Készült: A „Fogvatartottak társadalmi
visszailleszkedésének támogatása olyan újszerű módszerekkel, mint a mesekör és
a családi döntéshozó csoport. Jó gyakorlatok bemutatása.” című NCTA-2013-3699-G
regisztrációs számú, a Norvég Civil Támogatási Alap által támogatott projekthez kapcsolódóan.
Bevezetés
Az elmúlt négy évtized igazságszolgáltatási rendszerében egyre nagyobb hatással jelentek meg az ún. resztoratív vagy helyreállító elemeket tartalmazó eljárások, technikák, módszerek.
A helyreállító igazságszolgáltatás egy olyan folyamat,
melynek során a konkrét bűncselekményekben érintett felek közösen oldják meg a
bűncselekmény nyomán kialakult helyzetet, és közösen kezelik annak
következményeit (Marshall 1999). Lényegében az adott jogintézmények keretein
belül az okozott sérelmeket célozza meg és lehetőségekhez mérten törekszik a
keletkezett károk helyreállítására, jóvátételre. Az eljárások célcsoportja – az
elkövetői oldal mellett – az áldozatok, a hozzátartozók és a közösségek
kulcsszereplőiből tevődik össze, de az érintettek motivációs-, szükségleti
struktúrája, valamint a bevonási lehetőségek határozzák meg a helyreállító
igazságszolgáltatásban alkalmazható eszköztárat. A nemzetközi gyakorlatban az
amerikai, az ausztrál és a nyugat-európai fejlemények kínálkoztak leginkább a
resztoratív módszerek iránt érdeklődő országok büntetőpolitikai gyakorlatai
számára. A kompenzáció, a kártérítés, a közvetett vagy közvetlen
kárhelyreállítás, a közösségi jóvátétel, valamint a kapcsolatok helyreállítása
mind olyan resztoratív technikák eredményei, melyek növelik a bűncselekmények
miatt szükségessé vált intézkedések hatékonyságát.
Hazánkban a rendszerváltozást követően a megváltozott
életviszonyok, a bűnözés jellegének változásai, a lakosság szubjektív
biztonságérzetének csökkenése, a bűnözéstől való félelem növekedése a
büntetőjogi reakciókészlet átgondolásának szükségességét vetették fel (Hatvani,
2010). A nemzetközi büntetőjogi reformoknak és a jogharmonizációs folyamatoknak
köszönhetően ismertté vált Magyarországon is a helyreállító, illetve
kárjóvátételi igazságszolgáltatás elmélete és gyakorlata, ami a szankciórendszer
változását eredményezte (pl. a szabadságvesztés alternatíváiként a kárjóvátétel
különböző formái is megjelentek) befolyásolva a büntetés-végrehajtás céljait,
feladatkörét.
A folyamatosan bővülő gyakorlat elsősorban a pártfogó
felügyelői munkában, ezen belül is leginkább a fiatalkorúak reszocializációjára
fókuszálva még 2007-ben elkezdődött. Az utóbbi évek modellkísérletei és a civil
szereplők széles körű bevonása miatt egyre több eljárás kapott teret a
büntetés-végrehajtás intézményeihez kapcsolódva vagy azokon belül is, mint
például a Foresee Kutatócsoport irányításával és több ország részvételével
megvalósuló „MEREPS”-project. A hazai gyakorlatok többnyire a bűncselekmények
következtében megsérült kapcsolatok helyreállítására és a keletkezett sérelmek,
károk jóvátételére irányultak, egyensúlyra törekedve az áldozatok, elkövetők és
a közösségek igényei kielégítésében. Alkalmazásuk a mindenkori szakmapolitika
és az elfogadott nemzetközi irányelvek mentén történik, így nagyobb hangsúlyt
kapott a bűnelkövetők reintegrációját és hatékonyabb reszocializációját
eredményező módszerek szabályozása, amihez azonban a célcsoporttal kapcsolatban
lévők bevonásának bővítése szükségszerűvé válik.
A hazai kriminológusok szerint a büntető
igazságszolgáltatás akkor meríti ki a helyreállító filozófiában meglévő
lehetőségeket, ha annak a sértettekre (áldozatokra), az elkövetőre, valamint az
érintett közösségre vonatkozó funkcióit a szükségesség és arányosság elve
alapján maradéktalanul betölti. A megbüntetés élményére, a társadalmi
rosszallás megélésére, a károkat okozó magatartásforma elítélésére azonban
minden elkövetőnek szüksége van ahhoz, hogy visszanyerje egész jogú tagságát a
társadalom közösségében (Gönczöl, 2010). A visszavezető út a megbocsátás
hosszadalmas folyamatát jelentheti, mely magában foglalja a sérelmek
felismerését, a bűnhődést, az ezt kiegészítő megbánást, a helyreállítható
károkban való aktív felelősségvállalást, az integrációhoz nyújtott társadalmi
segítség igénybevételét és az új kapcsolatok kialakulását és az általuk
képviselt értékek felismerését, elfogadását (Duff, 2001).
A jelen szakmai protokoll ennek az útnak egyik
feladatkörét célozza meg a Családi Döntéshozó Csoportkonferencia (a
továbbiakban: konferencia) módszer alkalmazása okán.
A módszer
alakulása
A konferencia új-zélandi gyökerű módszerként
ismert, de a hazai adaptáláshoz érdemes megismerni ennek a resztoratív
technikának a szélesebb körű hátterét is.
A megbocsátáshoz és a reintegrációhoz vezető
modernkori resztoratív eljárásokat elsőként Albert Eglash pszichológus írta le
1975-ben, aki úgy vélte, hogy az elkövetők viselkedésének hatékony megváltoztatásához
egyrészt szükséges szembesíteni őket az általuk okozott károkkal, sérelmekkel,
másrészt pedig biztatni és támogatni is kell őket ezek helyreállításában,
jóvátételében. A büntetés-bűnhődés élményét megélő fogvatartottakkal végzett, kreatív büntetésnek nevezett programok
során, az áldozati szempontok figyelembevétele és kedvezőnek bizonyult hatásuk
„bonuszként” jelent meg az amerikai kriminológusok reintegrációs feladataiban.
Előbbiekkel párhuzamosan már működtek az amerikai
kontinensen áldozatokat támogató és békítő programok (pl. a
„Kitchener-kísérlet”, 1974.), de Howard Zehr kriminológusnak köszönhetően
1978-ban a két csoport – áldozatok és elkövetők –, majd a közösségük tagjai,
közösen tárgyalták meg egy-egy bűncselekmény következtében a kialakult
helyzetet és annak helyreállítási lehetőségeit, elindítva az azóta is fejlődő,
és a büntető igazságszolgáltatáson túlra nyúló resztoratív eljárásokat.
Az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsának egy 2002-ben
elfogadott dokumentuma szerint a helyreállító igazságszolgáltatás olyan, a
bűnözésre kifejlesztett intézményes reakció, amely – amellett, hogy
tiszteletben tartja minden érdekelt személy méltóságát és egyenlőségét – a
megértésre épít, és a társadalmi harmóniára törekszik.
A modernkori eljárásokat megelőzően a világ számos
részén, a törzsi kultúrákban ismert volt a resztoratív szemlélet, főleg a
gyermekek és fiatalkorúak által elkövetett különféle jellegű és súlyú cselekményekre
adott reakciókban, melyek tartalmazták a különféle társadalmi, történeti, gazdasági
és kulturális összetevőket. Mivel a gyermekek számára általában a család az
elsődleges mintaadó és támogató kisközösség, érthető, hogy a bűncselekményt
elkövető gyermek miatt a szülők büntetőjogi felelőssége is felmerül, és így a
családok maguk is részt vesznek azokon az eljárásokon, ahol a gyermek
viselkedésének jóvátételében, megváltoztatásában a széles értelemben vett
család is aktívan bekapcsolódik. Ilyen a mára már világhírűvé vált új-zélandi
családi csoportkonferencia-modell, vagy a kanadai navajo béketeremtő kör, amely
a kárrendezés és a jó kapcsolatok helyreállítására vagy kialakítására jön létre
konfliktusmegoldásként.
Az 1989-ben Új-Zélandon bevezetett, „A gyermekek, fiatalkorúak és családjaik
védelméről” szóló törvény forradalmasította a fiatalkorúak
igazságszolgáltatási eljárását. Ennek eredményeként bevezették a családi
csoportkonferencia modellt, mely eszköz volt ahhoz, hogy „a családokat bevonják a gyermekük által elkövetett cselekmény
legmegfelelőbb viszonzásáról való döntéshozásba” (Maxwell és Morris, 1993)
és alkalmazzák a súlyos és különös visszaeső fiatalkorú elkövetők eseteiben is
(McCold, 2000). Törvényi elvárás volt, hogy a problémákkal küszködő gyermekek
védelmét multidiszciplináris szakembercsoport tartsa kézben, megkövetelve a
szülők és más családtagok bevonását a gondoskodás és védelem eseteiben a
megoldások kialakításában is.
A fiatalkorúak igazságszolgáltatása keretében
alkalmazott konferenciát az igazságügyhöz kapcsolódó koordinátor szervezte és
facilitálta, miután konzultált a családdal és az áldozattal. A megbeszélésen
részt vettek a tágabb családtagok, a rendőrség fiatalokat segítő tisztje, a
fiatalkorúak ügyvédje, és más személyek, akiknek a megjelenését a család
kívánta. A törvényi bevezetést követő kutatások azonban rámutattak arra, hogy
az áldozatok részvétele a teljes konferencián nem kockázatmentes, mert a résztvevők
fókusza a fiatalkorú elkövető segítése volt, így kevésbé kerültek
kiegyenlítésre az áldozatok szükségletei, ezért az eljárás keretében újabb
viktimizáció történt (Maxwell és Morris, 1993).
A korai kutatásoknak folyományaként az új-zélandi
modell módosult, és egy új modellben – a Wagga-Wagga
jóvátételi csoportkonferenciában – kaptak nagyobb szerepet az áldozatok és
közösségi tagok annak érdekében, hogy csak az adott magatartással okozott
sérelem helyrehozatalával foglalkozzanak, nem pedig a teljes körű
szükségletfeltáró, illetve rehabilitációs vagy egyéb szociális szolgáltató mechanizmusokkal
(Moore 1995).
Az új-zélandi tapasztalatokat és tudásbázist felhasználva
a módszert 2001-ben Hollandiában is bevezették, Eigen Kracht néven. Az első konferenciák területe jellemzően az
ifjúságvédelem volt, majd az évek folyamán megszervezett konferenciák számának
növekedésével (mára már évi 1000 konferenciát szerveznek különböző ügyek miatt)
egyre gyakoribb, hogy a felnőtt viselkedése lesz az eljárás tárgya. Ehhez
hozzájárul a holland jogszabályi háttér is, mely kiemeli a polgárok egyéni
felelősségét a munkanélküliség, ifjúságvédelem és szociális támogatás
területein, ahol a jogok és kötelességek jobban kell, hogy kiegyenlítődjenek a
polgárok és az állam viszonylatában.
A családi
döntéshozó csoportkonferencia indokoltsága a büntetés-végrehajtásban
A konferencia módszer népszerűsítését és széles körű
alkalmazását elsősorban a holland szakemberek segítették elő kutatásokkal és
longitudinális vizsgálatokkal. Ezekből például kiderült, hogy a szakemberek és
a közösségek biztonságra vonatkozó felfogása megegyezik, és ha a szakember
megismeri a közösségben élőket, javulnak az együttműködés esélyei, és a
konferencia utáni első év során a család összetartóbb, erősebb lesz és képessé
válik arra, hogy tegyen önmagáért (Bald, 2008). Ezek az eredmények
késztették a világ több pontján a gyakorló szakembereket arra, hogy a konferenciát
a legszélesebb körben alkalmazzák, így például a börtön és a külvilág közötti
családi problémák áthidalásában.
Hazai viszonylatban szakmai körökben közismert tény,
hogy a szabadulók számára döntő szerepet játszik az, a szabadságvesztés
büntetés végrehajtása alatt és a szabadulás utáni első néhány hónapban
tapasztalt együttműködési hajlandóság, amely a családtagok, a közösség, és azon
szakemberek felé irányul, akiktől a reintegrációhoz szükséges segítséget
remélik. Ennek az együttműködési hajlandóságnak kellene megerősödnie a
büntetés-végrehajtási keretek között töltött idő alatt, és ebben a helyreállító
igazságszolgáltatásnak vannak eszközei.
A börtönkultúra középpontjában azonban az elítéltek
állnak, akik minimális figyelmet szentelnek a külvilág problémáinak és a
bűncselekmény által okozott károknak. A büntetés-végrehajtási intézetekben
fogvatartott elítéltek többsége nem is hallott még a helyreállító
igazságszolgáltatásról. Ezért a büntetés-végrehajtási rendszerben legfőképpen a
jelenlevő fogvatartottak és támogatóik (pl. családtagok, barátok, civilek)
attitűdje, motivációja határozhatja meg a resztoratív gyakorlatok eszköztárából
alkalmazható konkrét technikákat, és elsősorban velük kell megértetni a
resztoratív megközelítés előnyeit.
A börtönbüntetésüket töltő felnőtt fogvatartottakkal
alkalmazott resztoratív eljárásokat Európa területén főleg Belgiumban,
Hollandiában, Anglia északi részében, valamint Írország néhány börtönében
kezdték el. A belga büntetés-végrehajtási intézetek kivételével – ahol a
resztoratív igazságszolgáltatási tanácsadók a resztoratív technikák teljes
eszköztárát próbálták bevezetni (Marien és Droogenbroeck, 2010) – legtöbbször a
fogvatartottak és sértettek közötti áldozat-elkövető mediáció alkalmazásáról
vagy az áldozati szempontokra érzékenyítő tréningek pozitív eredményeiről
számol be a szakirodalom. Az utóbbi 5-8 évben azonban mind a hazai, mind a
nemzetközi gyakorlatokban a fogvatartottak családtagjainak és az őket körülvevő
kisközösségnek a szabadulás előkészítésébe történő bevonása is több
modellkísérletben megjelent.
Magyarországon először 2006-ban, az Országos
Bűnmegelőzési Bizottság által kiírt pályázat forrásából támogatták a
helyreállító jellegű tevékenységeket, ezek között a büntetés-végrehajtási
intézetek helyi közösségek életébe történő integrálódását, majd 2007-ban azokat
a modell-kísérleteket is, amelyekben a közvetlenül sértett másik fél
részvételét nélkülözve, de a család bevonásával segítették a fogvatartott
reintegrációját (Blaha, Negrea, Velez, 2010). Ennek köszönhetően merült fel a
konferencia hazai alkalmazásának lehetősége, mivel a technika lényege, hogy súlyos családi problémák esetén a
döntéshozatal felelősségét és feladatát külső személy helyett a családra bízza,
de egyúttal külső erőforrásokat is kínál a családnak arra, hogy elkészítse a
konfliktusból kivezető út tervét.
A módszer
felépítése, fázisai
Kezdeményezés,
felkérés
A konferenciák általában konkrét, megválaszolásra váró
kérdések feltevésével kezdődnek. A börtönben lévő személyek számára ezek
többnyire a kapcsolattartással és a szabadulással kapcsolatos kérdések, de
előfordulhat a családi konfliktusok eszkalálódásával, a család áldozattá
válásával járó tennivalók kidolgozásénak az igénye is. Az előbbieken kívül
természetesen szerepelhetnek egyéb okok is, mint például: az otthon maradt
családtag helyzetének megváltozása, betegsége következtében a gyermekek
elhelyezésének vagy nevelésének kérdése, a megoldásra váró pénzügyi és
lakhatási kérdések, az addikciók kezelésének kérdése, a büntetés-félbeszakítás
kérdése, vagy egyszerűen megelőző és fejlesztő céllal, a fogvatartott nevelési
tervének részeként.
A konferenciát kezdeményezheti a fogvatartott, a
nevelője, a büntetés-végrehajtási intézet pszichológusa, vagy a szabadulásra
történő felkészítésben segítséget nyújtó egyéb szakember (pl. pártfogó felügyelő
vagy civil segítő), illetve a szabadulás vagy büntetés-félbeszakítás esetében a
döntéshozó szerv.
Javasolt a problémát és az ebből adódó kérdéseket
írott formában megfogalmazni, egy kérelem formában. Ez mindenki számára
könnyebbséget jelent, de legfőképpen a szervezéshez szükséges további feladatok
ellátásához fekteti le kereteket.
A konferencia szempontjából azonban mindenképpen
fontos kérdés, hogy mi a legjobb módja a konferencia kezdeményezésének,
felajánlásának. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogvatartott és a
büntetés-végrehajtási intézet személyzete közötti bizalmi kapcsolat révén, a
problémák megoldásába vetett hit és remény, valamint a szociális háló megléte
és kiterjedtsége vezet oda, hogy biztonságosnak éljék meg a fogvatartottak ezt
az eszközt és éljenek a konferencia adta lehetőségekkel. Ezt segíthetik elő
olyan civil szakemberek vagy a büntetés-végrehajtási intézet személyzete által
vezetett egyéni és csoportos foglalkozások, amelyek az elemi biztonságérzet
kialakulásán kívül teret adnak a falakon túli problémák feltárására,
megvitatására vagy az áldozati szempontok megismerésére, elfogadására.
A
koordinátor/facilitátor szerepe
A kérelmet egy független koordinátornak
(facilitátornak) célszerű intézni. Amennyiben a szervezet nem rendelkezik saját
koordinátorral, a koordinátor a családtól független, külső személy kell, hogy
legyen, akinek nincs olyan kapcsolata a szakmai szervezetekkel, amelyből a családnak
előnye vagy hátránya származhat. A koordinátor legfőbb előnye egyrészt a
függetlensége, másrészt az, hogy képes segíteni a fogvatartottat és a családot
a konferencia előkészületében, saját szakmai tudása és emberi tapasztalata
okán. A függetlensége és elfogulatlansága miatt a koordinátor egyfajta
közvetítőként jár el a büntetés-végrehajtási intézet, a szociális vagy más
szolgáltató intézmények és a család között. A koordinátor feladata az is, hogy
a fogvatartottal és a családdal közösen határozzák meg a szakemberek számára
hasznos információk körét, valamint azt, hogy milyen szakemberek tudják a
szaktudásukkal segíteni az adott konferencia sikerét.
A koordinátor tehát főképp azon dolgozik, hogy
mozgósítsa a fogvatartott eredeti vagy leendő környezetében fellelhető összes
lehetséges erőforrást, és hogy a résztvevőknek biztonságos körülményeket
teremtsen a megbeszéléshez. A biztonságos légkör a családon belüli kiskorú
érintettsége esetén kiemelten fontos.
Egy sikeres konferencia szervezéséhez, előkészítésében
nélkülözhetetlen egy személyes találkozó azzal a személlyel, aki szükségét
látja a megtartásának. A találkozó során a koordinátor és a felkérő az
alábbiakat tisztázhatja:
Miért van szükség a konferenciára?
Milyen elvárások / aggályok / félelmek vannak?
Milyen szerepet és felelősséget vállalhatnak?
A felkérő támogatottsága elfogadható-e a konferencia
kimeneteléhez (a szakmai vezető bevonása a beszélgetésben segítséget jelenthet
a felkérő számára)?
A koordinátor a találkozó során megállapíthatja, hogy:
A javaslatot tevő miként fogadja el a konferencia
eredményeként kidolgozott tervet?
A konferencia milyen összefüggésben lehet, vagy hogyan
keresztezheti egymást más eljárásokkal (pl. BFB kérelem, átszállítás)?
Miként fognak együttműködni a résztvevő személyek a
konferencia során?
Vannak-e veszélyeztető tényezők a facilitátor, a
fogvatartott vagy a család számára?
Előkészítés
A konferencia kezdeményezése nem jelenti feltétlenül,
hogy ténylegesen sor is kerül rá, erre csak az előkészítés után lehet számítani.
Ebben a szakaszban a legtöbb feladatot a koordinátor látja el, aki a
fogvatartottal együtt azon dolgozik, hogy felkeltse a rokonok, barátok és
ismerősök, illetve szakemberek érdeklődését a konferencián való részvétel
iránt.
A motiváció fenntartása érdekében, és az eredmény
elérése szempontjából lényeges a konferencia szervezését a fogvatartottal
közösen elvégezni, aki ennek során írhat vagy a büntetés-végrehajtási keretek
közötti lehetőségek szerint telefonálhat a hozzátartozóknak, és tájékoztathatja
őket a tervezett megbeszélés céljáról, a megválaszolandó kérdésekről és a
koordinátor személyéről, szerepéről.
Ezután a koordinátor felkeresi a családot és a
rokonokat, és felkészíti őket a konferenciára. A család és a körbevevő közösség
motiválása, aktivizálása akár hetekig is eltarthat, és abban az esetben, ha a
fogvatartott már régóta küszködik a családi kapcsolatok helyreállításával, vagy
az ezzel kapcsolatos nehézségekkel, akkor ez az időszak nem mindig egyszerű. A
bűncselekmény elkövetésének ténye vagy a börtönbe kerüléssel kapcsolatban
felmerülő problémák gyakran elszigetelik a fogvatartottat a családtól, és
mindez megszüntetheti a fogvatartott, a család és a közösség közötti kölcsönös
bizalmat. Az is előfordulhat továbbá, hogy a közösség nem törődik a
problémával, tagjait az előítéleteik vezérlik, és a közösség nem akarja
visszafogadni a fogvatartottat. A gyakorlatban megfigyelhető továbbá az is,
hogy a család szégyenkezik, így nem szívesen tárja nyilvánosság elé a meglévő
problémáit, nehézségeit.
Fontos azonban felismerni, hogy az esetek
egyharmadában már az előkészítés során kiderül, hogy nincs szükség
konferenciára, mert e nélkül is eredményes az problémamegoldás, amihez csak a
kapcsolatfelvételre volt szükség ahhoz, hogy tervek és megállapodások
szülessenek.
A szakemberek bevonása a koordinátor feladata, és
mindez elengedhetetlen a döntési folyamat sikerességéhez. Elképzelhető azonban,
hogy a megkeresett szakemberek számára ismeretlen az eljárás, ezért szükséges
lehet egy tájékoztató jellegű beszélgetés megszervezése, melynek során sor
kerülhet a módszer bemutatására.
A bevonásra kerülő szakemberek koordinációs,
felvilágosító, tanácsadó és támogató szerepet töltenek be. A konferencia során
fel kell, hogy vázolják az összes olyan információt, amely hasznos lehet a
családi terv elkészítéséhez. Az információk pontosak, közérthetőek és
használhatóak kell, hogy legyenek a család számára. Gyermekek ügyeiben
határozottan kell, hogy ismertessék a szakemberek azokat az
alapkövetelményeket, amelyek adott esetben a gyermek veszélyeztetettségét
szüntethetik meg (pl. abúzus, erőszak)
Célszerű, ha a szakemberek még a konferencia előtt
ismertetik a fogvatartottal a beszámolójukat, annak érdekében, hogy tudatosítsák
a felhozott témákat és kerüljék el a ‘meglepetések’ okozta feszültséget. A
kulcsfontosságú szakemberek írásos meghívást kapnak, a konferencia adataival,
résztvevőivel és az eljárás leírásával.
Idő és
helyszín
Célszerű a konferenciát a felkéréstől számított
legkésőbb 2 hónapon belül megszervezni a család életritmusához és a
büntetés-végrehajtási intézet körülményeihez, biztonsági eljárásaihoz egyaránt
igazodva. Szabadulás előtt szervezett konferencia esetén a helyszínt a
büntetés-végrehajtási intézet vezetője határozza meg, de egyéb esetekben,
a-mennyire csak lehetséges, a családok döntése kell, hogy érvényesüljön (pl.
büntetés-félbeszakítás tartama alatt tervezett konferenciák esetén lehet
közösségi, egyházi vagy más közintézmény).
Javasolt a semleges helyszín, mind a szakemberek, mind
a családok szempontjából, mivel ez által minden fél azonos helyzetbe kerül. Egy
kellemes, csendes környezet és egy családias hangulatú helyszín kijelölése
alapja lehet az oldott és jó hangulatnak. A helyszín kiválasztásakor és
biztosításakor figyelembe kell venni különböző igényeket is (mint például külön
helyiség álljon rendelkezésre abban az esetben, ha szükség van a helyzetből
való kilépésre, heves indulatok, erős érzelmek, fáradság esetén, vagy
kisgyerekeknek pihenőszobára).
Előfordulhat, hogy a konferencia több órát is igénybe
vesz (3-5 óra), ezért amennyiben lehetséges, a családok közös étkezését is
támogatni kell. Külföldi példákban a család számára biztosított kedvenc vagy
hagyományos étel a család iránti gondoskodás és a szokások tiszteletbetartását
jelképezi. Helyenként a család magával hozza a fogyasztandó ételeket.
A konferencia előtt a facilitátor meg kell, hogy
győződjön arról, hogy a közlekedés a konferencia helyszínére elérhető vagy
biztosított minden résztvevő számára.
A konferencia
megbeszélés
A konferencia három önálló és azonos mértékben fontos
részből áll:
tájékoztató - az információk megosztása,
a család magánbeszélgetése (zártkörű tanácskozás),
a család tervének elfogadása és feljegyzése.
A konferencia a résztvevők fogadásával és
bemutatkozásával kezdődik. Abban az esetben, ha a család valamilyen kívánságot
fejezett ki a kezdéssel kapcsolatban, tegyük ezt lehetővé (pl. köszöntő, közös
ima stb.), és járjunk úgy el, ahogyan a család kérte. Amennyiben ilyen kívánság
nem merül fel, akkor a koordinátor nyitja meg a konferenciát. A feszültség
oldásához és a biztonság, kiszámíthatóság érzete érdekében a koordinátor az
alábbi lépésekről gondoskodik:
A jelenlévők bemutatkozása. Minden résztvevő saját
magát mutatja be és kitér a fogvatartotthoz fűződő rokonsági, baráti vagy egyéb
viszonyára.
A beszélgetés szabályainak ismertetése (tisztelet,
egyenrangúság, bizalmasan kezelt információk).
A találkozás okának és céljainak ismertetése valamint
a konferencia szakaszait, egyértelművé téve, hogy a megbeszélés a család
megbeszélése és a folyamata alkalmazkodik a család igényeihez.
a
tájékoztatás szakasza
Ha a fogvatartott nem szeretne kezdeni, akkor az
eljárást ajánló vagy felkérő személy magyarázza el a javaslatának hátterét. Ezt
követően a koordinátor felkéri a jelenlévő szakembereket, hogy tegyék közzé az
összes olyan információt, amely az esetet jellemzi, pontos, rövid, egyértelmű
és érthető módon, amely alapján a család majd meghozhatja a döntését. El kell
azonban magyarázni azt is, amit nem fogadhatnak el, megadva ezek megértéséhez a
szükséges részleteket. Hasznos lehet egy flipchart tábla vagy nagyméretű papír,
amire felkerülhetnek az elhangzott kérdések és a hozzájuk kapcsolódó tájékoztatások,
lehetőségek, erőforrások.
A tájékoztatás során a facilitátor feljegyzi a
beszélgetés e részében elhangzott kritikus pontokat, felvetett kérdéseket és
teret ad azok tisztázására, az elvárások és lehetőségek pontosítására.
a család
magánbeszélgetése (zártkörű tanácskozás)
A tájékoztatás és a tisztázandó kérdések
megválaszolása után a koordinátornak meg kell győződnie arról, hogy:
A család megértette az elhangzottakat és az elvárásokat
Mindenki lehetőséget kapott arra, hogy szóvá tegye
mind azt, ami szükséges a továbbiak során, illetve kifejezte az aggályait vagy
rámutatott néhány kritikus pontra, amit a családnak figyelembe kell vennie.
A család megkapta a támogatást és tájékoztatást a
szakemberek részéről arra vonatkozóan, hogy milyen erőforrások, milyen keretek
állnak a döntések meghozatalához és a terv elkészítéséhez.
A családnak tudnia kell, hogy annyi idő áll
rendelkezésükre, amennyi csak szükséges a számukra megfelelő döntés
meghozatalához, vagy amit az adott büntetés-végrehajtási intézet szabályai
lehetővé tesznek, kijöhetnek bármikor a teremből, szünetet tarthatnak közben,
illetve azt, hogy a koordinátor egy külön teremben rendelkezésükre áll elakadásuk
esetén.
A koordinátoron kívül mindenképpen elérhető kell, hogy
legyen a konferenciát kérő személy, hogy válaszoljon az esetlegesen felmerülő
kérdésekre, és lássa a kidolgozott tervet. Ezt követően csak a család és a
támogatók maradnak a teremben, felügyelet és külső megfigyelők nélkül.
a döntés,
avagy a család tervének elfogadása és feljegyzése
Ha minden családtag elfogadta a közösen kidolgozott
döntéseket és a tervet, visszahívják a koordinátort és a szakembereket, és
bemutatják a tervüket. Ez a rész képezi a konferencia eredményét, amire
feltétlenül megfelelő időt kell fordítani. A koordinátor felkéri a családot,
hogy ismertesse és magyarázza is el a tervét, majd felírja az elhangzottakat
egy táblára, használva a család kifejezéseit, mondatait és beszédstílusát.
Ebben a szakaszban a koordinátor elősegíti a
szakemberek és a családtagok közötti párbeszédet, és a tennivalók minél
gyakorlatiasabb rögzítését, mindaddig, amíg az elhangzottak mindenki számára
elfogadhatóak. Ezt követően közösen határozzák meg a terv felülvizsgálatának,
nyomon követésének a módját.
Amennyiben a szakemberek nem fogadják el a tervet,
akkor ezt megfelelő részletességgel indokolniuk kell. A család ennek tükrében
felülvizsgálhatja az eddigi elképzelését, és szükség szerint folytathatják a
zártközű megbeszélésüket.
Ha a terv elfogadásra került, a konferenciát kérő
szakember tájékoztatja a résztvevőket arról, hogy mennyi időn belül állnak
rendelkezésükre a megjelölt lehetőségek, források, és hogyan vehetik ezeket
igénybe. Végezetül a résztvevők megegyeznek az utánkövetés szükségességében,
módjában és időpontjában. A terv másolatát a konferencia végén, vagy legkésőbb
egy héten belül mindenki megkapja.
Felülvizsgálat
és utánkövető megbeszélés
A felülvizsgáló megbeszélések lehetőséget adnak a
családoknak, hogy megerősítést kapjanak döntéseikkel kapcsolatban, valamint
arra is, hogy hatékonyabbá tegyék a szakemberekkel való együttműködést a
megfelelőbb tennivalók kidolgozását illetően. A megbeszélések időpontja függhet
a párhuzamosan történő és a család helyzetéhez kapcsolódó egyéb eljárásoktól
vagy intézkedésektől.
Az utánkövetéses megbeszélés megszervezése során az
eredeti konferenciához hasonló módon kell a koordinátornak eljárnia, de ebben
az esetben már lényegesen kevesebb időre lesz szükség az előkészítés fázisára,
illetve a család magánjellegű megbeszélése ekkor már kevésbé szükséges.
A konferencia előkészületei és levezetése során a
koordinátor szoros kapcsolatba került a családdal, de figyelmet kell fordítani
a természetes vagy tudatos „leválásra” is. A konferencia lezárása után – ha
csak nincs erre külön megállapodás vagy szerződés, amely a munkakörén belül
jött létre – a koordinátor nem vonódhat be a család további tennivalóiba.
Értékelés
A módszer hatékonysága és a résztvevők elégedettsége
nem csak a konferenciát kérők számára fontos, hanem támpontot adhat a
konferencia alkalmazásának újabb területeiről, lehetséges tendenciáiról. A
résztvevők által kitöltött elégedettségi kérdőív visszajelzés lehet a
büntetés-végrehajtási intézet szakemberei számára is a helyreállító szemlélet
érvényesüléséről és az adaptációval járó változtatások szükségességéről. Mivel
a konferencia a szolgáltatók, a szabaduló és a család közötti együttműködést
célozza meg, ezért végigkísérheti a reintegráció folyamatát, amely a
büntetés-végrehajtási intézetbe történő befogadás pillanatában kezdődik meg, és
a nevelési terv elkészítésén, majd a büntetés töltése alatt jelentkező
különböző konfliktusok és krízisek kezelésén át egészen a szabadulásig tart.
A családi döntéshozó csoportkonferencia szempontjából
hangsúlyos, hogy a büntetés-végrehajtási intézet vezetői és munkatársai
kiemelten kezeljék azon folyamatok támogatását, melyek segítik az elítélteket
abban, hogy visszanyerjék a kontrollt sorsuk irányítása felett. Fontos mindez
azért is, mert rájuk ható pozitív folyamatokkal az elítéltek hosszú távon
elkerülhetik a jogsértő magatartást és a magatartásukban, gondolkodás- és
szemléletmódjukban bekövetkezett változások az általuk elkövetett bűncselekmény
miatt hátrányt szenvedett család vagy sértett közösség számára is megfelelőek,
értékesek lehetnek.
A projekt során beigazolódott, hogy a konferencia
módszer a büntetés-végrehajtási keretek között korábban alkalmazott
intervencióknál lényegesen több időt és szervezést igényel, több személy bevonásával
jár együtt, azonban a szükségletek és erőforrások feltárása mellett a
társadalom felé irányuló jóvátételt, a kapcsolatok széles körben történő
helyreállítását is magában foglalja.
A resztoratív elemek és a szabadulás utáni
beilleszkedést segítő hagyományos módszerek ötvözése összhangba hozza a
pártfogói tevékenységeket, az utógondozást a család- és áldozatsegítéssel, a közösségi
szociális munkával, ezért egyértelműen előremutató hatásról beszélhetünk.
A büntetés-végrehajtási szakemberek tapasztalatai
alapján a börtönévek múlásával az elítéltek társas kapcsolatai beszűkülnek,
többségük valamilyen szinten magára marad, így majdani beilleszkedése
támogatása szempontjából kevés segítségre számíthat a hozzátartozóktól. A projektben
megvalósult konferencia módszer segítségével a családi kapcsolatok erősítése,
helyreállítása, de legalább javulása elérhetővé válhat, ami pozitív hatással
lehet a szabaduló személyek beilleszkedési, újrakezdési esélyeire nézve.
A konferencia módszer alkalmas továbbá arra, hogy a
magukat roma származásúnak valló fogvatartottak bevonásával erősítse a roma
integrációt, javítsa az egyének életvezetési készségeit, érdekérvényesítő
képességeit, erősítse a velük foglalkozó szakemberek közötti együttműködést. A
konferencia közelebb hozza a családtagokat, a megvalósítás alatti kommunikáció
sokat segít a megértésben, elfogadásban, ami a fogvatartottak gyermekei számára
is kiváló mintát ad, segíti a kapcsolattartást, a szorongás oldását.
A 2015. január elsején hatályba lépő, a büntetések, intézkedések, egyes
kényszerintézkedések és a szabálysértési elzárás végrehajtásáról szóló 2013.
évi CCXL. törvény 83. § (6)
bekezdése rögzíti, hogy „a
szabadságvesztés végrehajtása során az elítéltet csak a büntetés céljának
eléréséhez szükséges mértékben lehet elkülöníteni a társadalom tagjaitól. Az
elítélt számára biztosítani kell a büntetés céljával, valamint az intézet
rendjével és biztonságával nem ellentétes családi, személyes és társadalmi
kapcsolatok létesítését, fenntartását, illetve fejlesztését.” A 164. § (6) bekezdése szerint „az eredményes reintegráció érdekében elő
kell segíteni, hogy az elítélt családi és egyéb kapcsolatait fenntartsa, fejlessze.”
A Bv. Kódex néven közismert jogszabály 185. § (1) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy „az elítéltek szabadulásra felkészítése
keretében (a továbbiakban: gondozás) már a szabadságvesztés végrehajtása alatt
segítséget kapnak a szabadulást követő társadalomba való visszailleszkedéshez
és az ehhez szükséges szociális feltételek megteremtéséhez. A gondozás – az
elítélt visszailleszkedésének elősegítése érdekében – kiterjed a befogadó
környezet felkészítésére, más személyek és szervezetek bevonására is. A
gondozás reintegrációs program keretében valósul meg.”
A törvényi szabályozás fent említett elemeit tekintve
megállapítható, hogy a reintegráció szempontjából hatékony resztoratív
módszerek – így a konferencia módszer is – a jövőben mindenképpen helyet
kaphatnak a büntetés-végrehajtási szakmai gyakorlatban, kiegészítve az eddig
alkalmazott klasszikus eszközöket, de mindenképpen hozzájárulva a hatékonyabb
munkához, a fogvatartottakkal való foglalkozásban érintett szervezetek közötti
együttműködés javításához, illetve a családi kapcsolatok javulásához.
Negrea Vídia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése