2014. szeptember 03-05. között Rostockban került sor
az Igazságügyi Együttműködési Hálózat (JCN) szervezésében a „Magas kockázatú elkövetők reintegrációja”
témájában megszervezésre kerülő nemzetközi szakmai konferenciára, melyen a
büntetés-végrehajtási szervezetet egy tízfős delegáció képviselte, a BVOP
Biztonsági Főosztályának főosztályvezetője, Fok Róbert bv. ezredes bv.
főtanácsos Úr vezetésével.
Az Európa Bizottság Criminal Justice Programja keretében
támogatott nemzetközi projekt 2012-2014. között került lebonyolításra, öt
ország részvételével, a szakmai konferencia az eredmények bemutatását szolgálta.
A koordinátori feladatokat Mecklenburg-Western Pomerania Tartomány Igazságügyi
Minisztériuma látta el. A közreműködő partnerek köréből Észtországot a Tallini
Büntetés-végrehajtási Intézet, Finnországot az Igazságügyi Minisztérium és a
Büntetőjogi Szankciók Irodája, Németországot az Ernst-Moritz-Arndt Egyetem,
Írországot az Ír Büntetés-végrehajtási Szervezet és a Pártfogó Felügyelői
Szolgálat, míg Olaszországot a Pixel nevű Nemzetközi Oktatási és Képző Intézet
képviselte.
Mecklenburg-Western Pomerania tartomány igazságügyi
minisztere, Uta-Maria Kuder megnyitó beszédében köszöntötte a konferencia közel
400 résztvevőjét, majd kiemelte, hogy a szabadulás utáni időszakban a volt
fogvatartottak számára az eredményes reintegrációt egyaránt nehezítik a
lakhatási körülményekben tapasztalható hiányosságok, a munkahely hiánya, a megélhetési
nehézségek, illetve a volt fogvatartottak rossz életkörülményei. A 24 tagú
munkacsoport a projekt teljes tartama alatt aktívan dolgozott a téma
kutatásában és a felmerülő kérdések megválaszolásában. Amint az elhangzott,
Németországban a visszaesési arány ¼, ami Európa többi országában ennél
magasabb. Azt azonban tudomásul kell venni, hogy még a hosszú idős
szabadságvesztés büntetésre ítélt fogvatartottak is szabadulnak egyszer,
viszont azt követően gyakran akkora elutasítással találkoznak a táradalom
részéről, hogy szinte csak a visszaesés lesz az egyetlen lehetőségük. A
fogvatartottak reintegrációjában bármilyen szinten közreműködő és érintett
szakembereknek egyebek mellett ez ellen kell dolgozniuk, ennek kapcsán a
miniszter asszony kiemelte a szervezetek közötti együttműködés fontosságát,
továbbá azt, hogy a reintegráció az egész társadalom feladata, felelőssége. A
szabadulás utáni bűnmentes élet nagy mértékben függ a büntetés végrehajtása
alatti felkészítésben, de a foglalkozásnak, az odafigyelésnek a büntetés
letöltését követően is folytatódnia kell, ezért fontos, hogy a folyamatban
érintett és érdekelt szervezetek, szakemberek megosszák egymással a
tapasztalataikat.
Dr. Stefanie Hubig, a Szövetségi Igazságügyi és
Fogyasztóvédelmi Minisztérium államtitkára hangsúlyozta, hogy a reintegrációra
való felkészítést a veszélyes, magas kockázatú fogvatartottak esetében is
kiemelten kell kezelni. Mint mondta, a JCN egy stratégiát dolgozott ki a veszélyes
bűnelkövetők kezelésére, ami hatalmas munkát jelent a végrehajtásban
közreműködők számára, azonban a reintegráció kérdésével a demokratikus
országoknak minden egyes fogvatartott esetében kiemelten kell foglalkoznia. A
börtönből való szabadulás nagy nehézséget jelent a fogvatartottak számára, a
stigmatizáción túl egyéb körülmények (mint például az ellenségesség, a
munkalehetőség találásának és a kapcsolatok újraépítésének nehézségei stb.) is
akadályozzák a problémamentes visszailleszkedést, azonban abban az esetben, ha
egy volt elítélt hajlandóságot mutat a reszocializáció iránt, akkor a
társadalomnak erre lehetőséget kell biztosítania. A folyamatban fontos a
társadalom felé irányuló megfelelő kommunikáció, a társadalmi támogatottság
biztosítása, illetve a résztvevők közötti szoros együttműködés, amire a JCN egy
jó példát jelent. A fogvatartottak szabadulásra történő felkészítése, az azt
követő utánkövetés mellett azonban foglalkozni kell az áldozatok védelmével is,
mert a teljességhez az is hozzátartozik.
A plenáris ülés következő előadója, Barbel
Heinkelmann, az Európai Bizottság büntetőjogi részlegének csoportvezetője kiemelte,
hogy a magas kockázatú és a külföldi fogvatartottak társadalomba történő
visszaillesztése különösen nehéz feladat, ráadásul utóbbiak folyamatosan
akadályokba ütköznek, és kevesebb lehetőséget kapnak a sikeres reintegrációra.
Előbbiek miatt is fontos az olyan eszközök alkalmazása, mint például a próbára
bocsátás, az alternatív szankciók bevezetése, a külföldiek saját hazájukba
történő kiadása, valamint a szabadulás utáni szupervízió. A reintegrációra
történő felkészítésben kiemelt jelentősége van az együttműködésnek, a jó
gyakorlatok megismerésének és átvételének, ezért nagyon fontos eredmény, hogy a
konferenciára több mint 24 országból érkeztek gyakorlati és elméleti
szakemberek.
Willem van der Brugge, az Európai Pártfogó
Felügyelet Szövetségének főtitkára azzal nyitotta előadását, hogy tapasztalatai
szerint több európai országban is nagy médiaérdeklődés, illetve egyfajta
morális pánik kíséri a magas kockázatú fogvatartottak szabadulását. Az érintett
személyek jellemzően csekély munkatapasztalattal rendelkeznek, függőségekkel
(mint például drog- és/vagy alkoholfüggőség) érintettek, iskolai végzetségük
alacsony. A sikeres reintegrációs folyamatot tovább nehezíti, hogy a civil
társadalom gyakran nincs eléggé felkészülve a volt fogvatartottak fogadására,
és az átlagemberek jellemzően mindig szigorítást akarnak elérni. Előbbiek okán
hangsúlyos a társadalom tájékoztatása, és a megfelelő médiakommunikáció. Az
eredményes munka érdekében önkéntes és szervezett alapon egyaránt készen kell
állni a szabadultakkal való foglalkozásra, mindeközben szükség van az Európai
Unión belüli együttműködésre, a külföldi fogvatartottak növekvő számára
tekintettel. Mivel a tapasztalatok alapján az Európai Unió területén minden
második elkövető két éven belül ismételten visszakerül a börtönbe, szükség van
a legjobb gyakorlati megoldások megtalálására, a pozitív példák átvételére.
Egymás megértése, a tudás- és tapasztalatanyag megosztása kiemelt jelentőséggel
bíró feladat, de amint a főtitkár úr fogalmazott, együtt meg tudjuk azokat
találni.
Dr. Karin Dotter-Schiller, az EuroPris alelnöke hangsúlyozta,
hogy a kockázatkezelés (különös tekintettel például a magas kockázatú és a
szexuális bűnelkövetők esetében) fontos feladat, melynek eredményes megoldását
szolgálhatja a hálózatépítés, a közös kommunikáció kialakítása, az együttműködés
és a kapcsolatok szorosabbra fűzése.
Jörg Jesse, Mecklenburg-Western Pomerania tartomány
Igazságügyi Minisztériumának Büntetés-végrehajtási és Pártfogó Felügyeleti
Osztályának főigazgatója, a JCN projekt koordinátora, a kétéves programot
bemutatva, kiemelte, hogy a korábbi bűnelkövetőek reintegrációja az egész
társadalom számára kihívást jelent. Ebben a folyamatban lényeges a börtön és a
pártfogó felügyeleti rendszer összehangolt tevékenysége, illetve a nemzetközi
együttműködés, annak megtalálása, hogy mit tanulhatunk a többi országtól,
olyanoktól, ahol jobb módszereket alkalmaznak. Ehhez mindenekelőtt meg kell
értenünk az egyes országok rendszereinek működését, azok eltéréseit, még akkor
is, ha talán kijelenthetjük, hogy tökéletes megoldás egyik országban sincs. A
német gyakorlat szerint a kollégák évente két alkalommal találkoznak egymással,
de a próbára bocsátás gyakorlata még mindig kérdés, mert másik minisztériumhoz
tartozik, ezért megy az egymásra mutogatás, illetve nehezíti az együttműködést
az is, hogy a pártfogó felügyelők csak abban az esetben szolgáltathatnak
adatokat a szabadultakról, amennyiben azok ebbe beleegyeztek. Ezzel együtt ki
lehet jelenteni, hogy az ismételt bűnelkövetés, a visszaesés megelőzése
mindannyiunk feladata és az egész társadalom számára kihívást jelent. Kérdés,
hogy lehet –e egy általánosan használható európai standardot kialakítani. A
projekt előzményeit illetően megtudtuk, hogy az egész egy firenzei találkozóból
nőtte ki magát, ahol egyebek mellett olyan kérdések merültek fel, hogy milyen
szükségleteket kell megcélozni, milyen eszközök váltak be, mit vehetünk át az
Amerikai Egyesült Államokból. Egy következő találkozón aztán meghatározták, mit
értünk magas kockázatú elkövetőn, és bár a saját országunk rendszeréből nehéz
kilépni, illetve nehéz másképpen gondolkodni, a definíció szerint magas
kockázatú elkövetőnek az minősül, akinél magas kockázata van annak, hogy újból
bűnözni fog. A következő találkozón aztán a kezelésről, illetve az egyes
országok közötti átszállításokról folyt a diskurzus, majd modellekről és
standardokról, arról, hogy milyen szociál- vagy egyéni terápiára lehet szükség,
kellenek –e nagy költségű programok. Amint a főigazgató úr elmondta, reményei
szerint a kérdésekre és az eredményekre ezen a konferencián fogják elmondani a
válaszokat.
Dr. Benoit Majerus, a Luxemburgi Egyetem professzora
színes előadásában, élvezetes stílusban mutatta be a „rizikó” szó történetét.
Mint megtudtuk, a szót az elmúlt 40 évben kezdtük el gyakrabban használni, a
legkülönfélébb területeken. Eredetét tekintve a fogalom a statisztikához,
valamint a valószínűség-számításhoz kötődik, utóbbi tekintetében az állam, a
lakosság egészére vonatkozó számításokra és valószínűségekre, az egyéni
kockázatokra csak később terjedt ki. Az ’50-es években jelent meg a „rizikófaktor”
szó, az epidemiológiához kapcsolódóan, a dohányzással és a koleszterinszinttel
kapcsolatos kockázatokkal összefüggésben, az egyéni magatartás fontosságát
hangsúlyozva. Napjaink szemlélete szerint a rizikó kezelhető. A börtönnel
kapcsolatban három új szemlélet, irányzat jelent meg: az adminisztratív
döntéshozatal, a kategóriákba sorolás helyetti folyamatosság (kevésbé vagy
nagyon veszélyes), valamint a társadalmi felelősség. A professzor úr
konklúziója szerint a kockázatbecslés esetében egyfajta ellentmondás
állapítható meg a populáció és az egyén között, ugyanis a valószínűség a
populációra vonatkozik, de egyének kezelésére alkalmazzák. A kockázatkezeléssel
kapcsolatban végül egy érdekes gondolatot hallhattunk: „A jövő meghatározza a
jelent”.
A konferencia első napjának végén Prof. Dr.
Christoph Krehl, a Karlsruhei Szövetségi Bíróság bírója megköszönte a
lehetőséget, hogy a szervezők őt is meghívták, hogy tartson egy előadást a
résztvevőknek, egyben hangsúlyozta, hogy lenyűgözték a projekt eredményei,
pedig eleinte szkeptikus volt. Kiemelte, hogy a szabadulásra történő
felkészítést, illetve a konkrét szabadulást követően fontosnak tartja az
utánkövetést, a monitorozást. Mint mondta, a folyamatot nehezíti, hogy Németországban
ugyan megvan a sikeres visszailleszkedés intézményi háttere, azonban az
anyagiak és a megfelelően képzett szakemberek hiánya akadályozza a hatékony
munkát, ezért megfigyelhető, hogy a büntetés-végrehajtási intézetek célja
inkább a további bűncselekmények megelőzése, nem pedig a visszaillesztés. Az
ún. terápiás központokat az emberek nem tartják kellőképpen hatékonynak, a
szabadulást követő utánkövetésre ezért nem adnak elegendő pénzt, ráadásul a
média is azt erősíti, hogy a szabadult fogvatartottak nagy veszélyt jelentenek
a társadalomra, egy-egy eset alapján a sajtó hajlamos az általánosításra. Az a
tapasztalat, hogy többen a bűnelkövetők hosszú időre való bebörtönzését tartják
a legjobb módszernek a megelőzésre. Ennek ellenére az európai ajánlások alapján
bevezetésre került az ún. „preventive detention” nevű intézmény, melynek
alkalmazása esetén a szabadulásuk után is követik a veszélyesnek ítélt
elkövetőket. Mindez valahol ellentétes az emberi jogokkal, illetve a veszélyességi
prognózis sem feltétlenül minden esetben helyes, ezzel együtt a tudományos
eredmények meggyőzőek, de a politikusok ezt nem veszik figyelembe. Egy új
tanulmány megállapításai szerint az annak alapjául szolgáló utánkövetésben
érintett 59 személy közül 52 fő még mindig feltételes szabadságon van, 32 főnek
egyáltalán nem volt újabb ügye, és kisebb szabálysértést is mindössze 18-an
követtek el. Tény, hogy ezek az emberek egy nagy költségvonzattal járó, nagyon
szoros, szinte 24 órás szupervízió alatt álltak, ezzel együtt a visszaesési
arány 20% alatti volt. Felmerülhet azonban két kérdés: kit tekinthetünk magas
kockázatú elkövetőnek, illetve vajon azért figyeljük őket a szabadulásuk után
is, mert nem vagyunk elég bátrak elengedni őket? A bíró úr álláspontja szerint
az emberek akkor is képesek a társadalomban élni, ha korábban bűnözők is
voltak, ezért a különféle reszocializációs szolgáltatásokhoz kellenek a
szükséges intézmények. A jövőre nézve három elméleti megfontolást osztott meg
az előadó a hallgatósággal: először is nem a szabadulás előtt és után kell az
elkövetőkkel foglalkozni, hanem ennek egyetlen folyamatnak kell lennie, melynek
része a preventive detention és az ítélkezési gyakorlat (pl. a fiatalkorúak
esetében ne feltétlenül kerüljön sor börtönbüntetés kiszabására) átgondolása. A
második fontos feladat, hogy a bírók is ismerjék meg a magas kockázatú
elkövetőkkel kapcsolatos gyakorlatot, a harmadik pedig az, hogy a bírók
ismerjék meg a kockázatbecslési eljárások és módszerek korlátait is, mert a
rizikófaktorokat a szakértők mérései alapján állapítják meg, de az ítéleteket a
bírók hozzák meg, így a társadalmat nem a szakértők fogják megvédeni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése