2012. július 26., csütörtök

Beterhelve - avagy fogvatartotti gondolatok újratöltve...



Beterhelve

"Az ember néha utólag szembesül vele, hogy egy-egy múltbéli esemény talán nem is volt annyira vicces, mint ahogy azt akkor megítélte. Így volt ez most velem is, amikor néhány nappal ezelőtt egy számomra komikus szituációt meséltem el zárkatársaimnak. A történet börtönbe kerülésem 3. vagy 4. napján esett meg. Akkori zárkatársaim intelmei ellenére, kimerészkedtem a cellából és máris az ott tanyázó és figyelő raptorok gyűrűjébe kerültem. Ennek fő oka egy sajnálatos ismeretség volt, amely egy magát a jelenleg legnagyobb ellenzéki párthoz tartozónak valló politikussal köttetett meg a rabón, ahol párban voltunk összebilincselve. Már akkor érzékeltem, hogy az erősen zavart fiatalember ködös történetei a párthűségről, fiktív cégekről és az önkéntes dél-afrikai száműzetésről, illetve folyton dirigálni vágyó természete, rikácsoló hangja egy ilyen zárt közösségben akár káros is lehet az egészségére. Mivel ő túlértékelte ismeretségünket, ezért mint országos cimboráját mutatott be ama bizonyos raptor társulatnak, akik aztán szépen zárkájukba tereltek minket. Ebben a sötét, dohányfüsttől ködös, nikotin festette falú helyiségben, az egyik ágyon pöfékelve egy a „barátomnál" is zavartabb tekintetű, gülü szemű és rohadó fogú „törzsfőnök” fogadott minket. Azonnal kezdetét vette a színjáték, és a berivózott goblin előadta, hogy ő viszi a szintet, így ha bármi kell, rajta keresztül el lehet intézni. elmondta, hogy nem ajánlja, hogy tovább szállítsuk magunkat, mert a letöltőházak nagyon durvák. Azonban csak úgy tudunk itt maradni, ha kivesznek minket dolgozni. Amit természetesen csupán Ő tud elintézni. Máris előttem a „politikus barátom” előtt termett 1-1 ember kérelmi lapokkal és tollakkal. A raptorok főnöke pedig kiadta, hogy töltsük ki az adatainkkal, és Ő majd diktálja a szöveget. Jómagam erőtejesen tiltakoztam eleinte és különböző kifogásokkal megpróbáltam kihúzni magamat a feladat alól. Egy idő után viszont beláttam, hogy a nyerő taktika nem ez, hanem az, ha nem valós adatokkal töltöm fel és akkor megnyugszanak. Miután meghallottam a szöveget, amit diktált még nyilvánvalóbbá vált az átverés. Ez a következő volt: „Kérem a tisztelt Nevelőtisztet, hogy munkába állhassak. De előtte a kötelező szálkásító tanfolyamon részt vehessek.” Dél-Afrikából deportált politikusunknak még ekkor sem tűnt fel semmi és készséggel leírta és aláírta a dokumentumot, amit azonnal be is gyűjtött az egyik segéd, hogy bedobja a nevelői ládába. Jómagam ráfirkantottam néhány kriksz-krakszot, majd zsebre tettem a papírt, hogy majd én kidobom. Ami sikerült is volna, ha „politikus barátom” nem kezdett volna el sipákolni, mint egy újévi malac. Így azonban nekem is át kellett adnom a cetlit. Azonban ekkorra rajta kívül már mindenkinek nyilvánvaló volt, hogy a „szálkásító tanfolyam” az én részvételem nélkül fog zajlani. A lapot az egyik segéd tőlem is átvette, azonban egy kacsintás kíséretében a zsebében összegyűrte. Miután a „politikus” cédulája valóban landolt a nevelői ládában, az enyém összegyűrve visszakerült hozzám. Mint utólag megtudtam ez amolyan beavatás „játék”, amit a tudatlan első bűntényesekkel űznek. Szokás még úszócuccot (nadrág, szemüveg, sapka) bekéretni, télire dunyhát igényeltetni a hiszékeny zöldfülűekkel. Aztán jött az üzlet, pontosabban a szívesség ellenértékének megállapítása, ami 5,000 HUF-ról indult, és végül 2,000 HUF-ban állapodott meg. Természetesen áruban, spejzkor vagy csomagban. A kért tételeket még készséggel fel is írták egy cetlire, nehogy elfelejtsük. Ennek jogossága az internacionálét danolászó pártkatona esetében nem volt vitatható, hiszen az ő kérelme ki is lett dobva. Azonban az én esetemben semmi ilyen nem történt. Hogy a turpisság ne lepleződjék le, újdonsült „barátomat” kivezették valamilyen ürüggyel, és megindult az én puhításom. Természetesen előadták, hogy mennyire értelmes, okos vagyok, hogy levágtam a dolgot. Majd megindult az önigazolás. Miszerint a rivós goblinvezér kinek, miket intézett már el, és persze ez kamu volt, de egyébként tényleg tud segíteni. A listát többszöri próbálkozásra sem tudtam visszaadni, és arról sem sikerült meggyőznöm őket, hogy nincs szükségem a segítségükre, jobbnak láttam valami mondvacsinált indokkal angolosan távozni. Nem is értettem akkori zárkatársaim riadalmát és szigorú intésüket, miszerint, soha többet ne hagyjam el a zárkát, miután elmeséltem nekik a sztorit. Csupán a mostani alkalommal értettem meg izgatottságukat. Ugyanis úgyszólván „beterheltek”. Ennek a lényege, hogy valós vagy vélt indokkal követelést fogalmaznak meg a terhelttel szemben és a nem teljesítés behajtást, rosszabb esetben fizikai retorzió alkalmazását is jelentheti. Egyébként számomra is csupán ez alkalommal esett le, hogy a goblinszerű menő, be volt rivózva, mert előtte még soha nem láttam ilyet. Egyszóval a vicces történet, ha belegondolunk nem is annyira vicces ebből a perspektívából. Szerencse, hogy tovább szállítottak és ott nem vettek ki dolgozni, mert akkor bizonyára megpróbálták volna érvényesíteni követelésüket. Ami a pártkatonát illeti, nos ő még rengeteg hasonló kérelmet töltött ki. A legutolsó, amire emlékszem arra irányult, hogy elítéltként az intézet logisztikai vezetője kívánt lenni, ahol közel 50 rabtársát vezetheti majd. Indoklásában az szerepelt, hogy erre a feladatra ő a legalkalmasabb, hiszen az ő hivatása a vezetés, az emberek irányítása. Minden bizonnyal remekül egyengette volna a nem létező logisztikai központot, ha végre elvégezte volta azt a bizonyos szálkásító tanfolyamot...."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése