(Forrás: http://www.jogiforum.hu/hirek/32668)
Már nem a kísérleti szakban lévő kezdet, de
még nem is hagyomány - mondta Tóth Mihály levezető elnök „A büntető
szankciórendszer alapkérdései”című rendezvényről. A konferencia a második része
volt az OKRI és az MTA TK Jogtudományi Intézet által szervezett „Régi és újabb
vitakérdések a negyedik büntetőkódex kapcsán” című sorozatnak.
Földvári József professzor szerint a XVIII.-XIX. század a
bűncselekménytan jegyében zajlott. A XX.-XXI században a bűnügyi
tudományok a szankciórendszer izgalmas és folyamatosan napirenden lévő
kérdéseire fókuszálnak – annak legaljától a
„csúcsáig”, a tényleges életfogytiglani szabadságvesztésig. A
konferencia előadásai a tényleges életfogytiglani szabadságvesztés, a „három
csapás”, a szankciótan anyagi jogi szabályozásának változásai, a megbánás helye
és szerepe a magyar büntetési rendszerben, és a sportrendezvények látogatásától
való eltiltás voltak. Írásunkban ezek közül válogattunk.
Gellér
Balázs ügyvéd, az ELTE
büntetőjogi tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára munkásságának elmúlt
időszakát áttekintve megpróbálta újragondolni a büntetőjog „fénysebességét”.
Arra kereste a választ, hogy mi lehet az az alapelv, ami köré a büntetőjognak
akár a szankciórendszerét, akár az általános részi tanát csatolhatjuk. A
legalitás elvéből jól kiolvasható, hogy ez az emberek egyenlősége. Az emberek
egyenlőségének feltételezése azonban valami mástól is függ. Ha visszacsatolunk
a 23/1990 (X. 31) AB határozathoz, akkor tudjuk, hogy a Sólyom László
féle párhuzamos vélemény az emberi méltóságot határozza meg ilyenként.
Az emberi méltóság
az egyik, amihez az állam nem nyúlhat hozzá, azaz az emberi méltóság az
állami büntetőhatalom abszolút korlátja, de jogosítója is. Az emberi
méltóság legsúlyosabb megsértése esetén a bűnösségi elv sem gátolhatja a
büntetőjogi felelősségre vonást. Az emberi méltóságnak, mint jogi relevanciával
is rendelkező metafizikai és metajurisztikus jelenségnek van egy másik oldala –
nemcsak jogosítja az egyént, de kötelezi is. Egyrészt korlátot állít az állami
beavatkozás elé, de az emberi lét kötelez, ennek a kötelezettségnek a következtében
válik lehetővé a bűnösségi elvvel szemben a bűnösség megdönthetetlen vélelemmé
alakítása a legsúlyosabb bűncselekmények esetén. Az emberi méltóságnak
kialakult egy kötelezettség oldala is, ezáltal válik lehetővé az emberi
méltóság erodálódása, azok esetében, akik az emberi méltóságot súlyosan sértő
cselekményt követnek el.
Szükségszerű,
hogy az eljárás során az objektív igazság elváljon az ítéletbeli ténymegállapítástól, mivel az emberi megismerés mindig szubjektív és
korlátozott. Ha ez az objektív múlt és az ítéletbeli megállapítás nagyon
elválik egymástól, akkor azt lehet mondani, hogy igazságtalan az ítélet, és ha
egy jogrendszer egészében történik, akkor elmondható, hogy ez egyfajta
igazságtalan jogrendszer – már, ha a jogrendszernek célja az objektív igazságra
való törekvés.
Az igazság
és az igazságosság dualitása nemcsak az eljárásjogban, hanem az anyagi jogban
is jellemző. Fikciók vannak,
ahol az anyagi jog eltér az objektív valóságtól. A jogtudósok modellekkel
dolgoznak, a valóság nem megragadható. Ezért azt olyanná kell tenni, hogy alkalmas
legyen eljárásjogi feldolgozásra. Ezt a modellfüggő realizmust alkalmazzák
akkor is, amikor a büntetőjogban tárgyi, vagy alanyi oldalról beszélnek. Ha a
halálbüntetés azért tilos, mert az emberi méltóság nem az államtól származik és
innentől az állam felhatalmazást sem adhat arra, hogy más öljön, akkor itt egy
jogon kívüli helyzetet feltételezünk, legalábbis a Sólyom féle párhuzamos
véleményt alkalmazva. A Sólyom által használt individuális emberi méltóság
modell – azaz az egyetlen emberhez kötődő emberi méltóság nem működik, hiszen ebben
már egy jogos védelmi helyzet sem magyarázható. Van egy másikfajta emberi
valóság is és itt jön be a modellfüggőség. Ez pedig a Spinozai vagy
egyetemleges emberi jog, ami a nemzetközi büntetőjogban is alkalmazott.
Egy harmadik
modell szerint kumulálódnak az emberi méltóságok. Eszerint az
egy ember egy emberi méltóságánál „erősebb” többek emberi méltósága.
A
halálbüntetés eltörlésével valójában hiátus keletkezett a büntetéstani
rendszerünkben ezt próbálták betölteni a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztéssel.
Jelenleg
Magyarországon 46 ember tölti tényleges életfogytig tartó szabadságvesztését. Körülbelül ezer és kétezer közötti ártatlan ember hal
meg évente közlekedési balesetben, vagy olyan betegségben, ami nagyobb
ráfordítással gyógyítható lenne. Mi a köze ezeknek egymáshoz? Egy állam már
költségvetésében döntést hoz arról, hogy kik éljenek, kik haljanak meg. Az
állam döntései megszületnek minden évben és nem arról szólnak, hogy teljesen
ártatlan embereket tudatosan megölünk-e vagy sem, hanem hogy a saját megszokott
kényelmünkről lemondunk-e, vagy sem. Amikor hangzatos vitákat folytatunk a
tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés kapcsán és azt emberi jogi
problémának állítjuk be akkor valójában egy öncsalásról van szó és egy
részproblémával igyekszünk elfedni a kényelmünkhöz való ragaszkodást.
Ügyvédként a
Strasbourgi Emberi Jogi Bíróságig jutva egy keresettel a Magyar kontra Magyarország
ügyben idén májusban az az ítélet született, hogy a magyar jog jelenlegi
helyzete nem felel meg az Európai Emberi Jogi Bíróság azon
feltételrendszerének, amit a bíróság a Vinter v. Egyesült Királyság ügyben
megfogalmazott. Konkrétan 25 évben határozza meg a bíróság azt az időt, amikor
felül kell vizsgálni, hogy fenn kell-e még tartani a szabadságvesztést. Azt is
kimondta az ítélet, hogy a hazánkban alkalmazott jelenlegi elnöki kegyelmezési
jogkör – lévén teljesen kiszámíthatatlan, véletlenszerű, kondícióhoz nem kötött
– nem felel meg az Emberi Jogok Európai Egyezménye harmadik cikkének.
Indoklásában a
bíróság kimondta, hogy a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztéssel a
büntetési célok közül csak a megtorláson van a hangsúly, márpedig nem lehet
olyan büntetés, amely csak a megtorlás tartja szem előtt a többi célt – a
rehabilitációt, a társadalomba visszavezetést – figyelmen kívül hagyja.
Az igazi kérdés
valójában az, hogy ha valóban van emberi méltóság, akkor azt is el kell fogadnunk,
hogy ez erodálható. De ha erodálható, akkor legyen ez az államtól független,
azaz ne az állam erodálhassa, hanem maga az ember. Az emberi
méltóságnak akkor csökken a „védelmi burka”, ha az ember önmaga olyan súlyos
cselekményeket követ el, mellyel mások emberi méltóságát mélyen és súlyosan
megsérti. Ha az állam a bűnösséget és a visszaható hatályt
felülírhatja, akkor az emberi méltóságnak az életre gyakorolta hatását is felülírhatja.
Ezért a halálbüntetés ezen a logikai alapon nem az emberi méltóság ellen való.
Van, hogy valaki odáig erodálja a saját emberi méltóságát, hogy nem tekinthető
embernek. A halálbüntetéssel kapcsolatban a nemzetközi jogi
kötelezettségek miatt Magyarországnak nincs mozgástere. A mozgástér a tényleges
életfogytig tartó szabadságvesztés esetén is jelentősen beszűkült,
holott az Európai Emberi Jogi Bíróság érvrendszere nem áll meg. A tényleges
életfogytiglani szabadságvesztés paradox módon lehetne az az eszköz, amiből visszanyeri
az emberi méltóságát akire ezt kiszabják. Gellér Balázs nem ért egyet az
Európai Emberi Jogi Bíróság ítéletével és nem javasolná a jogalkotónak, hogy
változtasson. Hogy akkor miért is adta be a keresetét? Az ember tudományos
jogtudósi megközelítése és az ügyvédi esküje egy különböző dolgok. Ügyfele
érdekében a lehetséges minden eszközt köteles igénybe venni, bár jogfilozófiai
alapon sem Alaptörvénybe, sem nemzetközi jogi egyezménybe ütközőnek nem tartja
a tényleges életfogytiglani szabadságvesztést.
Békés Ádám
Phd, adjunktus Büntető Anyagi,
Eljárási és Végrehajtási Jogi Tanszék PPKE, ügyvéd a „három csapás”
által felvetett kérdések áttekintésével vezette be előadását. Az egyik
ezek közül, hogy milyen az ideális büntetőpolitika? Minél szigorúbb
annál jobb? Át kell-e hogy hasson mindent a büntetőjog? Vagy
éppen ellenkezőleg: nincs szükség a szigorításra és a büntetőjog
mindenre kiterjesztésére?
Hová, meddig tud
szigorodni a büntetőjog? És kié a büntetőpolitika? Ha a kormányé társadalmi
felhatalmazottsággal vajon ki dönti el, mit akar a társadalom?
A
büntetőpolitika változása mindannyiunk felelőssége. 2008 óta a büntetőjog
általános szigorodása figyelhető meg. Vannak nem a szigorítás irányába ható intézmények– például a
feltételes szabadlábra helyezés. Vannak tetszetős modellek a társadalom
számára. Nagyon komoly a média szerepe, hatása.
Az Egyesült
Államokban 1993-ban vezették be a „három csapás”-t. A kifejezés a baseball-ból
ered. Ott két hibás ütés után a játékos kiesik. Az intézményt 1994-ben
Kaliforniában vezették be, mára 25 államban működik. A törvény amerikai
változatában nincs időbeli korlátja a harmadik bűncselekmény elkövetésének – ez
rendkívül szigorú szabály.
A büntetőjog önmagában
nem tudja megelőzni a bűnözést, az mindig utólagos reagálásra ad lehetőséget. A
„három csapás” bevezetése után a bűnözés csökkent ugyan, de csökkent ott is
ahol nem vezették be. Így a csökkenést más faktorokban – gazdaság, oktatás
szociális körülmények – is keresni kell. Az is kérdés, hogy ezek közül melyik
az amelyikre direkt módon hat a büntetőjog? Mai büntetőjogunk szigorúbb a 10
évvel ezelőttinél. A 2012-es jogszabályváltozás kedvezményeket von el. Vajon ez
hatott a társadalomra? Nem - véli Békés Ádám. Bár a politikusok úgy
érzik, hogy a társadalom még mindig nem elégedett. Viszont a társadalom
valószínűleg nem is ismeri a Btk-t, hiszen annak a kérdései egy reggeli tévéműsorban
nem vethetők fel. A társadalom befolyásolható a média által, mely szimpátiát
tud kelteni színművész mellett és tud indulatot szítani egy milliárdosnő ellen.
Nem szabad, hogy a büntetőpolitika ezeknek az
indulatoknak a kiszolgálójává váljon. Annak higgadtnak és
józannak kell lennie. A jogtudósok, jogalkalmazók felelőssége, hogy
közvetítsenek a jogalkotók felé.
A három csapásra
két példát hozott a jogalkotó a 2010. évi LXVI törvényben. Egyrészt az
erőszakos többszörös visszaesők, másrészt a halmazati büntetések között is
felsorolta – amit mára hatályon kívül helyeztek. Az erőszakos többszörös
visszaesők esetében a három csapás lehetősége.
A Btk.-ba
egyértelművé kéne tenni, hogy a „három csapáshoz” ne feltétlenül rögtön
kapcsolódjon a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés intézménye, - vagy legalábbis ne merüljön fel ez az értelmezési
lehetőség, mert akkor viszont az első ilyen ügyben - látva a Magyar ítéletet -
valószínűleg a strasbourgi bíróság nemtetszését vívnánk ki. És valószínű a
jogalkalmazás és a bírói kar igényét is ezzel lehetne kielégíteni úgy, hogy sem
a büntetőpolitika, sem a vélelmezett társadalmi igény nem sérülne.
Barabás A.
Tünde PhD, az OKRI
osztályvezetője a megbánás helyéről és szerepéről tartott előadást
– a magyar büntetési rendszerben. A büntetőjogra ugyan a
szigorú megtorlás a jellemző, mégis a jogban mindig ott a „ratio”, a felek
kiegyezésének lehetősége. A szabadságvesztés nem mindenható, talán
ezért kerülhetett vissza a jogrendszerbe a tevékeny megbánás. A
büntetések drágák, eredménytelenek voltak, ezért már az 1970-es években erősödni
kezdtek a sértetti mozgalmak. Ezeket nem csak emberiességi szempontok vezették,
hanem az előbb említettek is. Az igazságszolgáltatás is drága és sajnos a
felhalmozódott, elhúzódó ügyek mellett előfordul, hogy nem követi a bűncselekményt
a büntetés. Két nyomvonalú büntetőpolitikára lenne ezért szükség.
Egyrészt teret kéne hagyni a megbánásnak, másrészt nagyobb szerep kéne az
áldozatoknak. 1995-ben az első ilyen jellegű kedvezmény volt a
vádemelés elhalasztása. Ami a fiatalkorúakról később a felnőttkarúakra is átkerült.
A mediáció 2006-os bevezetése előtt kérdésként merült fel, hogy megengedhető-e
a felek megegyezése, vagy ez teljesen idegen a „magyar néplélektől”? Miután az
Európai Unió Tanácsa ezt a mediációs eljárást kötelezővé tette a vita eldőlt.
Sokáig ellenállásba ütközött, de a bíróságok aktív segítségével szép számban
így oldották meg az ügyeket (a 600 várt helyett 1500 ilyen ügyrendezésre került
sor). Az elkövetőre jó hatása van annak, ha nem kerül be a büntetés-végrehajtás
rendszerébe. A börtön után az elkövető már nem akar megbánni, hiszen már
megbűnhődött. 2007 óta több, mint 20.000 ilyen eljárás zajlott. A felek a
vizsgálat szerint elégedettek. A súlyos büntetés pedig
maradjon meg a súlyos bűntettekre.
Az OKRI-ban volt
egy békítő-kör módszer vizsgálat. Ennek lényege, hogy a bűncselekmény maga is
egy konfliktus, amelyet az érintett közösség bevonásával próbálnak megoldani. A
fejlődés iránya arra mutat, hogy az érintettek minél szélesebb tágabb körével
próbáljanak megoldást találni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése