A Balassagyarmati Fegyház és Börtön és a
Feldmár Intézet közös gyermeke, a Mesekör bemutatta
MIRKÓ
című mesejátékát
Tegnap délután, 14.00 órai
kezdettel, Balassagyarmaton, a volt Vármegyeháza dísztermében szép számú
közönség előtt került bemutatásra a fogvatartotti mesekör legújabb produkciója,
a Mirkó. Az előadás, a hagyományoknak megfelelően egyben a „Bábel, Hesnával a világ” című produkció
közönségtalálkozója is volt, így nem meglepő, hogy a kezdés előtt a televíziós
műsor szerkesztő-riportere, Al Ghaoui Hesna köszöntötte a nézőket. A
felvezetésben Hesna elmondta, hogy annak idején, amikor először találkozott a
társasággal, nagyon megfogta őt, amit látott, és miután a Mesekör bemutatásra
került a televízióban, a jó kapcsolat megmaradt közte és a Feldmár Intézet
munkatársai között. Kiemelte, hogy a Mesekör mind hazai, mind nemzetközi
szinten jelentős érdeklődésre tett szert, nagy figyelmet kapott, ami egyebek
mellett abban is megmutatkozott, hogy a Feldmár Intézet a Mesekör programmal
2012. október 23-a alkalmából megkapta a Büntetés-végrehajtásért Emlékérem Bronz
fokozatát, majd 2013 júniusában, Bécsben elnyerte az ERSTE Foundation Award for
Social Integration nemzetközi díját. Hesna kiemelte továbbá, hogy a Feldmár
Intézet néhány hónappal ezelőtt elindította a szabadultak visszailleszkedését
segítő B-Terv nevű programot, amely egy, a Mesekörre épülő kezdeményezés,
a büntetés-végrehajtási rendszerből frissen szabadult, családjukhoz
visszatérni nem tudók számára. A B-Terv egy olyan lakóközösséget hoz létre,
amelyben előítéletektől mentes, asszertív kommunikáció gyakorolható a volt
fogvatartottak beilleszkedésének elősegítése érdekében. A Mesekör program
azonban továbbfejleszthető, ezért a Feldmár Intézet vezetősége úgy döntött,
hogy az Erste-díj összegéből többek között létrehozza a Mirkó Alapot, amelynek
legfontosabb célja és feladata, hogy a fogvatartottak gyermekeit konkrétan
anyagilag is támogassák. A kitűzött cél legkörültekintőbb, a szükségleteknek
legjobban megfelelő elérése érdekében a Feldmár Intézet a Tévelygők Alapítvány
bevonásával, az erre a célra felkért kuratóriuma segítségével végzi a Mirkó
Alap kezelésével kapcsolatos teendőket. Az alap azokért a gyermekekért jött
létre, akik semmiről sem tehetnek, mégis nyilvánvalóan a legkiszolgáltatottabb,
legártatlanabb, legelesettebb áldozatai a kialakult helyzetnek. A börtönben
fogva tartott apa, miután kiesik a családi keretből, sem emberileg, sem anyagilag
nem tud hozzájárulni gyermekei neveléséhez. A helyzetet ráadásul nehezíti a
szégyen, amelyet az egész családnak viselni kell, amely sok esetben már eleve
determinálja a gyermek helyzetét a kortársai között. A Mirkó Alap tehát az
ilyen szempontból segítségre szoruló gyermekek támogatására jött létre.
A felvezetést követően kezdődött
a mesejáték, amely természetesen nem hasonlított az eredeti hősmeséhez, melynek
rövid története a következő: a király három fia közül a legkisebbnek, Mirkó
királyfinak, vitézi próbaképpen (vagy hogy apjának, a síró-nevető szemű királynak mindkét
szeme nevessen) el kell hoznia az öreg király vitéz pajtását, aki a selyemréten
lakik (a hős neve az egyik változatban Juhenes, a másikban Köles, a harmadikban
Zrínyi Miklós).
A Mesélő szerepében színpadra
lépő fogvatartott kifejezte abbéli reményét, hogy produkciójuk nemcsak egy
kellemes szombat délutáni szórakozást, hanem örök élményt jelent majd a nézők
részére. A Mesekör az ő véleménye szerint egy egyedülálló társaság, legalábbis
abból a szempontból mindenképpen, hogy a benne játszó fogvatartottak
felvállalják a múltjukat, de azt hátrahagyva jutottak el oda, hogy lehetőségük
nyílhatott arra, hogy meséiket már többször bemutathatták a civil közönség
előtt. A felkészülésüket persze időnként nehezítik bizonyos személyi
változásokból adódóan szükségessé váló szereplőcserék, hiszen a Mesekör tagjai
közül volt, aki átszállításra került, volt, aki szabadult, illetve az egyik
szereplő házi őrizetbe lett helyezve. A szabadulók közül azonban többen visszajártak
a próbákra, így az előadás színre vitelének nem volt akadálya. Ahogy a Mesélő
elmondta, a tegnapi előadás a Mirkó felnőttes verziója volt, decemberben, a
büntetés-végrehajtási intézet falai között, hozzátartozók részére a
gyermek-változat kerül bemutatásra, amely némileg finomabb lesz. A Mesélő
megköszönte a Feldmár Intézet őket felkészítő munkatársainak a velük való
foglalkozást, az Intézet vezetésének azt a lehetőséget, hogy egyáltalán
létrejöhetett a program, illetve kiemelte a Biztonsági Osztály munkatársainak
szerepét, akik nemcsak elkísérték őket az előadásra, de szükség esetén
valószínűleg arra is vigyáznak majd, nehogy széttépjék őket a rajongók. És ezt
követően elkezdődött a játék…
Először színre lépett maga Mirkó
király, a régmúlt idők megjelenésében is igencsak nagy harcosa, kinek lelkét
megszállta a gonosz, és azóta különösebben nem foglalkozik az ország ügyeivel,
nem érdekli semmi, senki. A mesebeli királynak volt három gyermeke: László
herceg, akit a pénzen és hatalmon kívül nem igazán érdekelt más. Tamás herceg,
akinek minden gondolata a pénz, a buli, a nők, és a szórakozás körül mozgott.
És a legkisebb, Mirkó herceg, aki szabadidejében tanult, kutatott,
fúrt-faragott, igyekezett a tudását gyarapítani. Mirkó úrfi legnagyobb bánata
az volt, hogy a családjuk nincs egyben, nincs meg az összhang és az
összetartás.
„Bevallom most nektek, még ha szégyellve is mondom,
De akkor is boldog voltam, mikor édesapám tombolt.
És van, aki most megért engem, de más meg rajtam átnéz,
Higgyétek el nekem, ez egy macska-egér játék.
Szívem minden bánatát most leírom e versben,
Mert akik engem eldobtak, nem szerettek engem.
És hej, szeretet, szeretet, ha kútba is dobnának,
Én beugranék utánad, és onnan felhoználak!
Felhoználak én, még ha kergetne is az ördög,
Hogy minden ember boldog lehessen a földön!”
Az öreg király indulatosan
morfondírozott azon, hogy az őt körülvevő emberek többségét, így nagyobbik
fiait is csak a pénz és a nők érdekli, nem kérdezik meg tőle, hogy „hogy vagy, apám?”. Ezért a Mirkó király
meghozott egy döntést, miszerint inkább lemond a koronáról, nem kell neki többé
a királyság, a birodalom, inkább elmegy zenélni a szegények közé.
Mirkó úrfi azt szerette volna, ha
apja újra a régi lesz, ezért testvéreivel együtt elment a könyvtárba, hogy ott
kérjenek segítséget és tanácsot, megtudják, hogy mi az apuk baja. A Könyvtáros
elővette a Mirkó-dossziét, melynek lapjait felütve megtudták, hogy apjuk lelkét
egy gonosz varázslattal elrabolta a Kutyafejű nagyúr. Ahhoz, hogy apjuk újra a
régi legyen, őt kell legyőzni.
A két idősebb herceg, pénzzel és
arannyal megtömött zsebekkel útra indult, hogy megkeressék a kutyafejűt és
megküzdjenek vele, míg a Mirkó úrfit, akit kicsinek és gyengének tartottak,
inkább otthon hagyták. Útjuk során a hercegek összetalálkoztak a tolvajok
királyával, aki a Senki névre hallgatott. Az becsapta, kizsebelte őket, majd
„jó szándéka” jeléül egy ötletet adott nekik arra, hogyan szerezhetnének
könnyen pénzt arra, hogy útjukat folytatni tudják és összemérhessék erejüket a
gonosz Kutyafejűvel. A segítségnek nagy ára lett: a két herceg hét éves
börtönbüntetésre lett ítélve, magas, zord börtönfalak mögé kerültek, elvetemült
bűnözők közé, ahol azonnal beavatási szertartásokon estek át, és a fogvatartott
társaik a megmaradt értékeiktől megszabadították őket…
Mivel a testvérei már évek óta
távol voltak, és semmi hír nem érkezett felőlük, Mirkó herceg úgy döntött, hogy
kezébe veszi a sorsát, ezért elindult, hogy megkeresse a Kutyafejűt, és
megküzdjön vele. Útja során természetesen a legkisebb herceg is
összetalálkozott a tolvajok királyával, akinek illő módon bemutatkozott:
„Én Mirkó herceg vagyok, neked mi a becsületes neved?”
„Nekem?! Becsületes nevem?! Én Senki vagyok!”– válaszolta a két idősebb
herceget becsapó és börtönbe juttató tolvajfejedelem, aki önmagát nem
hazudtolta meg, hiszen a legkisebb fiút is meglopta, eltulajdonította az
óráját. Mirkó herceg ezt észrevette és visszacsente az órát, majd azt, mivel
neki nem volt rá igazán szüksége, odaajándékozta a haramiának. Senki nagyon
meglepődött ezen, hiszen ő még soha életében nem kapott ajándékot, ezért
annyira meghatódott ettől, hogy testvérévé fogadta Mirkó úrfit, és valóban
segítségét kínálta fel neki: elirányította őt az erdő mélyén élő három boszorkányhoz.
Gizi, az agg boszorkány, Virág, a kurva boszorkány és Jutka, az alkoholista
boszorkány először idegenkedve és ellenségesen fogadták az ifjú herceget, majd
amikor kiderült, hogy Senki küldte őt, akkor némi mágia és varázslat
segítségével erőt, szépséget és okosságot adtak Mirkó úrfinak.
„Őszi szél fújja az arcomat,
Didergek, fázok a sötét ég alatt.
Odaszáll hozzám egy madár,
És azt mondja: ne búsulj, mert ez a hazád!
Repülj, madár! Ez a hazád!
Ez a hazád!
Magyarország!”
Mindeközben a két idősebb herceg
büntetése is letelt. A börtönéveket nem töltötték haszontalanul, tanultak,
befejezték az általános iskolát, és hegesztő, illetve parkgondozó
szakképzettséget szereztek. Volt elítélt társaikkal közösen csatlakoztak Mirkó
úrfihoz, valamennyien részesültek a mágiából, erős és eszes harcosokká váltak,
így már bátran megküzdhettek a gonosz Kutyafejű nagyúrral. A csata lezajlott, a
gonosz elpusztult, a hercegek visszaszerezték tőle az öreg király lelkét, amely
egy palackba volt bezárva.
Mirkó király, midőn ismét a régi
lett, elmondta fiainak, hogy a Kutyafejű régen a legjobb barátja volt, azonban
őt is elvarázsolták, ezért arra kérte az ifjú hercegeket, hogy próbáljanak meg
vele is kezdeni valamit, hátha sikerrel járnak. Mivel egy mesejátékot láttunk, a
próbálkozás természetesen eredménnyel járt, és a holtából feltámasztott
Kutyafejű is visszaváltozott az egykori hős harcossá.
A záró monológban Mirkó király
elmondta, hogy attól tartott, fiai az anyjukra hasonlítanak, de szerencsére
kiderült, hogy inkább rá ütöttek. Ezt követően a királyi trónt, a palástot és a
koronát Mirkó úrfinak adta, ő maga pedig régi harcostársával együtt elvonult…
A történet rövid összefoglalója
ennyi, az önfeledt játék mögött azonban több mondanivaló volt, mint hinnénk. A
fogvatartottak, mint mindig, maguk álmodták meg a történetet, maguk írták a
dalokat, mindeközben ezúttal is improvizáltak, tehát szó sem volt előre megírt
forgató- vagy szövegkönyvről. Valamennyi amatőr színész tisztában volt a
karakterével, és személyes élményeik, eddig megélt és megtapasztalt történések
alapján alakították a szerepüket. A hagyományoknak megfelelően természetesen
ezúttal is helyet kaptak a történetben a szokásos népmesei elemek (a hármas
szám, lásd három herceg és három boszorkány; a küldetés; a csoda; a jó elnyeri
méltó jutalmát stb.), de ezúttal az eddigi előadásoktól eltérően még nagyobb
helyet kaptak a mindennapokban átélt események, így több olyan, főképpen zárkán
belüli börtönélmény is bemutatásra került, amelyről alaphelyzetben nem szívesen
beszélnek az elítéltek. A saját életélmények köréből beemelésre került a
történetbe egy bűncselekmény, hiszen a két idősebb herceg egy betörés
elkövetése közben került tetten érésre, őrizetbe vételre, majd azt követően
börtönbe. A fogvatartottak által korábban megélt közeg jellegzetes szereplői voltak
a boszorkány köntösbe bújtatott prostituált, az alkoholista, illetve a
varázserővel felruházott nagymama. A kivitelezését tekintve bármely színházban
megállta volna a helyét a harci jelenet, amikor is az elsötétített színpadon
fluoreszkáló festékkel befújt, világító karddal küzdő főhősök összemérték
erejüket a gonosz megtestesítőjével, a Kutyafejű nagyúrral. Aminek
természetesen szintén köze volt a saját élményekhez, hiszen egyrészt a kék
színű festékkel befújt szereplők kísértetiesen hasonlítottak a Mel Gibson-féle Rettenthetetlen című filmben látott
csatajelenetekben látható karakterekre, másrészt a való életben a
fogvatartottak jellemzően kifejezetten tartanak a (szolgálati) kutyáktól, ennek
megfelelően talán érthető is, hogy a kutyát a gonosszal azonosították.
Említésre méltó még a betöréshez használt emberi létra, amely az Igazmondó Laci
című előadásban bemutatott Hétfejű Sárkány megálmodásához hasonlóan bravúros
kivitelezéssel került színre. És még sorolhatnám, de nem teszem. Aki ott volt,
az testközelből megélhette az előadást, annak hangulatát, minden rezdülését.
Aki pedig nem jött el, az meg népmesei fordulattal élve, járjon utána…
„Nem fontos, ki voltál, hogy szabad –e a madár.
A teljesítmény számít, és az, ki mögötte áll.”
Az előadást követően ismét a
színpadra lépett Hesna, illetve csatlakozott a társulathoz maga Feldmár András
is, és a szereplőkkel együtt válaszolt a közönség kérdéseire. Tudom, hogy
mostanság talán nem annyira népszerű dolog, ha a fogvatartottak szórakoznak a
börtönben. Ez a történet azonban több mint szórakozás. A Mesekör foglalkozásaiban
közreműködő elítéltek ugyanis annak érdekében, hogy részt vehessenek a közös
munkában, az átlagosnál talán több figyelmet fordítanak arra, hogy betartsák az
Intézet rendjét, szabályait. És több olyan közreműködő van a szereplők között,
aki a Mesekör kapcsán, annak köszönhetően tudta rendezni családi kapcsolatait.
Ami lényeges, hiszen a szabadulás utáni eredményes visszailleszkedés
szempontjából kifejezetten nagy jelentősége van annak, hogy a volt
fogvatartottat várja –e a család, vagy lesz –e olyan személy, aki a kezdeti
időszakban támogatja őt, egyben kontrollálva őt segíti abban, hogy ne lépjen
ismét arra az útra, ami a bűnelkövetéshez vezetett. Több fogvatartott elmondta,
hogy a Mesekör előadásainak köszönhetően pozitív változások következtek be családi
kapcsolataikban, javult az apa-fiú viszony gyermekükkel. A jövőre nézve ennek
nagy jelentősége lehet. A Mesekör egyebek mellett ezért is dolgozik tovább,
készülve a következő előadásra…
A helyszíni visszajelzések
pozitívak voltak, a Feldmár Intézet felé szintén érkeztek nézői visszacsatolások,
amelyek azt mutatják, hogy a nézőket is megérintette az előadás. Néhány
kommentet idézek, név nélkül:
„Márciusban kíváncsisággal és szorongással vegyes érzésekkel
mentem az Igazmondó Lacit megnézni. Egyedül! Tegnap Budapestről mentünk
megnézni a Mirkót, két nagyobb és egy kis gyerekkel, hogy lássuk a láthatatlan
láthatót!
Az egyik fogvatartottnak külön üzenem, tényleg ÖSSZEHOZ -
magammal, a családdal, veletek, a világgal! Már az Igazmondó Laci olyan nyomot
hagyott bennem, hogy nem múlik el hét, hogy ne jutna valaki vagy valami eszembe
rólatok.
Egyszer egy mesejáték foglalkozás végén kaptunk egy "hamuba sült"
pogácsát...
Csodálatos, hogy a Ti "hamuba sült" pogácsátokat milyen
sokan dagasztjátok...”
„Ha csak pár perc is volt, de sikerült nekik egy óriási dolog, kiszabadítottak
a saját börtönömtől... Erős összetartás, szeretet szelleme uralta az egész
termet, annyira felszabadító és kellemes volt számomra... Le a kalappal, fiúk.”
„Köszönöm, hogy részese lehettem az őszinte, bravúros
előadásuknak, egyszerre sírtam és nevettem! Gratulálok nekik és minden jót
kívánok tiszta szívemből!”
10300002-10433946-39010021
Tévelygőkért – DRK Alapítvány
Köszönöm az esemény, a mese leírását - a kísérő gondolatokkal, szép idézetekkel együtt. Számomra is láthatóvá vált ez által a láthatatlan, az emberi lélek kitörési vágya a zárt világából. S hogy nevelni elsősorban a szeretettel lehet, nem a büntetéssel. Köszönet ezért a Feldmár Intézetnek is!
VálaszTörlésMáté István