(Forrás: http://www.librarius.hu/riport/465-szerkeszt/2797-nem-terapia-szinhaz)
A Mesekör előadása, Mészöly Ági riportjában. A Feldmár Intézet a fogvatartottak, és a felkészülésük során velük foglalkozó minden szakember nevében köszönjük az elismerő szavakat! Mindannyiuk nevében ígérem, hogy a mese ezzel nem ért véget, az élet, a fogvatartottak megélt, megtapasztalt élményei újabb történeteket szülnek.
Háromtagú
zenekar. Dob, ritmusgitár, meg egy basszeros: vallásos meg érzelmes
számokat játszanak. A hangzás korrekt, nem bonyolult, de nagyon rendben
van, gyógyír kereskedelmi rádióktól és tehetségkutatóktól frusztrált
füleinknek. Szól, mint Máté Péter legjobb korszakában.
A közönség mégis
távolságtartó. Kíváncsi, talán nyitott is, mégis érezhetően ódzkodó: a
színpadon zenélő, illetve még csak tébláboló férfiak ugyanis
egytől-egyig bűnös emberek. És nem a megszokott, hétköznapi módon
bűnösök, hanem úgy tényleg, igazából. Bűnözők. Börtöntöltelékek. A
Balassagyarmati Fegyház és Börtön lakói.
A rövid koncert
után Hesna, a Bábel szerkesztője néhány mondattal bemutatja a Mesekör
produkciót, elmeséli létrejöttének körülményeit. Köszönti Büky Dorottya
és Kóródi Mária pszichológusokat és István Gyöngyi nevelőt, valamint
Feldmár Andrást, a projekt szellemi atyját. És a „fiúkat”, akik az
Igazmondó Laci című mesejátékot megírták, megzenésítették, színpadra
alkalmazták és játszani fogják.
Nem azok a
kimondottan szolid, polgári arcok, na. Pesti értelmiség ilyet elvétve
lát, legfeljebb ha a saját komfortzónáját jelentő
kávéház-szigetkör-artmozi háromszögből kilépve betéved, mondjuk, egy
angyalföldi fitness-terembe. Ott már vannak ilyen fickók, kigyúrtak,
kivarrtak, rövid hajúak. És ott rendben is vannak nagyjából, na de az
Aquarium színpadán?! Persze, ez nem igazi színház, műkedvelés,
drámapedagógia, terápia. Úgy talán, gondolja a saját előítéleteit fel
sem ismerő nézőközönség: még kíváncsibb lesz és talán nyitottabb is. De
még mindig ódzkodó.
És az is marad,
bár nem sokáig. Néhány perc, és a Mesekör előadása mindenkit – nagy és
elhasznált ez így, de – magával ragad. A színpadon a fiúk komédiáznak, a
vásári előadások legszebb hagyományait felelevenítve. Mindenféle
díszlet nélkül, minimális jelmezzel hozzák a mesejáték szereplőit, akik
talán nem bonyolult figurák, de mindenképpen élő, hiteles karakterek. A
történet egyszerű, a népmesei toposz-készletet használja fel és
aktualizálja a huszonegyedik század, de legfőképpen a Balassagyarmati
Fegyház és Börtön lakóinak mindennapjaira és történetére.
És ez – bár
remekül hangzik – még semmi. A darab, az előadás ugyanis egyszerűen jó.
Humoros. Megható. Találó. Humoros megint. A
bűnbeesés-bűnhődés-megbocsátás történtét mondja el, a fogvatartottak
szemszögéből, nézőpontjából.
A közönség egyre
kevésbé „kíváncsi és nyitott”. És már csak alig-alig ódzkodó. Kezd úgy
viselkedni, mint egy normális közönség: kacag és elérzékenyül, mikor mi
van soron. A zenei betéteknél ritmusra mozdulnak a lábak. A
rap-részleteknél állak esnek lefele, ezt mi itt Pesten költészetnek,
slam poetrynek hívjuk, és nagyon menőnek tartjuk mostanság. Szerinted az
a tetkós kölök írta? Na ne már.
Vastaps, az a
minimum. Mindenféle udvariasság nélkül, kényszeredettség nélkül,
elfelejtve a körülményeket és azt, hogy ez egy alapvetően amatőr
társulat. A produkció ezt érdemli, punktum.
Mikor a darabnak
vége, már úgy érezzük, nem érhet minket túl sok meglepetés. Azt
gondoljuk, kíváncsiságunkat és nyitottságunkat elfogadásra cseréltük, az
ódzkodásnak meg már tényleg annyi, jöhetnek a kérdések.
Először
tapogatózó, bátortalan, általános kérdések persze, aztán lényegbevágók,
néha nem kifejezetten tapintatosak is. És a fiúk, a fogvatartottak, a
rabok, válaszolnak. Minden válaszukkal hitet tesznek amellett, amit már a
darabban is eljátszottak: a bűnös ember megtisztulása, a változás
lehetősége mellett. Végtelenül egyszerűek és fájdalmasan hitelesek.
Őszinték: nem szépítenek semmit. Büszkék: tudják, hogy az út, amit a
Mesekör és a segítő munkatársak segítségével megtettek, elismerésre
méltó. Öntudatosak, mégis szerények. Bölcsek.
A kérdések jönnek
és jönnek, végeláthatatlan sorban. És egy kérdező sem felejti el
megköszönni az élményt, a darabot. Valaki végre ki meri mondani, milyen
előítéletekkel érkezett ide. Illetve, persze, teljesen kíváncsian és
nyitottan, de mégis. És ettől még jobban felbátorodik a közönség. Egyre
jobban belejön a kérdezésbe, a „fiúk” pedig mintha minél kényesebb lenne
a kérdés, annál szívesebben válaszolnának. Mert végre igazán fontos
dolgokat mondhatnak el: hogy a Mesekör, a játék, színt hozott a
mindennapokba, hogy híd az otthoni családokhoz, hogy nem egy esetben itt
szembesültek először azzal, hogy nekik, mint embereknek értékeik is
vannak. Hogy a játék felszabadít, még akkor is, ha a falak megmaradnak.
Hogy önmaguk megbecsülése után megtanulták egymást is megbecsülni,
figyelni és együttműködni. Hogy hitet, jövőt kaptak.
Nagy szavak,
könnyek és kaparó torkok. Valahogy semmi sem hangzik elcsépeltnek és
hiteltelennek a Balassagyarmati Fegyház és Börtön fogvatartottjai
szájából. A legszerencsétlenebb, legnaivabb kérdésre – van belőle néhány
- is őszintén reagálnak.
Észre sem veszi a
közönség - aki már egyáltalán nem kíváncsi és nyitott, hanem szimplán
és egyszerűen le van nyűgözve – hogy a kérdezz-felelek már majd két
órája tart. Hesna berekesztené az eseményt, de a „fiúk” – akiket Feldmár
András (aki meglehetősen szakadozó internetes kapcsolaton követte az
előadást és a beszélgetést) „férfivá” avatott – még Nőnap alkalmából
eljátszanak egy utolsó számot.
Közismert Halász
Judit dal. És a közönség nagy része együtt énekel a színjátszókkal,
állva tapsol, és elfelejti, hogy három órája még bármitől ódzkodott.
Együtt énekel a furcsa, kigyúrt, büntetést töltő srácokkal, akiket nem
bűnösöknek, hanem embereknek látnak elsősorban. Énekel, és hisz abban,
hogy a játék, a mese megszabadít, megváltoztat, jobb emberré tesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése