Janecskó Kata írása az
Index.hu portálon
Ismét jelenkezem, egy olyan programról számolok be, ami a Balassagyarmati Fegyház és Börtön falai közt valósult meg. Annak idején, amikor még magam is a Nógrád megyei bv. intézet személyi állományához tartoztam, már gondolkodtunk azon, hogy miképpen lehetne megvalósítani egy elkövetők és sértettek közötti jóvátételi programot. Zakeus-program, elítéltek közötti mediáció, családi döntéshozó csoport és közösség irányába folytatott jóvátétel részese ugyan lehettem, de bűnelkövetők és sértettek találkozását anno nem sikerült megvalósítani. És tessék... most erről szóló írást oszthatok meg a blog olvasóival. Jóleső érzés volt olvasni erről a hazánkban újszerűnek számító programról, és bízom benne, hogy lesz még folytatása, lesznek még írások, élménybeszámolók a megvalósítók és közreműködők részéről. További sikereket kívánok volt munkatársaimnak, egykori parancsnokom pedig ne fogyjon ki az ötletekből!
Kíváncsi rá, milyen érzés volt önt kirabolni?
Az milyen, amikor reggelre hűlt helye van az egész
nyáron locsolgatott petúniának? És amikor még a macskatányért is elviszik a
kertből? Turkálnak az ember holmijában? Na és egy olyan közegben élni, ahol a
térdig érő gyerek is cuccozik? Alkoholmérgezéssel intenzívre kerülni?
Balassagyarmaton rácsok mögött ülő elkövetőket hoznak össze az övéikhez hasonló
bűncselekmények áldozataival. A börtönben jártunk a hároméves uniós
reintegrációs projekt lezárása miatt, beültünk a kísérleti program keddi
foglalkozására.
Az egyik karba fonja a kezét, a másik összekulcsolja
az ölében, a harmadik jó mélyen hátradől a széken, a negyedik előrehajol, a
térdére támaszkodik. Így üldögél egymás mellett a négy rabruhás férfi, egyik se
több huszonegynéhány évesnél, a székekből rakott körben, a freskókkal díszített
kápolnában, a Balassagyarmati Fegyház és Börtön büszkeségében.
Ez a második hét, hogy kedden idejönnek, kivételesen
addig nem dolgoznak, hanem délelőtt-délután eltöltenek pár órát szemközt olyan
emberekkel, akik áldozatként ismerik a bűnözést, akikkel valaki mások
olyasmiket tettek, mint amiért ők, a rabruhában, most ülnek épp. Lopás és
rablás a téma.
Ez egy
kísérleti program, a Building Bridges nevű uniós projekt áll mögötte, külföldön
Sycamor Tree-nek, nálunk Zakeus-programnak
hívják. Zakeus a bibliai történet szerint dúsgazdag csaló volt, aki a Jézussal
való találkozás után elhatározta, hogy a kicsalt pénz négyszeresét fizeti
vissza mindenkinek, akit valaha becsapott. A Zakeus-program lényege a helyreállító
igazságszolgáltatás, a cél, hogy mindenkinek jobb legyen, akire a bűncselekmény
hatással volt: az elkövetőnek, az áldozatnak és a társadalomnak is.
A Baracska és
Márianosztra után most Balassagyarmaton is elindult foglalkozásokon egyelőre
nem közvetlen a kapcsolódás a sértettek és elkövetők között. Nem a saját
támadójával, áldozatával találkozik, aki itt van, csak valaki hasonlóval a
másik oldalról. A „békítő kör” majd, ha sikerül, a következő lépés lesz, mondja
az EU-s projektet vivő Magyar Testvéri Börtöntársaság szakmai vezetője, Katona
Csilla.
Ezt sem volt
nagyon könnyű összehozni: szeptember óta szervezik. A rendőrök 15 sértettet
szólítottak meg, nincs-e kedvük beszállni. Ketten mondtak igent. Került
melléjük még két másik sértett más csatornán keresztül, így összesen négyen
lettek. Négy elkövető, négy sértett. Jöttek még ketten besegíteni a szociális
szolgálattól, akik maguk is átéltek már bűncselekményt. Velük és a foglalkozást
irányítókkal, Katona Csillával és a pszichológusnővel együtt egész nagyra nőtt
a székekből rakott kör a kápolnában.
Csak kapát nem loptak még
Az elítéltek
azt hallgatják, milyen az, amikor az ember kertjébe rendszeresen, vagy tíz év
óta lopni járnak. Amikor eltűnik a talicska, „minden, ami mozdítható”, de még a
macskatányér is, „kivéve a kapát, kapát még soha nem loptak”, a rendőrök meg
kijönnek ugyan felvenni a jegyzőkönyvet, de a tettes soha nem kerül meg. Aki
beszél, annak hosszú, szőke haja van, ízléssel válogatott, szép ruhái. Az egyik
szürkébe öltöztetett srác kicsit felnevet arra, hogy „a gyümölcsfánkat az
utolsó szemig leszedték”.
Az asszony
fosztogatásának története, a kitartó ismétlődés és a megoldás teljes hiánya nagyon
emlékeztet arra a vácszentlászlói esetre, amelyben a gazda most épp
a saját ítélethirdetésére vár. Ő, amikor elege lett, fagyállót
öntött a meggyborába, és ezzel a tolvaj halálát okozta. Itt nincs tragikus
végkifejlet, de az élmény, a frusztráció ugyanaz: „nagyon rossz érzés, hogy bejön a birtokunkra, ott kutat, keres”, a
teljes kiszolgáltatottság és a dolog értelmetlensége, hogy a 10 ezer forintért
vett talicskát a tolvaj egy ötszázasért, ha el tudja adni.
És van komoly
düh is: amikor a tolvaj a növényekhez nyúl, az asszony úgy érzi, legszívesebben
felkapna egy karót, mert azokban a növényekben neki évekig tartó munkája van.
A helyedben kutyát vennék
Vállalkozó
férjével már sok mindent megpróbáltak. Iszonyú sok pénzt költöttek riasztókra,
fémrácsra, ötleteltek, mi jöhetne még szóba: infra, vízágyú? „Az infra nem rossz ötlet lehet”
– veti közbe gyorsan, segítőkészen a jobb szélső rabruhás srác, aztán
pillanatok múlva nevetés kapja el őt és másokat is, amikor azt hallják, hogy az
asszony szomszédjából egy éjjel kitoltak egy Mercedes buszt is. Egyikük
szabadkozik, érzi, hogy ebben nincs sok együttérzés, mondja is, hogy ne
haragudjanak, de ő nevet ezen. A programvezető megkérdezi, min.
Semmi összetartás nincs magukban? Hát nem
hallották?– és
csóválja a fejét. Nincs olyan pillanat a két és fél órás foglalkozásban, amikor
erősebb lenne az a hangulat, hogy két vadidegen világ ismerkedik itt, teljesen
más értékrendekkel.
Az elítéltek
ugyanúgy beletesznek ebbe az ismerkedésbe erőfeszítést, mint a börtönbe vendégként
jövők. Mondanak tanácsot („én a helyedben
kutyát vennék, két rottweilert, kiengedném őket”), de tényeket is az ő
oldalukról. Például arról, hogy milyen lopni, amikor drogra kell a pénz. És ha
ennek az átadásához ez kell, akkor azt is elmondják, hogy milyen, amikor az
ember a saját nagyanyját lopja meg, mert „nagyon
kell a cucc”.
Lecke a cuccozásról
Olyasmi is
elhangzik, ami mögött nincs érdek, nem mutat senkit jobb színben, nem kisebbít
felelősséget, egyszerűen csak információ. Az egyik kölyökképű srác, akit
odahaza a hatéves kislánya vár, például nem hagyja rá a többiekre, amikor
előjön az a tétel, hogy bedrogozva az ember nem tudja, mit csinál. Elég jól
tudja, miről beszél. „Ahol én
lakom, Záhonynál, ott már az ilyen kis gyerek is drogozik” – mutat a
derekához. És veszi a fáradságot, hogy elmondja a saját megszerzett tudását:
van, aki bedrogozva tud a legjobban gondolkodni, mert kitisztul minden
érzékszerv, neki egy barátja, aki soha életében nem vezetett, cuccosan megdöbbentő
utakat tett meg kocsival.
Az italról is
szólnak történetek, a négyből ketten is túl vannak alkoholmérgezésen, egyikük
öt napot volt egyszer amiatt intenzív osztályon. Arról beszél: mindenki utálta,
amikor ivott, aztán meg arról, hogy de azért segített is másokon: ha volt
pénze, ételt-italt vett mindenkinek, „hadd
szóljon”, és ha kihasználták is, nem bánta, „szívből adta azt nekik”. A körben ülő pszichológus időnként mond
valamit, amin gondolkozni lehet. Itt például azt, hogy vajon ez tényleg
segítség volt-e.
A kertes házas
asszonyt végül megkérdezik, szerinte mi lenne a megoldás; azt válaszolja, a
börtönben nem hisz. „Gondolod, hogy az
ilyen emberek bevonhatók?” – kérdezi a pszichológus. Nézem, ahogy az
egyik rabruhás srác csöndben, de nagyon határozottan rázza a fejét.
A szünetben a
program vezetője elmondja: azon az általános „félrecsúszáson” próbálnak változtatni, hogy rendszerint a sértett
azt hiszi, hogy ha kihívja a rendőrséget, és elítélik az elkövetőt, akkor ennyi
volt, az elkövető meg azt hiszi, hogy ha kijön a börtönből, minden problémája
megoldódik, mert az egyetlen problémája, hogy itt van.
Shirley nem itt lakik
A szünet után
kisfilmvetítés jön, angol nyelvű, magyar hangalámondással. Shirley és John
sztorija: John betört az idős nő házába, aztán évekkel később találkoztak a
börtönben, ahová a börtönmisszióban dolgozó asszony bejár. Összebarátkoztak, a
nő szinte a fiának tekinti Johnt. A programvezető beszélgetést kezd, kérdi,
van-e valakinek valamilyen gondolata.
A magas
srácból a bal szélen kitör a hitetlenkedés: „Nincs benne félelem, ebben az idős hölgyben?” Kis szakaszokban
beszél, mond egy mondatot, egy pillanatra megáll, aztán mindig mondja, mondja
még tovább, egymondatonként.
Nem értem. Ez
külföld. Ott nagyon máshogy gondolkodnak, mint itt. Valami megszállta őket.
Viccelődve
mondja, de a hüledezés valódi. „Ha az én
sértettem bejönne, megköszönném neki, hogy adott 4 év 4 hónapot, és megkérném,
hogy menjen el” – vált komolyabbra.
Meghívom vacsorára, akit leütöttem
„Én jobban megijednék, mint ő”
– mondja a jobb szélső srác, mi volna, ha ő találkozna a saját
sértettjével. A négy elítélt közt csak egy van, aki tervet kovácsolt egy
ilyen találkozásra. Alkatra ő a legnagyobb darab, a hangja halk és szelíd. A
börtönbe vezető történetében egy június éjszakai találkozás, egy pénztárca,
ahogy ő mondja, „felidegesedés” és durva fizikai erőszak szerepel. Megtért. A
megbocsátásról idéz a Bibliából, és azt mondja: „A hit nagyon fontos, én anélkül élni sem tudnék.”
„Nem a remény? Azt mondják, a remény hal meg
utoljára!” – veti közben a bal szélső srác, idézőjelek közt, a tudatos
közhelynek szóló öniróniával. A nagydarab fiú viszont nem viccel. Ötven napja
van még hátra, aztán szabadul. Arról mesél, hogy szeretne bocsánatot
kérni attól, akit leütött, meghívná egy ebédre vagy egy vacsorára, persze nem
rögtön szemtől szembe, inkább megkérne egy harmadik embert, hogy közvetítsen,
ne ijedjenek meg tőle.
A
programvezető valamikor a szünet után felolvas egy korábbi csoportjában íródott
bocsánatkérő levelet. Két A/4-es oldal, rendezett, sűrű kézírással. Úgy
kezdődik: „Tisztelt Uram!”, és aztán
„én voltam az egyik elkövető, aki a
gépkocsiját ellopta”. A körben ülő sértetteket arról kérdezik, nekik hogy
esne, segítene-e egy ilyen bocsánatkérés. Többen is azt mondják: igen. „Jó érzés lenne, ha az elkövető keresne, ha
elmondaná, hogy miért tette, és hogy megbánta” – mondja az egyetlen
férfi a sértettek között.
Megcibálják őket is
Egy kék
pulóveres asszony még a kertfosztogatós eset után azt mesélte, tőle is loptak
el virágot, a petúniáját, amit egész nyáron locsolt reggel-délben-este. Ami
történt, annyira bántotta, hogy utána öt évig nem ültetett semmi. „A munkádat veszik semmibe”
– magyarázta, mitől volt ez olyan rossz, és meg is mondta: neki akkor az
szerzett volna elégtételt, ha a tolvaj is átéli ezt, ha az ő munkáját is
semmibe veszi valaki.
De a kék
pulóveres vendég sokkal rosszabbon is keresztülment, mint a viráglopás. Akkor
azt is megtanulta: a bűncselekmények sértettjeit „ugyanúgy megcibálják”, nem csak az elkövetőnek, neki is
kihallgatásra, bíróságra kell járnia. Boltvezető volt alkalmazottként, amikor betörtek
hozzájuk, és kirámolták a boltot. Ő éppen 7 hónapos terhes volt akkor. Meglett
az elkövető, de az elvitt pénznek csak egy része került elő. A tulajdonos
munkaügyi bíróságra citálta azzal, hogy netán ő lopta el a maradék hiányzó
pénzt. Az elkövető soha nem kért tőle bocsánatot. „Én túlléptem rajta, de azért jól esett volna egy bocsánatkérés”
– mondja.
Idő, az van
Az elítéltek
házi feladatot kapnak: önismereti játék, verset kell írni, és saját címert
rajzolni. A program összesen nyolc alkalomból áll, még két keddi nap van hátra.
Elveszik a papírokat, a nagydarab elítélt megjegyzi: „időm van rá”.
A
foglalkozás utolsó néhány percében arról beszélgetnek, kinek hogy változott a
hangulata a nap végére. A srácnak a cuccos környékről az utóbbi bő órában nem
lehetett a szavát hallani, megmagyarázza: „Most
nagyon el vagyok a gondolataimmal a megbocsátásról.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése