2013. január 16., szerda

Nézőpont kérdése

Az eset, amit most röviden megosztok az érdeklődőkkel, még a múlt héten történt. 

Meghallgatást tartottam, melyre várakozott egy olyan elítélt is, aki jelenleg fegyház fokozatú ítéletét tölti, de egy folyamatban lévő ügy kapcsán első fokon életfogytig tartó szabadságvesztés büntetést kapott. Fektetett nyolcast, ahogy a börtönszlengben mondani szokás.. A fogvatartott nemrég került az intézetünkbe vissza, ezzel együtt elmondható, hogy régi ismerősünk, ugyanis korábban, más büntetés kapcsán már nyert elhelyezést a Balassagyarmati Fegyház és Börtönben. Emlékezetünkben nem úgy él, mint a legjobb magaviseletű, normakövető elítéltek egyike, sokkal inkább a csibészséggel, tiltott tárgyak birtoklásával, gyógyszerezéssel, fegyelmi cselekményekkel hívta fel magára a figyelmet. Ezzel szemben jelenleg különösebb probléma nélkül tölti büntetését, várja a másodfokú tárgyalást, és abban bízik, hogy ott enyhítik a kiszabott ítéletet, és legalább számosítják azt. Ha nem így lesz, akkor az várhatóan nehezen lesz feldolgozható számára, de jelenlegi állapota tényleg kielégítő. A személyi állomány tagjainak megadja a tiszteletet, társaival nem keresi a kapcsolatot, így konfliktushelyzetbe nem kerül velük, fegyelmi cselekményektől távol tartja magát. Mindezt természetesen elhelyezése is elősegíti, mivel az előéletét és jelenlegi helyzetét egyaránt mérlegelve egy kétszemélyes zárka van a számára kijelölve, nagyobb létszámú fogvatartotti közösségtől viszonylag elkülönített körletrészen. Ezt a helyzetet elfogadja, sőt maga is kérte, ezzel együtt volt olyan időszak, amikor az aktuális zárkájában szükségessé váló karbantartási munkák miatt ideiglenesen egy nagyobb létszámú, nyolcszemélyes zárkában volt elhelyezve.


A meghallgatásra várakozva nevezett tanúja volt annak, amikor egy elítélt társa biztonsági elkülönítés végrehajtása céljából került az erre kijelölt körletrészre kísérésre. Az érintett fogvatartott megtagadta az elhelyezésére vonatkozó utasítás végrehajtását, azaz a számára kijelölt zárkában való tartózkodást. A döntése háttere konkrétan nem ismert, nevezett konfliktusokra hivatkozik, de felmerült az is, hogy tiltott üzletelést folytatott más fogvatartottakkal, és az adósságai törlesztését kívánja megúszni..

A várakozó hosszú ítéletes elítélt ezen teljesen felháborodott, és kihasználva a röpke lehetőséget, pár szót intézett az elkülönítésbe kerülő társa felé. Utólag, a meghallgatása során ezt nekem is elmondta. Ahogy arról beszámolt, azt mondta a társának, hogy szerinte nagy hülyeséget csinál azzal, hogy az elhelyezését megtagadja. Nagy valószínűséggel a végén magánelzárás fenyítést fog kapni, majd előbb vagy utóbb, de úgyis felkerül valamelyik körletszintre. Ráadásul ő maga sokszor örülne annak, ha emberek között lehetne, nem pedig egy kétszemélyes zárkában, ahol csak egy zárkatársa van. Ami valahol jó dolog, illetve tisztában van azzal, hogy esetében ez mindent figyelembe véve célszerű is, de ettől függetlenül, ha választhatna és nem idegeskedne a rá váró tárgyalás miatt, akkor szívesebben lenne nagy zárkában. Elmondta továbbá a társának, hogy személyes tapasztalatai alapján ez nem egy rossz ház, a személyzet tagjai humánusak, rengeteg lehetőség van a szabadidő eltöltésére, ezért szerinte jobban tenné, ha átgondolná a dolgait, és örülne, hogy itt lehet..


Jó zárka, rossz zárka? Kis zárka, nagy zárka? Együttműködés, beletörődés, elfogadás, megtagadás? Mindez valóban nézőpont kérdése lehet a börtönben.. De vajon mi kell ahhoz, hogy ezt a nézőpontot oly módon tudjuk irányítani, hogy az összhangban legyen a büntetés céljával, az intézet biztonságával és a fogvatartott, mint egyén érdekeivel és igényeivel? A megfejetéseket "Nézőpont" jeligére várom..  

        

   
               

2 megjegyzés:

  1. Mint exfogvatartott rábukkanva ezen írásra, kissé magaménak érzek belőle valamit. Nem az említett fogvatartotti magatartást, csak az
    egyéni élettér "elvárást". Sokan vannak, akik szeretnek egyedül lenni, s talán ugyanennyien szeretnek folyamatosan emberek között
    lenni. Ez a börtönben külön hangsúlyt érdemel, hiszen ott ha egy olyan embert raknak nagy zárkába, aki remete életet élt addig, az erős konfliktus forrást eredményezhet, éppen úgy ha egy nagycsaládban élő, sok baráttal körül vett embert raknak egy-két személyes "lyukba". Magam az életem legnagyobb részét (kisgyermekkort leszámítva) egyedül, vagy csak kisebb társaságot
    keresve töltöttem el. Mikor bekerültem 2006-ban a Gyorskocsi utcai BV intézetbe egy 14 személyes zárkába, ami akkora helyiség volt mint előtte a szobám, amiben egyedül éltem, meg kell mondjam
    szinte rosszul lettem. Hozzászokik az ember, ha nincs egyéb pszichés problémája, és a zárka többi lakójával is úgy ahogy megtalálja a hangot, de nem könnyű. Én, aki alkalmazkodóképes ember vagyok, nekem kellett ehhez vagy 5-6 hónap. Néhány hétig megtapasztaltam egy 21 személyes zárkát is Márianosztrán, de az legalább nagy méretű volt két wc-vel, s akivel nem akartam találkozni, nem is találkoztam vele annyi hely volt. De mikor 2007-ben Balassagyarmatra kerültem, egyből egy 8 személyes zárkába helyeztek el, ami nem volt vészes, de már nagyon hiányzott a magány, ami a börtönben (szerintem) az egyik legnagyobb kincs.

    Lehet jól tűrtem a többes létszámot, igaz ezt inkább kifelé mutattam csak így, de belülről nagyon fakadtam volna már ki. Nem sok hiányzott egy lelki összeroppanáshoz, mikor azzal a kéréssel fordultam az Osztályvezető Úrhoz, hogy segítsen elhelyezni egy kis zárkában. Ezt kicsit úgy tettem meg, hogy lényegében biztos voltam az elutasítással, hiszen kiismertem a zárka "kihasználtságot" az évek alatt és nem nagyon tudtak volna tenni. Így tovább tűrtem a sok hülyét körülöttem, akik nagy része még beszélni sem tud rendesen, nem hogy viselkedni. Évek alatt ez azért nagyon sok tud ám lenni. Na de amikor kérvényeztem a kis zárkás elhelyezést, valóban nem is tudtak elhelyezni, ellenben ígéretet kaptam, hogy ha lesz lehetőség, elhelyeznek majd. Kivártam türelmesen a sorom, s az ítéletem utolsó 6-7 hónapját egyedül tölthettem el. Ez nem csak egy baromi nagy terhet vett le a vállamról, hanem a
    szabadulásomra való készülés, lelki nyugalom miatt is rettentő öröm volt számomra. Bután hangozhat, de félig szabadultam akkor. Mai napig tudom, hogy ez nagy részben segített a jelenlegi
    utamhoz. Szóval a viselkedés is számít persze, a fegyelmi mentesség, a tisztelettudó, olykor úgymond "behódoló" magatartás is, hogy ki hogyan visel el egy két társat, vagy sokat. Voltam én is olyan emberrel együtt, aki az ítélete első felét fogdákon töltötte, de mellettem nem érezte szükségét a balhézásnak, de olyannal is voltam, aki nyugodt volt, majd becsavarodott a folytonos máshoz alkalmazkodástól. Az összhangot, ami mindenkinek jó, bizony nehéz lehet megtalálni, de én biztos vagyok benne, hogy amíg Balassagyarmaton EMBEREK végzik a munkát a fogvatartottakkal, addig ez a balansz meglesz. Néha nem, mert semmi nem mehet simán, de általánosságban nézve én már anno is úgy láttam, mindent megtesznek ezért. Kezdték a rezsimek átszervezésével, a fokozottabb figyelemmel. De akkor is lesz aki a balhét kívánja maga körül, s lesz aki a nyugalmat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Munkatársaim nevében is köszönöm a hozzászólást és a visszajelzést, ami alapján talán nem járunk rossz úton.. És igen, nem minden csak rajtunk műlik, mert kell a fogvatartottak részéről is az együttműködési szándék..

      Törlés