(Forrás: http://index.hu/belfold/2013/04/22/a_brutalis_eroszaktevo_ujra_tamadott/)
Brutálisan megverte, és meg akarta erőszakolni a pécsi polgármester 20
éves lányát Ny. Zoltán, majd egy hét bujkálás után feladta magát. Az
előéletével kapcsolatos információk alapján összeférhetetlen, brutálisan
agresszív férfi ugyan öt évet ült nemi erőszakért, de egy évvel a
szabadulása után újra próbálkozott vele. Az elítéltek
visszailleszkedését segítő programok csak akkor hatékonyak, ha az
elkövető is elszánt a változásra. A bűnismétlés gyakran azért következik
be, mert a börtönévek után az elkövető ugyanabba a bűnözői környezetbe
kerül vissza.
A pécsi polgármester 20 éves lánya egy egyetemi rendezvényről tartott
hazafelé, amikor Ny. Zoltán megtámadta, rendőrségi információk alapján
azzal a szándékkal, hogy megerőszakolja. Nem hozták nyilvánosságra, hogy
a szexuális erőszak megtörtént-e vagy sem, de a lánynak eltört az arc-
és orrcsontja, teste több pontján is zúzódást szenvedett, a ruháit pedig
szétszaggatták. Végül sikerült elmenekülnie, a támadás miatt kórházi
kezelésre szorult.
A feltételezett elkövetőnek, a 23 éves Ny.
Zoltánnak nem ez az első szexuális bűncselekménye: öt évet volt
börtönben egy 15 éves lány megerőszakolásáért, de a Bors úgy tudja, hogy
2006-ban nem is egy, hanem két lányon követett el nemi erőszakot.
Már
a börtönben is sok gond volt vele, verekedések, dühkitörések miatt
börtönévei alatt csaknem harminc fegyelmi eljárás indult ellene.
Körülbelül egy éve szabadult, egy darabig egy pécsi hajléktalanszállón
lakott, amíg a Blikk szerint rendszeres balhék miatt ki nem tiltották.
Annak a boltosnak is voltak konfliktusai vele, akitől kölcsönkért egy
mobiltelefont, hogy feladhassa magát. A feltételezett elkövetőről a
testvére a pecsma.hu-nak azt mondta,
hogy a fiatalember nem szégyellte a szexuális erőszakot, sőt, barátai
előtt kérkedett is vele. Egy másik megszólaló, Ny. ivócimborája viszont
szintén a pécsma.hu-nak azt mondta, a férfi rendszerint csendes,
visszahúzódó volt a kocsmában, azt hitték róla, lopásért ült.
Brutális visszaeső
A
sajtóhírek vegyesek, de nagy részük szerint egy összeférhetetlen,
agresszív férfiról van szó, akire az ötéves elzárás sem hatott
jelentősen. Visszaesett: nem egészen egy évvel szabadulása után újra
támadott. A kriminológiai szakirodalom szerint sok tényező hat arra,
hogy egy bűnöző visszaesik-e vagy sem. Ilyen akár a neme, családi
háttere, társadalmi-, gazdasági státusza, de az is, hogy vannak-e
kriminális kapcsolatai, vagy használ-e valamilyen tudatmódosító szert.
A
bűnismétlés megelőzésére szolgál például a pártfogói felügyelet, amely
egyéni és csoportos találkozókkal, magatartási szabályok felállításával
és betartatásával igyekszik megóvni a szabad lábon lévő bűnelkövetőt
attól, hogy visszaessen. Ny. Zoltánnak nem volt pártfogója.
"Szabadságvesztést követően kizárólag a feltételes szabadságra bocsátás
esetén lehetséges pártfogó felügyelet elrendelése; mivel Ny. Zoltán
büntetését kitöltve szabadult, így a bíróság nem határozhatott a
pártfogó felügyelet elrendeléséről" - mondták a Pártfogói Felügyeletet
fenntartó KIH sajtóosztályán. Évente 40 ezer pártfogói ügyük van, amivel
enyhítenek a szélsőségesen telített börtönökön, azonban ez a kontroll
csak azokat segíti, akiket jó magaviseletük miatt feltételesen
szabadságra vagy próbára bocsátanak vagy enyhébb a büntetésük, például
felfüggesztett szabadságvesztésre ítélték őket.
Ha egy elítélt
változtatni akar az életén, akkor már a büntetés-végrehajtási (bv.)
intézetekben megvan rá lehetősége. A fogvatartottak dolgoznak
börtönfalak között, de járnak iskolába és szakmát is tanulnak, sőt
különféle – jellemzően EU-s pénzekből támogatott – életvezetési
tréningeken is részt vehetnek. Szalai Tímea, a Büntetés-végrehajtás
Országos Parancsnoksága (BvOP) Sajtóirodájának vezetője az Indexnek
elmondta, a börtönökben a munkáltatáson és iskolai oktatáson túl
életvezetési tréningeket is tartanak, amelyek a szabadulás utáni
életet, a munkavállalás előkészítését segítik, például önéletrajzot
tanulnak írni, kommunikációs készségeiket fejlesztik és okmányaik
pótlásának módját sajátíthatják el.
Ny. Zoltán esetét tekintve ennél fontosabb, hogy egyes bv.
intézményekben konfliktus- és agressziókezelési tréningeket is tartanak,
de mivel személyes adatról van szó, Szalai Tímea nem mondhatta meg,
hogy Ny. Zoltán részt vett-e ilyenen. Azt viszont tudjuk, hogy a
volt elítélt folyamatos agresszív kitörései és fegyelmi ügyei miatt
elbukta a feltételes próbára bocsátás lehetőségét, ezért nem rendeltek
mellé pártfogói felügyelőt sem.
Dr. Borbíró Andrea, az ELTE
Kriminológiai Tanszékének adjunktusa és Dr. Szabó Judit, az OKRI
munkatársa 2011-ben a bv intézményekben vizsgálta a bűnismétlést
megelőzésére irányuló programokat. Interjúkat is készítettek
fogvatartottakkal, amelyek alapján kiderült, hogy az elítéltek a legjobb
megelőzésnek a kiegyensúlyozott családi körülményeket tartják, ezek
viszont gyakran megroppannak az elzárás időszaka alatt. Ny. Zoltán
családi körülményeiről a pecsma.hu cikke alapján annyit lehet tudni,
hogy állami gondozott volt, majd 16 évesen visszakerült a családjához.
A vizsgálat szerint a magyar börtönökben dolgozó pszichológusok és
nevelők munkája az aktuális belső krízisekre és az öngyilkosság
megelőzésére korlátozódik, a terápiás munkára fennmaradó csekély időben
is többnyire a bűnismétlés megelőzése szempontjából hatástalannak
bizonyult tanácsadást végeznek. „Ennek okai nyilvánvaló módon nem a
szakma érdeklődésének vagy hajlandóságának hiányában, hanem sokkal
inkább anyagi természetű és szervezeti tényezőkben valamint a nagyfokú
leterheltségben keresendők” – fogalmaznak tanulmányukban.
Civilek a szabadulókért
A
büntetés-végrehajtás szervezetének felelőssége a szabadulással megáll,
viszont a szabadulók többsége ugyanabba a kriminogén környezetbe és
helyzetbe kerül vissza, amelyből jött. Az ebből való kiszakadás
támogatására azonban Magyarországon nincsen intézményrendszer,
fogalmaznak a kutatók.
Civilek viszont vannak, akik a szabadulók visszailleszkedését
segítik. Ilyen például a Váltó-Sáv Alapítvány, amely elsősorban uniós
projektekből tartja fenn magát. Mészáros Mercédesz, az alapítvány
vezetője elmondta, hogy 2012-ben több mint 18 ezer fogvatartott volt
Magyarországon, közülük 900-al tudott foglalkozni az alapítvány.
Elsősorban a „nagy ítéletesekre” koncentrálnak, akik legalább öt évet
voltak elzárva, de klienseik között mindenfajta bűnelkövető előfordul.
Gyakorlatilag bármilyen problémával fordulhatnak hozzájuk az elítéltek,
még egy félutas lakást is üzemeltetnek, ahol szabadulás után egy évig
lehet tartózkodni.
Az ideális helyzet az alapítvány vezetője
szerint az, ha a szabadulás előtt már két évvel a bv intézményben
megkezdődik a közös munka, majd szabadulást követően még két évig
folytatódik. „Nem firtatjuk, mit követtek el, de tapasztalataink szerint
csak azoknál hatékony az együttműködés, akik elkötelezettek a változás
irányában. Nem tudjuk őket motiválni, amikor hozzánk jelentkeznek, akkor
a döntés már megszületett a fejükben” – mondta Mészáros.
Az Index címlapján a mai nap folyamán megjelent cikk címe egy egyértelmű kérdést szögez nekünk: "miért nem szűrte ki a rendszer?" A választ megtalálni nem könnyű. Ahogy az Dr. Borbíró Andrea és Dr. Szabó Judit tanulmányából is kitűnik, a személyi állomány tagjai erősen túlterheltek. Az elítéltek részére felkínált programok hatékonyságára ez egyértelműen rányomja a bélyegét. A nevelők és a pszichológusok nem tudnak annyit foglalkozni valamennyi fogvatartottal, mint ahogy az indokolt lenne. Ezzel együtt úgy gondolom, hogy teljes bizonyossággal nem feltétlenül lehet megállapítani, hogy mely fogvatartott esetében hatékony a kezelés, és mely fogvatartott válik ismételten elkövetővé. Nem egyszerű hivatás a miénk, nem egyszerű emberekkel foglalkozunk. Az őszinte megnyilvánulás, a belülről fakadó együttműködési hajlandóság, az érdekmentesség jóval kevesebb elítéltre jellemző, mint ahogy azt szeretnénk. Az, hogy kiben milyen mértékű változást sikerül elérni, sok mindentől függ. Hiábavaló azonban a büntetés-végrehajtási szakemberek munkája, amennyiben szabadulás után a volt fogvatartott visszakerül ugyanabba a bűnözői közegbe, amely hozzájárult az egykori börtönbe kerüléséhez. Vagy nem kap megfelelő segítséget azoktól az állami intézményektől vagy éppen civil szervezetektől, melyek a beilleszkedést lennének hivatottak segíteni. Az előzményeket, az okokat hosszú oldalakon keresztül lehetne taglalni, boncolgatni. De higgyék el: ha a rendszer a jelenleginél jobban, hatékonyabban, optimálisabban is működne, akkor sem lehetne egyértelműen kiszűrni azt, hogy kiből lesz visszaeső, és ki az, aki a jövőben nem válik ismételten bűnelkövetővé. Ezzel együtt fontos, hogy a körülményekhez és a lehetőségekhez képest mindent megtegyünk annak érdekében, hogy a bűnismétlés megelőzését célzó és szolgáló programokat minél szélesebb körben, minél nagyobb hatékonysággal valósítsuk meg. Hogy hasonló bűncselekmények egyre ritkábban borzolják a kedélyeket. Hogy hasonló, számon kérő kérdéseket egyre ritkábban tegyenek fel nekünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése