogalmazódnak meg a bv.
személyzetével szemben. A dolgozók helyzetét nehezíti a szerző szerint az is,
hogy egyszerre több, egymásnak olykor ellentétes felfogás követelményeinek
kellene megfelelniük. A szakmai elvárások alapján úgy kellene színvonalas,
eredményes munkát végezniük, hogy többnyire kedvezőtlen elhelyezési feltétek
között, fluktuációból és létszámhiányból eredő méltatlan körülmények közepette
küzdenek a napi problémákkal. Módos szerint az egyre inkább formálissá váló, de
szakmailag indokolt célok és a napi feladatok megoldása közötti ellentmondások
demoralizálják a személyi állományt, különösen a fogvatartottakkal foglalkozó
szakembereket. A belső konfliktusok pedig rombolják a személyiséget. Az egyébként
is túlterhelt biztonsági felügyelők számára esetenként gondot okoz, hogy több
napirendi pontot kell egy időben végrehajtani, nehezen tudnak dönteni abban,
hogy melyik program kezdetét tekintsék elsődlegesen fontosnak, melyik program
kezdése csúszhat egy keveset. Amennyiben viszont ez bekövetkezik, akkor
előfordul az, hogy vezetői, elöljárói szintről kapnak figyelmeztetést,
rendreutasítást a pontatlan feladat-végrehajtás miatt.
Hegyes András
(2003) megállapította, hogy igen alacsony a büntetés-végrehajtás
megtartó képessége. A bv. teljes személyzete 7-8 év alatt teljesen
kicserélődik. A szerző szerint a tiszthelyetteseknél, akiknek zöme a felügyelők
köréből kerül ki, ez az idő csupán 5 év.
Végezetül, Dr. Fliegauf Gergely (2011)
gondolataival összefoglalva megállapítható, hogy a bv. személyi állománya kemény közegben, merev
rendszerben, jogszabályok szigorú követelményei mellett végzi munkáját. Az
utóbbi idők társadalmi, világpolitikai és gazdasági helyzetének romlása
egyáltalán nem kedvezett egy bizalommal teli, együttműködő és egymást segítő
rendszer kialakulásának, megerősödésének. Egyre jellemzőbb a bizalmatlanság, a
kollegialitás hanyatlása, a teljesítmény gyengülése és az innovációk
elutasítása a személyi állomány részéről.
A fentebb említett szakdolgozatból
az előbbiekben kimazsolázott részek talán egyértelművé teszik, hogy mik is azok
talán nem teljes körű, ám mindenképpen fontos problémák, melyek hatással
lehetnek a büntetés-végrehajtási intézetek működésére, a szakmai tevékenységre.
Következzék hát ezek vázlatos felsorolása:
- nem megfelelő információáramlás,
- tapasztalatcsere hiánya,
- stressz, kiégés veszélye,
- kommunikációs zavarok az egyes szakterületek között,
- szakterületek közötti érdekellentétek,
- szakterületek tevékenységére való hiányos rálátásból adódó konfliktusok,
- nem megfelelő munkahelyi légkör,
- létszámhiány,
- megbecsültség, elismertség hiánya,
- fluktuáció.
Előbbiek figyelembe
vételével úgy gondolom, hogy nemcsak az egyes büntetés-végrehajtási intézetek,
hanem a szakterületek megfelelő működése szempontjából kiemelt jelentősége van
annak, hogy a társ osztályok között egy jól működő, összehangolt és folyamatos
információáramlás alakuljon ki, osztályérdekektől független módon. Lényeges
szempont, hogy mindez úgy vezetői szinten (munkamegbeszélés, vezetői értekezlet
stb.) mint a vezetők és a beosztott állomány tagjai között (beszámoltatás,
tájékoztatás, instrukciók adása stb.) működjön, illetve kiterjedjen a
végrehajtó állomány tagjai közötti információcserére is (tájékoztatás, észrevételek
és tapasztalatok megosztása, feladatok egyeztetése stb.).
A szakterületek
közötti együttműködés elősegítésére és javítására egyértelműen fel lehet
használni a személyi állomány szakmai oktatását, ahol egyrészt a
társosztályokat egyaránt érintő témákat is fel lehet dolgozni, de ezen alkalmak
alkalmasnak bizonyulnak a szemléletformálásra is. Fontos lehet továbbá a közös
munkaértekezletek megtartása, valamint olyan szakmai jellegű továbbképzések
megszervezése, melyek során a társosztályok munkatársai egyaránt bevonásra
kerülnek.
Bármennyire is
törekszünk arra, hogy megfelelő együttműködés és információáramlás alakuljon ki
a biztonsági és a büntetés-végrehajtási szakterületek között, óhatatlan, hogy a
napi munkavégzés során különféle konfliktushelyzetek alakuljanak ki. A
teljesség igénye nélkül következzen itt néhány jellemző példa, legfőképpen a
fogvatartottakkal leginkább közvetlenül foglalkozó nevelőkre és az elhelyezési
körleten szolgálatot teljesítő biztonsági felügyelőkre koncentrálva:
- információk nem megfelelő cseréje,
- feladatok nem megfelelő időpontra történő ütemezése,
- hierarchia szerinti tiszteletadás kérdése a szolgálati érintkezés során,
- nem megfelelő együttműködés,
- ellenérdekek a feladatok teljesítése során,
- eltérő személyiségjegyekből adódó konfliktusok,
- munkához való különböző hozzáállás,
- túlbuzgó felügyelő vs. elfoglalt/lusta nevelő..
Annak érdekében,
hogy minél kevesebb probléma legyen a szakterületek közötti együttműködésben,
kiemelt jelentősége van annak, hogy megoldási lehetőségeket keressünk és találjunk
a kommunikáció erősítése és javítása érdekében, illetve a minél jobb együttműködés
és együttgondolkodás megvalósulása céljából, hangsúlyozva és megértetve a
végrehajtó állomány tagjaival, hogy az Intézet megfelelő működése és a
büntetés-végrehajtási szakmai célok megvalósulása érdekében elengedhetetlen az összetartás,
az összehangolt munkavégzés.
A szakmai beszélgetés során érintettük a nevelői és felügyelői
tevékenység értékelésének módjait és szempontjait. Mindez valahol
összefüggésben van a teljesítményértékeléssel, amit a büntetés-végrehajtási
intézeteken belül is alkalmaztunk, illetve hamarosan ismét alkalmazni fogunk,
még ha ez nem is olyan egyszerű, mint amilyennek az talán látszik.
A teljesítményértékelés egyik elsődleges célja a személyi állomány
tagjának egyéni teljesítményének, a munkavégzése szakmai színvonalának növelése
és fejlesztése, a felkészültség folyamatos szinten tartása és javítása.
A
leegyszerűsítetten megfogalmazott cél tehát az, hogy meghatározásra kerüljenek
az egyes munkatársak, beosztottak elvárásokhoz viszonyított egyéni teljesítménykövetelményei.
A rendszer azonban csak abban az esetben működhet jól, ha elvárásokat
támasztunk a munkatársakkal szemben, mely elvárásokat a lehető legkonkrétabban
közöljük az érintettekkel.
A
teljesítményértékelés tehát:
- Iránymutatást ad a munkatársaknak, hogy mit kell tenniük azért, hogy teljesítsék a velük szemben támasztott elvárásokat,
- Iránymutatást ad a vezetőknek, hogy mit kell biztosítaniuk ahhoz, hogy az egyes munkatársak elérjék a kitűzött célokat (pl.: egy jó teljesítményértékelés után igény esetén könnyedén összeállítható egy fejlesztési-képzési terv),
- Alapját képezheti egy teljesítményarányos bérezési-jutalmazási rendszernek, hiszen mind a vezetők, mind a beosztottak tisztában lesznek azzal, hogy ki hogyan teljesített, így a vezetőknek lehetőségük nyílhat arra, hogy a juttatásokat az értékelés eredményéhez igazítsák,
- Minden teljesítményértékelés tartalmaz egyénre szabott célkitűzéseket a következő időszakra, így megmutatja a munkatársaknak, hogy ők személy szerint mit tehetnek az Intézet szakmai tevékenységének sikeresebbé tételéért.
Fontos,
hogy mielőtt hozzáfogunk a követelmények meghatározásához, célszerű eldönteni
azt, hogy mi lehet fontos az Intézet számára, mi lehet fontos az adott
szakterület számára, illetve adott esetben a beosztott számára. Következzen
néhány jó vagy kevésbé jó példa, mindenki döntse el, hogy melyiket tartaná alkalmasnak:
- Minél magasabb szaktudás elérése annak érdekében, hogy fejlődjön az Intézet, ezen belül az osztály állománya által nyújtott tevékenység szakmai színvonala,
- A fogvatartottakkal való differenciált foglalkozás, a még inkább egyéniesített, még hatékonyabb nevelői tevékenység elérése érdekében,
- A társ szakterületekkel való napi együttműködés, a belső információáramlás, a kommunikáció javítása, a végre-valahára egységesen értelmezett vezetői elvárásoknak való megfelelés érdekében,
- Számos egyéb lehetőség adódhat, ki-ki találja meg a számára, illetve az általa irányított szakterület számára legmegfelelőbbet…
A lehetőségek tehát szinte végtelenek, egy dolog azonban mindenképpen
állandó: a teljesítménykövetelmény meghatározásának alapját a büntetés-végrehajtási
szervezet mindenkori kiemelt feladatai közül az értékelt személy munkaköri
leírásához leginkább illeszkedő feladatok és követelmények alkotják.
A teljesítménykövetelményekkel kapcsolatosan tevékenykedő civil szakemberek
által összeállított segédletekben, tanulmányokban foglaltak alapján tekintsük
át, hogy milyen is legyen egy jól megfogalmazott teljesítménycél:
- Rejtsen magában kihívást, de ne legyen teljesíthetetlen! (A túl könnyű célok ugyanis nem eredményeznek fejlődést, hiszen azt így is, úgy is elérik az értékeltek, általában a beosztottak elfelejtenek tenni bármit is a fejlődés érdekében. Az elérhetetlen célok által okozott kétségbeesés vagy dac pedig olyan ellenállást vált ki, melyben még romolhatnak is a teljesítmények.)
- Az értékelt személynek van ráhatása a célra. (Gazdasági területről vett példa szerint a pénzügyi munkatárstól érdemesebb pontos könyvelést várni, mint 40%-al több lakóház megépítését. Nevelői területről vett példa szerint egy adott nevelési csoportból inkább érje el az ideiglenes eltávozás lehetőségét megfelelő előkészítettség mellett 3-4 fogvatartott, mint hogy 10-12 fő is részesüljön kimaradás vagy rövidtartamú eltávozás jutalomban, akik közül néhányan jogellenes távollétet, tehát fogolyszökést valósítanak meg. Tehát ismét fontos felhívni a figyelmet a teljesíthetetlen célok által okozott károkra!)
- Legfeljebb 5 cél alkalmazása javasolt egy teljesítményértékelés során. (Ha több is eszünkbe jut, hagyjuk nyugodtan a jövő évre a többit, ugyanis a beosztott a napi munkája mellet nem fog tudni ennél több célt folyamatosan figyelemmel kísérni.)
- Méréshez mérhető célokat! (Gyakran előfordul, hogy olyan célok kerülnek egy teljesítményértékelésbe, mint pl.: az együttműködési készség növelése. Felmerül a kérdés, hogy ez mikor lesz kívánt mértékű, és hogy fejlődik-e ettől a munkatárs, egyáltalán mit is javít a tevékenységén. Komolyra fordítva a szót, érdemes akár számértékeket is alkalmazni, hiszen a körletszemlék során 15 kiváló felkészülésre értékelt zárka egyértelműen mérhető adat,így nem lesz vita az értékelés szubjektivitásán. A személyzetfejlesztési területet amúgy is gyakran illetik a szubjektivitás vádjával. Fontos tudni, hogy a célkitűzések a legobjektívebb részét képezik a teljesítményértékelésnek.)
- Egy jó cél cselekvésorientált. (Megmutatja, hogy mit kell tennie a munkatársnak, így magában hordozza a fejlesztés lehetőségét.)
- A cél világosan, érthetően és természetesen írásban kerüljön megfogalmazásra. (Az egy év múlva következő célelérés vizsgálatkor mindenkinek emlékeznie kell rá, és ugyanarra kell emlékeznie.)
Az egyéni teljesítménykövetelményeket és célokat tehát úgy kell
meghatározni, hogy azok teljesíthető feladatokat tartalmazzanak, amelyek a
felkészültség, a szakismeret fejlesztését ösztönzik, növelik a teljesítmény
hatékonyságát. A követelmény mértékét azonban reálisan kell megjelölni
összhangban a feltételekkel, a továbbképzés és önképzés lehetőségeivel, az
érintett általános és szakmai műveltségével, elvárva a szorgalmat és az
öntevékeny erőfeszítéseket is.
Az előbbiek alapján tehát számomra egyértelmű, hogy a meghatározásra
kerülő teljesítménykövetelmények az azonos beosztást ellátó testületi tagok
esetében ugyan tartalmazhatnak általános érvényű, ezzel együtt megegyező
meghatározásokat és elvárásokat, azonban ennél is fontosabb az, hogy igazodva
az egyéni képességekhez, a követelmények egyénre szabottak legyenek.
Az
egyes beosztások esetében mindentől függetlenül viszont vannak olyan fontos
kiválasztási kritériumok, melyek megléte alapvető feltétel kell, hogy legyen:
- szakmai alkalmasság,
- munkáltató és munkavállaló várakozásainak összhangja,
- a beosztott érdekeltsége, motiváltsága,
- a követelményeknek megfelelő személyes tulajdonságok megléte.
Annak érdekében, hogy aktualitás szerint elvégezhető legyen a
meghatározott követelmények értékelése, az alábbi területeken kell feladatokat
meghatározni:
- tárgy évi teljesítménykövetelmények,
- munkaköri feladatok teljesítésének megítélését segítő követelmények,
Véleményem szerint az első pontban szereplő követelmények inkább az
általános, egy adott szakterület valamennyi azonos beosztásban dolgozó
munkatársára nézve érvényesek, míg a második pontban kell meghatározni az
egyénre szabottnak tekintendő követelményeket.
A büntetés-végrehajtási szervezet jellemzően kiemelt céljainak és
feladatainak ismeretében adott esetben a büntetés-végrehajtási osztály nevelői
állománya esetében az alábbiakat vélem meghatározandó követelménynek:
- Törekedjen szakmai tevékenysége színvonalának további növelésére, a fogvatartottak által egymás sérelmére elkövetett bűncselekmények, fegyelemsértések megelőzésével, megszakításával is.
- Kellően ismerje a tevékenységét szabályozó jogszabályokat, intézkedéseket, egyéb rendelkezéseket, minél előbb sajátítsa el a jogszabályi változások következtében kiadott helyi intézkedésekben foglalt rendelkezéseket.
- A fogvatartotti ügyek, kérelmek, panaszok ügyintézésénél legyen még problémaorientáltabb, megfogalmazásiban még inkább lényegre törőbb, összhangban a jogszabályi követelményekkel.
- Folyamatosan figyelje, kövesse, és szükség esetén tegye naprakésszé, aktualizálja az egyéni nevelési tervet, vegye figyelembe a differenciált nevelés és a klasszifikáció szempontjait.
A kiemelt célkitűzésekkel összhangban, a munkaköri leírás keretein
belüli szakmai követelmények meghatározása tekintetében viszont lényegesnek
tartom az egyéniesítést, a személyre szabott követelménytámasztást. Ebben az
esetben figyelembe kell venni a beosztottak egészségügyi és fizikai
alkalmasságát, szakmai felkészültségét, az általuk végzett munka jogszerűségét
és szakszerűségét, önállóságukat, a meghatározott alaki és tartalmi követelmények
teljesítését, írásos munkájuk kulturáltságát és megfogalmazottságát, a
határidők teljesítését, illetve számos egyéb szempontot. Előbbiek alapján a
következő példákat lehet hozni például egy nevelő esetében:
- Gondoskodjon az egyéni nevelési tervek elkészítéséről, azok végrehajtásának folyamatos követéséről, a fogvatartott bevonásával tegye meg a szükséges korrekciót, valamint az esetleges újabb nevelési célok meghatározását.
- Nevelési csoportja belső biztonsága érdekében kísérje fokozott figyelemmel a IV-es biztonsági csoportba sorolt, személyiségzavaros, ún. rövidzárlatos cselekményekre hajlamos, ingerszegény vagy peremhelyzetbe sodródott fogvatartottakat. Legyen képes kellő szakszerűséggel reagálni az esetükben felmerülő problémákra, csökkentve ezzel az egymás sérelmére elkövetett cselekményeket, illetve az autoagresszív megnyilvánulásokat.
- Érje el, hogy a nevelési csoportjába tartozó fogvatartottak 10%-a kapcsolódjon be valamely, az Intézet által felkínált oktatási, képzési lehetőségbe, személyiségfejlesztő vagy kábítószer-prevenciós csoportba.
- Kezelje prioritásként azon programok megszervezését, amelyek kifejezetten a fogvatartottak szabadulás után társadalmi re-integrációját segítik elő, negyedéves rendszerességgel szervezzen meg egy szabadulásra felkészítő tréninget a nevelési csoportjában érintett fogvatartottak részére.
- Készítsen a Börtönügyi Szemlében való megjelentetés céljából egy, a neveléssel összefüggő publikációt.
Hangsúlyozom, hogy természetesen az előbbiekben foglalt öt követelmény
csak egy példa, a lehetséges sok közül, de reményeim szerint érzékelteti, hogy
miket gondolok mérhető, kimutatható, ezáltal egyértelmű, és talán könnyedén teljesíthető
feladat meghatározásoknak. Ezzel együtt akár a felügyelői, akár a nevelői
állomány tagjaira koncentrálunk, nem egyszerű a követelmények meghatározása,
illetve a teljesítmény értékelése. Mert egy konkrét körletszinten elhelyezett
fogvatartotti összetételből adódóan ott magas lehet a fegyelmi cselekmények
száma, ami ennek ellenére nem feltétlenül jelenti azt, hogy az ott szolgálatot
teljesítő felügyelők rosszabbul dolgoznának társaiknál, vagy a nevelők ezen a
szinten kevésbé foglalkoznának az elítéltekkel. Egy nagyobb létszámú,
zsúfoltabb körletrészen egyértelmű, hogy esetenként nehezebb megkövetelni és
fenntartani az elvárásoknak megfelelő zárkarendet, ami megint csak nem
feltétlenül abból adódóik, hogy a személyi állomány itt dolgozó tagjainak
rosszabb lenne a hozzáállása, teljesítménye.
Az előbbiek figyelembe vételével felsorolásszinten, néhány példán
keresztül nézzük meg, hogy mégis mi alapján lehetne a nevelők és a felügyelők
tevékenységét értékelni, megítélni!
Nevelők:
- kérelmek, előterjesztések ügykezelésének szakmai színvonala,
- értékelő vélemények tartalmi szempontból való megfelelősége,
- fogvatartottak oktatásba, képzésbe, szabadidős foglalkozáson való részvételre történő motiválása,
- nevelési csoporthoz tartozó zárkák körletszemléken elért eredményei,
- megtartott egyéni/csoportos foglalkozások száma, azok tartalmi színvonala,
- együttműködő készség osztályon belül és a társ osztályokkal,
- megjelenés, ápoltság, személyes példamutatás,
- szóbeli és írásos kommunikáció,
- önállóság, szakmai igényesség, teljesítőképesség, kezdeményezőkészség...
Felügyelők:
- ruházati, alaki fegyelem,
- szolgálatellátás színvonala,
- feladatismeret,
- ismeretszint-felméréseken elért eredmények,
- ellenőrzések tapasztalatai,
- együttműködési készség (szakaszon belül, szakaszok között, társosztályokkal)…
Az előbbiek természetesen nem teljes körű értékelési lehetőségek,
szükség esetén ki-ki tegye hozzá a saját ötletét, elképzelését, illetve a
lehetőségekhez mérten teremtsük meg az előrelépés lehetőségét.
A hallgatókkal való beszélgetés során végül, de nem utolsósorban
kitértünk arra is, hogy a nevelői tevékenységnek is lehetnek biztonsági
aspektusai, ezzel együtt a felügyelői szolgálatellátásnak is vannak nevelési
aspektusai. Az előbbire lehet példa a nevelők biztonsági feladatokban való
közreműködése (zárkaellenőrzés, tiltott tárgyak előtalálására irányuló tevékenység,
fogvatartottak kísérése, előállítások végrehajtásában való közreműködés stb.),
a fegyelmező jellegű tevékenység, az egyenruha viselése. Utóbbira pedig említhetjük
a személyes példamutatás, a megfelelő kommunikáció jelentőségét, a fogvatartotti
ügyek intézésének elősegítésében való közreműködést, a problémák továbbítását a
társosztályok felé, az empátia és a tolerancia meglétét, továbbá a jó
emberismeret és a pedagógiai érzék szükségességét. Sok esetben viszont már az
is elég lehet, ha a felügyelő csak meghallgatja a fogvatartottat, odafigyel rá.
Ahogy régi büntetés-végrehajtási szakemberek tartották: „Az lesz jó felügyelő, akinek nevelői vénája van.”
Mindentől függetlenül úgy gondolom, hogy a mai szakmai beszélgetés
mindenképpen hasznos lehetett a hallgatók számára, hiszen olyan gyakorló
kollégákkal találkozhattak, akik a saját szakterületükön belül a jelenlegi átlagnál
jóval magasabb szolgálati idővel, szakmai tapasztalattal rendelkeznek, és nem
csak mondják a szakterületek közötti együttműködés fontosságát, hanem napi
munkavégzésüket az erre való törekvés egyértelműen áthatja. Valamennyien a
körleten, közvetlenül fogvatartottakkal dolgoznak, foglalkoznak, így átlátják
ennek minden nehézségét, és talán szépségét. És ahogy az egyik munkatársam
fogalmazott, szakmai elhivatottság, hivatástudat hiányában ezt nem lehet csinálni,
mert a fogvatartottak között lenni, ott elvárásoknak megfelelő színvonalon
ellátni a háruló feladatokat, nem egyszerű.
Felhasznált
irodalom a hatályos jogszabályokon kívül:
Bíró
Mónika (2009). A stressz és kiégés vizsgálata a büntetés-végrehajtás dolgozói
körében. In: Börtönügyi Szemle.
2009/1. 11-30.
Csere László (2007). A büntetés-végrehajtás humánerőforrás
helyzete. In: Börtönügyi Szemle. 2007/3. 1-5.
Dr. Csetneky László (1990). A személyzet menedzselése. In: Börtönügyi Szemle. 1990/2. 23-27.
Dr. Fliegauf Gergely (n.a.). (http://www.scribd.com/doc/14706413/Hires-Attila-a-Bv-Belso-Ellentmondasai.
2011.10.14.
Halmágyi Gyula (1997). Emberi tényező – Gondolatok a
humánpolitika összefüggéseiről. In: Börtönügyi Szemle. 1997/4. 43-48.
Hegyes András (2003). A büntetés-végrehajtás személyzetének
helyzete 1990-től napjainkig. In: Börtönügyi
Szemle, 2003/1. 103-108.
Módos Tamás (2003).A személyi állomány beállítódása a
büntetés-végrehajtás rehabilitációs, nevelési feladataival kapcsolatban. In: Börtönügyi Szemle. 2003/3. 55-72.
Perrow, C.(1994). Szervezetpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó
Szabó Máté, Pajcsicsné
Csóré Erika (2010). Jogvédelem a büntetés-végrehajtásban. In: Kriminológiai Közlemények 68. 49-58.
Szondi Miklós (1998).
Vezetői felelősség-a munkahelyi fluktuáció jelenségének kérdőíves vizsgálata.
In: Börtönügyi Szemle, 1998/3, 53-72.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése