2011. október 19., szerda

Pastore levelesládája, avagy válasz egy hozzászólásra...


Reakció


A következő levelet egy korábbi bejegyzésem kapcsán kaptam, úgy gondolom, hogy illik rá válaszolni, hát meg is teszem…

„Szia! Új vagyok az oldaladon, de már most elmentettem! Jók a témák, hasznos, használható dolgokat olvastam. Lenne egy kérdése! Mi a véleményed a k. felügyelők és a nevelők munkakapcsolatáról? Segíti a nevelők munkáját a felügyelő, vagy hátráltatja? Itt gondolok arra, hogy a felügyelő belelát-e a nevelési munkába, vagy csak azt látja, hogy az egész nap jár-kel szabadon, míg ő helyhez kötötten dolgozik! M.T.”

Mindenekelőtt azonban hadd fussak egy tiszteletkört, melynek során meg szeretném köszönni azt, hogy akadt valaki, aki az egyik írásom kapcsán kérdéssel fordul felém. Már ezért sem volt hiábavaló, hogy gondolataimat igyekeztem megosztani másokkal. Korántsem gondolom azt, hogy tévedhetetlen lennék, illetve minden úgy helyes, ahogy azt leírom. Hangsúlyozni szeretném, hogy az általam monitorba vésett gondolatok többnyire a saját tapasztalataimon alapulnak, és azok sem nem a büntetés-végrehajtás hivatalos álláspontja szerint valók, sem nem jelentik azt, hogy tévedhetetlen lennék.

Szóval, a kérdésre válaszolva: megítélésem szerint kifejezetten fontos lenne, hogy egy adott körletszinten az ott szolgálatot teljesítő biztonsági felügyelők vagy körletfelügyelők (ez az egyes intézetekben nem feltétlenül egységes, mert van, ahol az ún. belső felügyelet a Biztonsági Osztályhoz tartozik, de van ahol a Büntetés-végrehajtási Osztályhoz). Ettől függetlenül – és ebben szerepet játszik az, hogy jómagam is nevelőként kezdtem büntetés-végrehajtási pályafutásomat – az a véleményem, hogy a felügyelet és a nevelő közötti megfelelő munkakapcsolat és jó együttműködés a vezetői elvárások szerinti tevékenységük alapja is. Feltétlenül pozitív lehet, ha egy nevelő elmondhatja azt, hogy a nevelési csoportjához tartozó körletszinten, körletrészen többnyire állandóan ugyanazok a felügyelők teljesítenek szolgálatot. Amennyiben ez így van, akkor a felügyelő kollégák ismerik a nevelő munkastílusát, hozzáállását, nem utolsó sorban az ott elhelyezett fogvatartottakat. Ez nagyban segíti az együttműködést, az egymás közötti megfelelő információáramlás biztosítását, ami pedig kihatással van a büntetés-végrehajtási célok és a biztonsági szempontok egységes érvényesítéséhez. Igaz ugyan, hogy különböző végzettséget igénylő, különböző beosztásokba tartozó személyekről beszélünk, akiknek eltérő a munkaköri leírásuk, szolgálati utasításuk, de a célok alapvetően közösek kell, hogy legyenek.

Annak idején én minden nap azzal kezdtem áldásos tevékenységemet, hogy amint beléptem a körletszintre, egyeztettem az akkor szolgálatban lévő felügyelő kollégával. Megkérdeztem tőle, hogy mi történt a szolgálata alatt, van –e olyan információja, amiről adott esetben tudnom kell, szeretne –e javaslatot tenni valamelyik fogvatartott jutalmazására, mit gondol az általános zárka- és körletrendről, illetve számos más dolog szóba került. Tudni kell, hogy a személyi állomány tagjai közül nem a nevelő, hanem a felügyelő tölt el több időt a fogvatartottak között, így ő a nevelőhöz hasonlóan rengeteg hasznos információval rendelkezik az elítéltekről. Igaz ugyan, hogy a beszerzés forrása esetükben eltérő. Míg a nevelő a fogvatartottak levelezésének és telefonálásának ellenőrzése, az egyéni és csoportos foglalkozások során tapasztaltak és a társ osztályokhoz tartozó munkatársak által elmondottak alapján szerzi be információi zömét, addig a felügyelő látja a fogvatartottak egymás közötti viszonyait, ismeri az informális hálózatban elfoglalt helyüket, nagyobb rálátással bír a zárkaközösségen belül elfoglalt helyére és ott tanúsított magatartására. A fontos azonban az, hogy ezek a más forrásból származó információk megfelelően áramoljanak egymás felé, mert ez egyértelműen segítheti egymás munkáját, de ennek oda-vissza kellene működnie. Tudomásul kell venni ugyanis, hogy a hierarchia és a rendfokozatokban való eltérés ellenére itt mindenki egy része a fogaskeréknek, és a rendszer csak akkor működik jól, ha ki-ki teszi a dolgát.           
        
Folytatva a következő kérdéseddel, jó esetben a felügyelő is látja a nevelő munkáját, és ez fordítva is igaz. A lényeg a tervezettség és az összehangoltság. A felügyelőnek fontos, hogy betartassa a napirendet, ami persze őt magát is köti. Adott esetben, egy időben több dolgot is végre kell(ene) hajtania, és ilyenkor nem feltétlenül okoz örömöt számára, ha nevelői meghallgatásra is elő kell állítania néhány fogvatartottat. Viszont ha a nevelő erre tekintettel van, és igazodik a felügyelőhöz, akkor jól fognak együtt dolgozni. És például a felügyelet által kötelező jelleggel végrehajtandó napi biztonsági ellenőrzéseknél is jól jöhet, ha ott a nevelő, aki mindeközben ellenőrizheti a zárkarendet. És akkor így együtt járnak-kelnek, ha humoros akarok lenni. És rá is térek egy másik megfogalmazásodra, bár azt nem tudom, hogy azt mire alapozod. mert ma már nem feltétlenül igaz, hogy a nevelő sokat jár-kel, legalábbis személyes környezetemben nem az, illetve nem mindenkire nézve az. Amennyiben egy nevelő teljesíteni igyekszik az adminisztrációs elvárásokat (kérelmi lapok rögzítése, időszak-értékelések, nevelői feljegyzések, egyéni és csoportos foglalkozások dokumentálása, szabadulásra felkészítés, és még sorolhatnám…), akkor több időt kénytelen eltölteni a számítógép előtt ülve, mint amennyit a fogvatartottakkal való foglalkozásra tud szánni. Az az állítás már rég a múlté, miszerint a nevelőt onnan lehet felismerni, hogy egy mappával a hóna alatt szaladgál egész nap, úgy tűnik, hogy baromi sok dolga van, mégse csinál semmit…  Ezzel együtt az sem igaz, hogy a felügyelő egész nap csak ül, vagy helyhez van kötve, hiszen még normál szolgálatban sem tud túl sok időt az íróasztalánál eltölteni…

Nos, ennyit „röviden”, remélem, nem untattam senkit a válasszal… Ja, és még valami, de ez már csak egy afféle álomkép: olyan boldog lennék, ha egyszer megélném azt a pillanatot, amikor mindenki, beosztásától függetlenül csak arra koncentrálna a személyi állomány tagjaiból, hogy a saját feladatára koncentráljon, azt legjobb tudása és képessége szerint elvégezze. És a nevelők meg az adott nevelési csoporthoz tartozó körleten többnyire állandóan szolgálatot teljesítő felügyelők (és a szociális segédelőadók, ha van ilyen…) egyfajta team-et alkotnának, és akként is működnének. Együtt, egymásért, a büntetés-végrehajtási célok érvényesüléséért. És mindehhez még segítséget is nyújtana a szolgálatszervezés is. Áááá, most kezdek felébredni:)
         




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése