„A fórum színház és a
mesekör, mint a nevelési eszköztár új módszereinek bemutatása, tapasztalatok
ismertetése, továbblépési lehetőségek felvázolása”
A következő
bejegyzés egy előterjesztő jelentés, amely egy, a közelmúltban a
Balassagyarmati Fegyház és Börtön osztályvezetői részére megtartott
értekezleten került megvitatásra. A jelentést István Károlyné,
oktatásszervezői feladatokat ellátó kolléganő készítette elő, akiről tudni
kell, hogy mind a fórum színház, mind a mesekör megvalósítása során
szerepet vállalt a foglalkozások sikeressége érdekében. Lássuk hát a jelentést:
"A
beszámoló legelején szeretnék pár lényegi dolgot kiemelni a nevelésről, illetve
a Balassagyarmati Fegyház és Börtön re-szociálizációs tevékenységéről.
Először is
fontosnak tartom feleleveníteni a büntetés-végrehajtásban a nevelés fogalmát,
feladatait.
A
büntetés-végrehajtásban a nevelés nem más, mint fejlesztő és korrigáló hatások
olyan összehangolt rendszere, amely jogszabályi keretek mellett és zárt
intézeti viszonyok között az elítélt személyiségéhez igazodó
differenciáltsággal segíti elő a büntetés-végrehajtási cél elérését, a
társadalmi beilleszkedéshez szükséges viselkedés és magatartás kialakulását.
Leegyszerűsítve
mit is jelent ez? Nem mást, mint hogy minden törvényes eszköz igénybe vételével
lehetőséget kell arra biztosítanunk, hogy a fogvatartott tartózkodjon újabb
bűncselekmény elkövetésétől, valamint szabadulását követően vissza tudjon
illeszkedni az őt fogadó/körbe vevő közösségbe.
Mindezek a
meghatározások széles teret hagynak a mozgásban. Az, hogy milyen eszközök
igénybe vételével próbálnak ezeknek a törvényben meghatározott és megszabott
feladatoknak eleget tenni a különböző büntetés-végrehajtási intézetek, sokan
sokat mesélhetnénk.
Az a mondás
(ami a büntetés-végrehajtás berkein belül immár szállóigévé vált) is ismert mindannyiunk
előtt, amit a bv. megbízott főparancsnoka Csóti András bv. vezérőrnagy, bv.
főtanácsos Úr nevéhez köthetünk: „Inkább mi csináljunk programot a
fogvatartottaknak, mint ők nekünk!”
Maradjunk
azonban a saját Intézetünknél.
Szerénytelenség
nélkül állítom, hogy a magyar büntetés-végrehajtási intézetek között az utóbbi
évek statisztikáját és főleg gyakorlatát tekintve a Balassagyarmati Fegyház és
Börtön élen jár a fogvatartottak számára biztosított oktatási, szabadidős,
személyiségfejlesztést, személyiségfejlődést elősegítő programok
megszervezésében, lebonyolításában.
Hosszan
listázhatnánk a már megvalósult és a még szervezés alatt lévő tevékenységeket,
de a teljesség igénye nélkül néhány különös jelentőséggel bíró formát sorolnék
itt fel:
- az általános iskolai és szakiskolai képzések mellett jelenleg is fut négy OKJ-s bizonyítványt adó szakképzés(fazekas, központi fűtés és csőhálózat szerelő, hegesztő-vágógépkezelő, targoncavezető), valamint a Balassagyarmati Fegyház és Börtön történetében – emlékeim szerint először! - ebben a tanévben néhány fogvatartott érettségi vizsgát tesz!
- nagy hangsúlyt helyezünk a fogvatartottak társadalmi problémák és embertársaik iránti érzékenyítésére is, mely közösségi mentorasszisztens képzésben, valamint a Váltó-Sáv Alapítvány közreműködésével megvalósuló kortárssegítő csoport működtetésében manifesztálódik
- részt vettünk a magyar büntetés-végrehajtásban eddig példa nélküli mediációs technikák gyakorlati megvalósítási lehetőségeinek kidolgozásában
- mindezek
mellett már hagyományosnak mondható foglalkozások – úgymint nemzeti és
társadalmi ünnepekre való megemlékezések, különböző világnapok által felvetett
témák fontosságának hangsúlyozása kiscsoportos foglalkozások keretén belül, a
szabadulásra való felkészítés elősegítésére kidolgozott kiscsoportos
foglalkozás-sorozat tematika szerinti megvalósítása – is rendszeres jellegű
elfoglaltságot ad az arra nyitott és legalább a látszatot fenntartani akaró
fogvatartottak számára.
Hangsúlyozom még egyszer, hogy a
fenti felsorolás a teljesség igénye nélkül készült, mindezek mellett még
számtalan más lehetőséget is fel lehetne sorolni (pl. a művészetpedagógiai
csoport benyújtott pályázatát a Stühmer Csokoládégyár felé).
A megvalósítás elé akadályt egy dolog szokott csak gördíteni, az pedig nem más, mint a körletépület építészeti adottságaiból eredő tény, azaz a közösségi helyiségek korlátozott száma. A börtön építésekor a büntetés-végrehajtás felé nem ez volt a társadalmi elvárás, mint manapság, akkor még a „magány zárkák” kialakítása volt az elvárt.
Ezt az elvárást a modern kor már túlszárnyalta: különös gondot kell arra fordítani, hogy a fogvatartottak számára meg tudjuk adni a szabad életbe való minél kisebb buktatókkal tarkított visszailleszkedés lehetőségét.
Ha már a modern büntetés-végrehajtás
felé irányuló elvekről van szó, akkor itt térnék ki egy másik deklarált elvről
is, ami nem más, mint a nyitottság elve. Ennek értelmében – természetesen a
biztonságra vonatkozó előírások legteljesebb betartása mellett – szélesíteni
kell azokat a lehetőségeket, amikor a fogvatartott a külvilággal való
kapcsolatát erősíteni tudja. Hogy ez az Intézet elhagyásával jár-e
(Intézetünkben erre is volt több példa a közelmúltban: egyrészt néhány
fogvatartott csoportos kimaradás jutalomban részesült, amelynek keretében,
szakember vezetésével látogatást tehettek a zsidótemetőben, majd az egyik helyi
cukrászdába tértek be, vagy említhetném a külső munkavégzéseket is) vagy az
Intézet területére érkezik a „külvilág”, ez már megint nagyon széles terű
mozgásra ad lehetőséget.
Az intézetbe érkező külvilágon a bejáró civil szakemberekre gondolok, akik jórészt elkötelezettségből vállalnak jelentős szerepet a fogvatartottak oktatásában, nevelésében. Köszönet illeti meg Őket munkájuk miatt, már csak azért is, mert a büntetés-végrehajtási szakemberek válláról vesznek le feladatokat.
Itt megint csak ki kell emelnem intézetünk egyedülállóságát. Mégpedig abban a tekintetben, hogy mindezek nem jöhetnének létre, ha a személyi állomány hozzáállása más lenne! Azt is szerénytelenség nélkül állíthatjuk, hogy a Balassagyarmati Fegyház és Börtön, valamint az Ipoly Cipőgyár Kft személyi állományának minden tagja partner a reintegrációs programok megvalósításban.
A kis kitérő után visszatérek az
eredeti témámhoz. A fentebbi felsorolás, valamint a konkrétan meg nem
nevesített egyéb foglalkozások is elegendő mennyiségűnek, minőségűnek tűnhetnek
olyan tekintetben, hogy a valamilyen okból motivált fogvatartottak megtalálják
a személyiségükből adódó legkedvezőbb lehetőséget a fejlődésükre.
Ezeken felül mégis miért van szükség arra, hogy újabb eszközök, módszerek kipróbálásával, meghonosításával tegyük színesebbé a nevelést?
Erre egyszerű a válasz. Rohanó világban élünk, ahol soha nem volt még annyi változás, soha nem volt még elérhető annyi lehetőség bárki számára, mint manapság. Mire gondolok? Néhány tény, megint csak a teljesség igénye nélkül:
- pár éve még könyvtárba kellett járni ahhoz, hogy friss információkat szerezzünk a világról. Most megteszi mindenki otthon az internet segítségével
- pár éve még moziba kellett menni, ha valaki új filmet akart megnézni. Manapság mielőtt a moziban vetítenék az új filmeket, már azokat le lehet tölteni különböző oldalakról (hogy azok törvényesek-e vagy sem, most nem tisztem vizsgálni)
- pár éve még nagy dolog volt, ha egy-egy zárkában televízió volt, manapság lassan természetessé válik, hogy minden zárkában televízió és/vagy rádió van
Hosszasan
sorolhatnánk még a példákat, de összefoglalva tényként megállapíthatjuk, hogy
az információk áramlása hatalmas mértékben megnövekedett.
Ebből következően olyan eszközöket kell megtalálnunk, majd ezeket használnunk, amik nem elérhetők bárki számára, hogy újabb és újabb módszerek segítségével, és nem a megszokott lehetőségek felkínálásával tudjunk a fogvatartottak re-integrációjához hozzájárulni.
Itt is nekünk, büntetés-végrehajtási szakembereknek kell a fogvatartottak előtt több lépéssel lenni, hogy akár a már rutinos egyik személyiségfejlesztő csoportból a másikba átbukdácsoló fogvatartottnak is tudjunk újat mutatni, bízva abban, hogy megtaláljuk azt az - képletesen mondva – indítókulcsot, amivel a normakövető, szabályokat betartani akaró, minderre belső készetetést érző embert tudjuk szabadítani az Intézetből.
A nevelés érdekébe állítható újabb módszerek, eszközök tárháza is igen széles skálán mozog. Álljon itt most ezekre két példa, természetesen ez is a Balassagyarmati Fegyház és Börtön életéből. Fontosságot nem jelöl a sorrend, egyetlen oka van annak, ami nem más, mint a megvalósulásuknak időbelisége.
1. Fórum színház:
Ez egy alternatív színházi forma, melynek megteremtője Augusto Boal, brazil színházi szakember, politikus és népművelő. Az általa megteremtett speciális dramaturgia a nézők bevonására és aktív részvételére épül, melyből következően különösen alkalmas pedagógiai célok elérésére.
A fórum
színház kialakulásának előzménye a következő: 1973-ban a perui kormány
meghívására Boal részt vett az analfabetizmus megszüntetésére irányuló nemzeti
programban, amikor is a 14 millió lakosú Peruban mintegy 4 millió felnőtt
művészeti oktatóprogramok segítségével tanult anyanyelvén, valamint spanyolul
írni-olvasni. Boal szerepe az volt, hogy megtervezze és lebonyolítsa azokat a
kísérleteket, melyeknek során a színház kifejezőeszközeivel ismerkedtek olyan
emberek, akik azelőtt soha semmilyen formában nem találkoztak színházzal.
Koncepciójának
kiindulópontját úgy fogalmazta meg, hogy a színház olyan nyelv, mely alkalmas
arra, hogy bárki használja, akár van művészi tehetsége, akár nincs. Az volt a
szándéka, hogy a programban részt vevő egyszerű embereknek megtanítsa a színház
nyelvét, azért hogy azok képesek legyenek - a beszéden kívül - drámai
cselekvéssel is kifejezni magukat. Ennek a tanulási folyamatnak fő célkitűzése,
hogy a nézők a színházi előadás passzív befogadása helyett váljanak a drámai
cselekményt aktívan befolyásoló, megváltoztató úgynevezett játszó-nézőkké
(spect-actors: Boal szójátéka, a spectator/néző és az actor/színész szavak
összevonásával), vagyis a közönség cselekvő résztvevője legyen a színházi
eseménynek.
Meggyőződése,
hogy ha valaki egy fiktív színpadi történet főszereplőjeként megpróbálja
megváltoztatni kilátástalannak tűnő helyzetét, és ez a kísérlet a darab
képzeletbeli világában sikerül, akkor az átélt élmény cselekvési mintát ad a
nézőknek, és elősegíti, hogy a valóságban is kézbe vegyék sorsuk irányítását.
Tanulási
folyamatnak tekinti, és tekinthetjük mi is a fórum színházat, amelynek fő
célkitűzése, hogy a színházi élmény passzív befogadása helyett a néző maga is
aktívan vegyen részt a drámai cselekmény alakításában, megoldásában. Úgy
fogalmaz, hogy a játszó-nézők színpadi akcióit valóságos cselekvéseik
főpróbájaként lehet felfogni.
A különböző
helyzetek megteremtésével – védett közegben – lehetőséget kapnak a játszó –
nézők önmaguk kipróbálására: a résztvevők biztonságos keretek közt megszülető
tapasztalatokhoz juthatnak, amelyeket a későbbiekben hasonló szituációkban
hasznosítani tudnak.
A védett
közeg lehetőséget ad arra is, hogy a játszó – néző más bőrébe bújva élje meg
saját problémáit, melynek során eltávolodik attól, de ez annak megoldásában
segíti.
Ezeket az
alapvetéseket figyelembe véve került a Balassagyarmati Fegyház és Börtön
nevelési módszereinek palettájára a fórum színházi forma.
Nem pusztán
szituációs játékok alkalmazásával, hanem előre megtervezett helyzetek
megteremtésével, annak kimenetelében, alakításában való aktív részvétel
elérésével valósítjuk meg nevelési célunkat:
- a környező világ megértését
- a társadalmi felelősségvállalást
- az önálló életvezetési képesség kialakulását.
A munka
során olyan helyzeteket dolgozunk fel, amik
- erkölcsi, morális kérdéseket vetnek fel,
- az adott társadalmi réteg problémáit elevenítik meg.
Célunk a drámapedagógia módszereinek, eszközeinek
segítségével az adott téma megértésének az elmélyítése, azaz a néző és a játszó
is be tudjon helyezkedni az adott történetbe, és ott felelős döntéseket tudjon
hozni. Mindennek bekövetkezésével elérhető az esetleg rejtett hiedelmek,
attitűdök, viselkedési szokások tudatosítása, hogy adaptív változások
elérésével a szabad életbe való visszailleszkedés zökkenőmentesebbé váljon.
Fontos, hogy a résztvevőktől nem a magas színészi
teljesítményt várjuk el, hanem az aktív részvételt, a bevonódást, a felvetett
probléma alakításában való közreműködés szándékát.
A megfelelően előkészített előadásokra nézőket várunk,
akik lehetnek más fogvatartottak, lehetnek a város iskoláinak tanulói, de akár
- mint ahogy meg is történt – a személyi állomány tagjai is.
Az
előadásokban való részvétel pozitív hatású a játszóknál és a nézőknél is.
- az önkifejezési képességre
- a problémamegoldó gondolkodásra
- a kommunikációs készségre
- az önbecsülésre
- az önbizalomra, magabiztosságra.
A fórum
színházi formának a Balassagyarmati Fegyház és Börtönre való adaptálása a
következőképpen történt meg:
A
foglalkozások lebontásának tervezete:
- a témakör kiválasztása, feldolgozása, a forgatókönyv megírása és a színrevitel előkészítése
- színrevitel
- színrevitel
- előadás
A
hagyományos színházi előadásban nagyon leegyszerűsítve a következő dramaturgiai
elemek kerülnek alkalmazásra: a szereplők megjelenésével/megjelenítésével
kibontakozik a konfliktus vagy válság, ami tetőfokára érve feszültséget
generál. Ezt a feszültség a darab végére fel kell oldani, katarzis-élményt adva
a nézőnek.
Ezzel
szemben a fórum színház a következő dramaturgiával működik: a begyakorolt
előadás hossza maximum 20 -30 perces, mely a konfliktus vagy válság
kibontakozása, és a feszültség megteremtése után abbamarad. A feszültség
fennmarad a levegőben.
Ekkor lép
színre az ún. Joker, aki összekötőként vesz részt a játszók és a nézők között.
Tisztázó kérdéseket tesz fel, amik segítségével megállapíthatóvá válik, hogy a
nézők megértették-e, amit láttak.
Ezt követően ismerteti a fórum színház lényegét, majd a játékszabályokat. Ezek közül a legfontosabb, hogy a megjelenített szituáció körülményeit, azaz:
- hol,
- mikor,
- kik,
- milyen viszonyban jelentek meg eddig nem lehet megváltoztatni!
Majd megkéri
a közönséget, hogy a felvetett problémára játszók és nézők együttesen keressék
a megoldást. Amikor a nézők befogadókká, nyitottakká váltak a darabban való
részvételre, akkor azt újra elkezdik játszani a játszók. A nézők közül
bármikor, bárki a „Stop” szóval megállíthatja a darab menetét, és a játszó
helyére lépve, vagy a nézőtérről instruálva őt, folytatódik a cselekvés.
Egy-egy kérdéses helyzetet vagy
jelenetet több játszó-néző is kipróbálhat. Ha több megoldási javaslat érkezik,
a Joker választja ki a dramaturgiailag legmegfelelőbbet, és a játék ebben az
irányban halad tovább a befejezésig, azaz a konfliktus vagy válság megoldásáig,
feloldásáig. Ennél a színházi formánál is érvényes, hogy szándéka szerint
katarzis élményt nyújt, de itt a játszónak és a nézőnek is egyaránt.
Kezdő
lépésként egy tájékoztató foglalkozást tartottunk, ahol az érdeklődő
fogvatartottak megtudhatták, hogy mit jelent a fórum színház fogalma, illetve
hogyan nézhet ki ez egy börtönben. Más fontos döntés is született itt,
nevezetesen az, hogy milyen témaköröket tartanak olyan volumenű problémának,
amit esetlegesen iskolai tanulócsoport részvételével érdemes körbejárni.
Zárójelben
jegyzem meg, hogy amennyiben ettől több nem is történt volna fórum színház
ügyében, már ez is óriási információtömeget adott nekünk. Szakembereknek és
felelősségteljes állampolgároknak legalább átgondolásra érdemes felvetés, hogy
a bűnelkövetők (akik potenciális veszélyforrások) hogyan látják a mai fiatalok
helyzetét (akik potenciális áldozatok, sértettek). Mit gondolnak arról, mi az,
ami veszélyként leginkább leselkedik az ifjúságra, és mindenképp lépéseket kell
tenni az irányba, hogy ezekről Ők is tudomást szerezzenek.
Négy témakör
került megjelölésre a fogvatartottak részéről, amiben szerintük a fiatalság
számára hasznos tapasztalatokat tudnának mutatni, amivel minimális védettséget
szerezhetnek, vagy az áldozattá válás elkerülését is megmutathatnák.
Ezek a
témakörök a következők voltak:
- Lopás
- Rablás
- Kábítószerrel való visszaélés
- Iskolán belüli, tanár ellen irányuló erőszak
A
tájékoztatást követően 9 fogvatartott nyilatkozott úgy, hogy szeretné magát
kipróbálni a fórum színházban, illetve kiválasztásra került az első
feldolgozandó témakör is a fenti négyből, ami a kábítószerrel való visszaélés
lett.
Ezt követően
heti rendszerességgel egy – egy 90 perces foglalkozás keretén belül az adott
témakört dolgoztuk fel a fogvatartottakkal, majd a színrevitel kialakítása
történt meg a közösen megbeszélt forgatókönyv szerint.
Mivel a
kivitelezésben tapasztalatokkal még nem rendelkeztünk, ezért egy plusz hetet
beépítettünk, amikor is az addig kialakult előadás részleteit pontosítottuk.
Érdekességnek
tartottam, illetve átgondolásra érdemes felvetésnek, ami szintén a
fogvatartottaktól érkezett, hogy esetlegesen szakértőket is be lehetne vonni a
témakörök kidolgozása során. Ilyen számításba jöhető szakemberek pl.:
- rendőrség
- iskolák gyermekvédelmi szakemberei
- gyermekjóléti és családsegítő szolgálat
- gyámhatóság
- polgárőrség
Ennek az egy
hónapos munkának az eredményei nem mérhetők semmilyen kézzel fogható, és
bizonyítható formában. Igaz volt itt is a régi mondás, miszerint nem is a cél
elérése, hanem az odáig vezető út a fontos, mert közben a jelen lévő
fogvatartottaknak lehetőségük nyílt magukat, mint embert megmutatni, olyan
értékes tulajdonságaikat kibontakoztatni, amikről talán még ők maguk sem
tudták, hogy léteznek.
Lehetőségük
nyílt arra is, hogy érzékennyé váljanak egy másik ember problémájára, hogy a
segítő szándékuk megjelenhessen, hogy tanítva tanulhassanak.
Láttam a
munka során humoros önkritikát is: több részt vevő fogvatartott kábítószerrel
való visszaélés bűncselekménye miatt töltötte jogerős szabadságvesztés
büntetését, és mosolyogva (nem röhögve!) jegyezte meg az egyikük: már most
elmondhatjuk magunkról, hogy „szakemberek” bevonásával készültünk.
Egyik nagyon
fontos üzenete volt számomra ennek a folyamatnak egy olyan mondat, ami volt (?)
kábítószer kereskedő szájából hangzott el. Éppen az volt a téma, hogy a
fiatalok hogyan tudják elkerülni azt, hogy rosszat akaró ember környékezze meg
őket, amire igen kategorikus kijelentést tett: legyen akár bántóan bizalmatlan,
mert aki rosszban sántikál, ettől meghátrál!
Ajánlom
mindenki figyelmébe ezt a mondatot!
Egyetlen kísérleti előadás valósult meg, hogy a
fogvatartottak élesben, de mégis „tét nélkül” kipróbálhassák magukat ebben a
színházi formában: a nevelő kollégák vettek részt nézőként. Speciális helyzet
volt ez, aminél azt az utat választottuk, hogy a néző a nézőtérről, szavakkal
instruálja a játszót a folytatás történéseire, míg nem olyan megoldás születik,
ami életszerű, de a lehető legjobb megoldása a helyzetben megjelenített
problémának.
Ez az egyetlen előadás is elegendő volt ahhoz, hogy
lássuk: ez a színházi forma működni képes a börtönben is, és mint újdonságot
mindenképp érdemes a céljaink elérése érdekében munkába állítani.
Mi a re-szocializációs munkát figyelembe véve a haszna
ennek?
Ha a nézők szempontját tekintem, akkor azt mondhatom:
reális esélyét látom annak, hogy az előadások során értékes gondolatokat tudnak
kapni, olyan helyzetekre tudnak felkészülni, ami felvértezheti őket váratlan
helyzetekre, vagy legalább is, hogy kritikusabban – reálisabban mérjék fel a
hozzájuk közeledő embereket.
Ha a játszó fogvatartottakat nézem, akkor pedig azt
mondhatom: ha kicsit átvittebb értelemben is, de esélyt kaphatnak arra, hogy az
általuk elkövetett bűncselekményt jóvátegyék, de mindenképp esély számukra,
hogy olyan emberként lássák önmagukat, akik képesek érteket teremteni!
2. Mesekör:
„…Úgy
ismerhetjük meg önmagunkat igazán, ha különböző feladatokkal, problémás
helyzetekkel, kihívásokkal találjuk szembe magunkat. Ekkor derül ki ugyanis
önmagunk számára, hogy kik is vagyunk valójában! Az az igazi önismeret,
amikor érdekesebbnél érdekesebb, meseszerű, játékos, netán véresen komoly
helyzetekben megtapasztaljuk, hogyan reagálunk akkor és ott!...” – Büky
Dorottya, Feldmár András
Minderre a
mese kiváló alkalom, hisz nem kell véresen komolyan venni, de véresen komolyan
kell benne lenni.
A mesekör
lényege nem más, mint visszatalálás játékos, gyermeki (és nem gyerekes!)
önmagunkhoz! Visszatérés a bennünk rejlő romlatlan gyermekhez, hogy onnan
újraépítkezve találjuk meg az önmagát ismerő, problémáival, az élet
kihívásaival megküzdeni tudó felnőttet.
Mindezek
mellett a mesekör börtönre adaptált változatában – mintegy „melléktermékként” –
a záró foglalkozás egy olyan előadás, ahol a részt vevő fogvatartottak az
általuk kitalált, színre vitt, rendezett, eljátszott, megzenésített, stb… mesét
a családjuk számára adják elő. Hogy ez az előadás pontosan a szentestét
megelőző napra esett, az nem a véletlen műve.
A
foglalkozásokat a Feldmár Intézet munkatársai Büky Dorottya és dr. Kóródi
Mária, valamint skype-kapcsolat segítségével a Kanadában élő Feldmár András
pszichológus, pszichoterapeuta vezette/vezeti.
A
fogvatartottak kiválasztásának a fő kritériuma a biztonsági kockázat figyelembe
vételét követően az volt, hogy kinek van kiskorú gyermeke, gyermekei. A
megszólítottak számára a jelenlét természetesen nem volt kötelező,
tájékoztatást követően dönthettek a mesekörben való részvételükről. Így első
körben 13 önként jelentkező fogvatartott bevonásával kezdtük a közös munkát.
A mesekör
tagjainak szerzeménye, a „Király vagy halál!” című mese, melynek feldolgozása
során minden jelen lévő kipróbálhatta magát szegény legényként, királyként,
óriásként, madárkaként, álruhába bújt Szent Tamásként…
A különböző
karakterek bőrében, vagy onnan kilépve mindenki hozzátehette elképzelését,
javaslatát, ötletét, hogy a közös munka végére olyan feldolgozás, olyan
színpadi mű szülessen, ami mindenki „gyermeke”, mindenki magáénak érezheti.
Fokozatról
fokozatra haladt a csoport a munkában előre egy alaposan átgondolt tematika
alapján. Minden foglalkozás egy kicsivel többet tett hozzá az egyéni
kifejezésmód árnyalásához, a mesében megjelenő karakterekhez, így alakult ki a
mesei elemekkel átszőtt, de élethű, mai történet.
Az egyéni
elkötelezettség a kreatív munkára igen nagy volt, mivel személyesen érintett,
bevonódott minden egyes fogvatartott. Családjuk, de leginkább gyermekeik előtt
nem akartak lebőgni, így a lehető legtöbbet igyekeztek kihozni saját magukból,
de a társaikból is. Érdekes volt megfigyelni, ahogy a személyes és különálló
teljesítmények hogyan olvadtak össze egy közös előadásba, hogyan érződött ki
alkalomról alkalomra az együttműködés készségének erősödése.
Míg az első
foglalkozásokon a társaktól érkező színészi teljesítményre vonatkozó kritikákat
érzékenyen, sértődötten fogadták, úgy a végére ez is átalakult. Maga a
megfogalmazása is, de a szándék és annak megértési készsége is. Egymáshoz
idomultak, a közös cél: a tökéletes előadás érdekében. Az egyénekből csapat
lett, akik a létrehozott munka gyümölcsét büszkén mutathatták meg, elsősorban
önmaguknak, majd a szeretteiknek is.
Megismétlődni
látszott az a fajta elcsodálkozás vagy elérzékenyülés a fogvatatottak részéről,
ami már az „Irgalmas szamaritánus” című rockopera megvalósulása során is
érezhető volt: hogy velük, bűnelkövetőkkel foglalkoznak olyan személyiségek,
akik a magyar közélet ismert emberei? Miért? Mégsem mondott le róluk a
társadalom? Van remény?
Ráadásul ez
nem csak egy múló előadás, hanem filmfelvétel is készül róla, amit a
szeretteiknek átadhatnak ajándékba, és szeretet ünnepe mégsem teljesen
apanélküli?
A
fogvatartottak nagy része nem töltheti szeretteivel ezeket a napokat, igaz nem
rajtuk kívül álló okokból. Tudjuk, hogy kiemelt biztonsági kockázatú minden
karácsony a büntetés-végrehajtási intézetekben, mert az egyébként is labilis
idegállapotú, kényszerközösségekben élő emberek elkeseredett vagy manipulatív
cselekedetek megvalósítására érezhetnek késztetést.
Ehelyett
azonban – talán ezt minden ott jelen lévő nevében mondhatom – igen felemelő
pillanatoknak lehettünk tanúi.
A meglett
férfiak szeméből a családjuk megjelenésekor kicsorduló könnyek, az érzelemdús
előadás, a közönség rezdülése minden apró kis humorra, az elcsukló hangon
elmondott intelmek (pedig a fogvatartott családja nem is tudott ott lenni
anyagi okok miatt), mind-mind azt bizonyították, hogy jó úton járunk.
Érdemes volt
belekezdeni, érdemes volt kipróbálni, mert nem csak a fogvatartottak és
családjaik gazdagodtak, de mi is mindannyian, akik részt vettünk a munkában, jelen
voltunk az előadáson. Sőt még azok a fogvatartottak is, akik élő adásban
nézhették meg a zártláncú video-rendszer segítségével az előadást.
Összefoglalva
az eddigieket elmondhatjuk: a fórum színház és a mesekör, mint nevelési eszköz
két különböző területet céloz meg. Míg a fórum színházban az egyén társadalmi
felelősségvállalása a cél, addig a mesekörben az elérendő célt az egyén és
családi kapcsolatainak erősítésében jelölhetjük meg. Két külön terület, de két
egymástól elválaszthatatlan fogalom: az egyén és közvetlen környezetének
(családjának) jelenléte határozza meg a társadalmi folyamatokat. Ez egy nagy
rendszer, aminek bármelyik része változik, azzal együtt változik a többi rész
is. Mi a változásokat a fogvatartottakon tudjuk elindítani, ők pedig a
szeretteiken, és ezek a változások kihatnak az egész társadalomra is.
Végezetül
álljon itt egy idézet, stílszerűen a „Király vagy halál” című meséből:
„…
mind az összes zsiványok, betyárok, erős, okos, furfangos legények, a helyén
van az eszük is csak a szívük eltévedt valahova. Ha visszatalálna a szívük a
helyére, boldogan élhetnének ők is, amíg meg nem halnak…”
Nekünk, az
elítéltek nevelésében részt vevő szakembereknek, segítőknek az a feladatunk,
hogy esélyt adjunk a fogvatartottaknak arra, hogy a szívük visszataláljon a
helyére!
Hogy erre
egy mesekör kapcsán, vagy kortár-segítő csoportban, vagy drámapedagógiai
csoportban, vagy fórum színházban van-e lehetőségünk, azt gondolom: mindegy.
DE: mindenképp
segítsünk hozzá őket ahhoz, hogy a bennük lévő értékeket felismerjék, merjenek
hinni magukban, mint társadalmilag értékes emberben, legyen bátorságuk és
erejük – a nehézségek ellenére is – a szabadulás utáni újrakezdésre."
Tisztelt Pastore!
VálaszTörlésAbban az esetben,ha mindez igaz, amit fentebb lehet olvasni, szeretnék gratulálni ahhoz, hogy van még olyan BV intézet, ami komolyan veszi az elítéltek visszailleszkedésének nehézségét és szeretne segítséget nyújtani.
Örülök annak, hogy vannak ilyen felfogású BV tisztek, mint Önök.
Üdvözlettel:
Takács Linda
Köszönöm, a munkatársaim és az együttműködő, felkínált programokban közreműködő fogvatartottak nevében!
VálaszTörlés