A Balassagyarmati Fegyház és Börtön országos szinten is kiemelkedőnek számító aktivitást tanúsít abban, hogy szakmai törekvéseinek minél teljesebb megvalósítása érdekében megtalálja és előteremtse mindazon pályázati forrásokat, melyek segítségével lehetősége nyílik arra, hogy a fogvatartottak szabadulás utáni beilleszkedése szempontjából sikerrel kecsegtető programokat tudjon végrehajtani.
A következőkben igyekszem bemutatni a jelenleg folyamatban lévő pályázatokat.
Társadalmi
Megújulás Operatív Program
„Innovatív,
kísérleti foglalkoztatási kezdeményezések – A komponens” c. pályázati felhívásához
Kódszám:
TÁMOP
1.4.3.-08/1-F-2009-0057
“Hátrányos
és fokozottan hátrányos helyzetű személyek társadalmi visszailleszkedésének
elősegítése komplex, több irányban ható képzési programmal a munkaerő-piaci
helyzetük javítása érdekében.”
Összköltségvetés: 141.000.000 HUF
A
projekt célja, hogy a magas munkanélküliségű és magas bűnelkövetői arányú
bátonyterenyei, ózdi és hevesi LHH kistérségi illetőségű 72-76 fő elítélt és
24-28 fő bátonyterenyei munkanélküli, hátrányos helyzetű személynek egyénenként
átlagosan 500 órányi komplex fejlesztő képzés és szakképzés nyújtásával megteremtse
a munkaerő piacra történő visszajutás és a sikeres társadalmi reintegráció
lehetőségét.
Projektünk a Balassagyarmati Fegyház és Börtönhöz közeli
három leghátrányosabb helyzetű (LHH) kistérséghez, a Bátonyterenyei, az Ózdi és
a Hevesi kistérséghez kapcsolódik. Az intézetben a 3 LHH kistérség közül a
legtöbben a Nógrád megyei LHH kistérségéből, a Bátonyterenyeiből (kb 50%),
vannak.
Modell értékű projektünk elsődleges célcsoportja ezért a
bátonyterenyei munkanélküliek és az innen származó elítéltek, a projektbe
bevonni kívánt személyek mintegy 70%-a várhatóan ebből a kistérségből kerül ki.
A kistérség a gazdasági mutatók alapján is a legrosszabb helyzetű kistérségek
utolsó harmadába tartozik, a társadalmi mutatók alapján azonban nem tartozik a
legrosszabb helyzetű kistérségek közé. A roma népesség meghaladja az országos
átlag kétszeresét, a kistérség több településén pedig az országos átlag
háromszorosát.
A kistérség fejlesztési céljai között szerepel az
alkalmazkodóképesség és a vállalkozói készségek fejlesztése, a munkanélküliség
csökkentése, és a hátrányos helyzetű (jelentős arányban roma) népesség
integrálódásának elősegítése képzési programokkal, ami kiegészülhet
informatikai, illetve kézműves szakmai képzéssel is.
Az ózdi és a hevesi kistérségből arányaiban kevesebb
személy kerül bevonásra jelen projektbe.
A
komplex fejlesztő szolgáltatások rendszere szorosan kapcsolódik a bv. intézet
szakmai programjához, ahol kiemelkedő területként kezelik a fogvatartottak
részére szervezett oktatást, szakképzést. A helyreállító (resztoratív)
igazságszolgáltatás elemének számító, a képzést záró családi konferencia modell beépítésével a szabadulás utáni sikeres
beilleszkedés – ezzel együtt a munkavállalás és munkában megmaradás -
elősegítése egyedülálló és modellként szolgálhat a későbbiekben. A családi
konferencia célja, hogy a programban résztvevő, motivált fogvatartott szabadulás
után aktívan járuljon hozzá a reintegrációjához, és ehhez a folyamathoz
természetes támogatókat kapjon. Alkalmas továbbá a hozzátartói, társas
kapcsolatokban rejlő erőforrás mozgósítására. Az intézetben átlag 3,5 éves
büntetésüket töltik az elítéltek, ennyi idő után fellazulnak a családi
kapcsolatok.
A
programban önként résztvevő fogvatartottak részére szervezett szakképzés, képzés és tréning foglalkozás megtartásával
a munkaerő piacra történő visszajutás és a sikeres társadalmi reintegráció esélye
nő, ezáltal kapcsolódik a projekt a társadalmi bűnmegelőzés nemzeti
stratégiájához, konkrétan az 5.2. pont azon elvárásához, hogy a büntetés
tartama alatt növelni kell a foglalkoztatás, a szakképzés, a nevelés, a
közoktatás, az egészségmegőrzés lehetőségeit. A szabaduló fogvatartottak
iskolai végzettségének növelésével, valamint a személyes tulajdonságok
fejlesztésével hosszú távon csökken a volt elítéltek társadalmi kirekesztődése.
A
projekt része a kulcsképességek
fejlesztése, a tanulási motiváció erősítése, ezt követően az iskolai képzettség növelése. A
bátonyterenyei segítők (mediátorok, mediátor asszisztens) kiképzésével és
bevonásával javulhat a bv. intézet reszocializációs tevékenysége, illetve
társadalmi elismertsége, szorosabb és működő kapcsolat épülhet ki a társadalom
egyéb segítő intézményeivel.
A
célcsoport tagjai a LHH kistérségekben élő munkanélküli vagy inaktív személyek,
illetve – a projekt innovatív elemeként - onnan származó, a
büntetés-végrehajtási intézményben (továbbiakban bv) lévő egyének:
- az LHH kistérségben élő, szakképesítés nélküli vagy nem versenyképes szaktudással rendelkező munkanélküli és inaktív személyek
- a kistérség lakosságának jelenleg bv-ben fogva tartott tagjai
A
bv. intézet belső felmérései alapján megállapítható, hogy a fogvatartottak
jelentős része alacsony iskolai végzettséggel rendelkezik, akik a büntetésük
kezdete előtt is kiszorultak a munkaerő-piacról. Az általános iskola ma már
szinte semmilyen munkaerő-piaci értékkel nem rendelkezik, pedig a roma családok
többségében ennél magasabb iskolai végzettségűek száma igen alacsony. Iskolai
végzettség hiányában a roma népesség számára lehetetlenné válik a társadalmi
mobilitás.
A
célcsoportok ezen sajátos szükségleteire ad választ a tervezett program,
amelynek innovativitása a kétszintű megvalósításban rejlik, azaz a bv-ből
kikerülők felzárkóztatása már az intézményen belül megkezdődik, és a
kistérségbe kikerülve már ezen program keretében kiképzett mentorok, mentorasszisztensek fogadják őket,
segítve a visszailleszkedést.
A
célcsoport kb 70-75%-ának bevonását a bv-n belül a főpályázó biztosítja, ahol
koncentráltan jelennek meg, így elérésük egyszerű. A célcsoport kb 25-30%-ának
kiválasztása a bátonyterenyei kistérségben élő munkanélküli vagy inaktív
személyek közül kerül ki, melyhez a hozzáférést a konzorciumi tagként bevont
önkormányzat biztosítja a helyi illetékes intézmények segítségével
(családsegítők, munkaügyi hivatalok, kisebbségi önkormányzatok, civil
egyesületek,stb.), akiknek véleménye az egyéni képzési tervek kialakításánál
fontos lesz.
A
szakmai megvalósítás a célcsoport tagjaival együtt kidolgozott egyéni fejlesztési terv rögzítésével
indul. Majd az egyénenként átlag 500 órás képzés egyszeres - duplavezetésű
kiscsoportokban vagy nagycsoportokban - következik (az egyéni fejlesztési terv
dönti el, hogy melyik csoportba ki kerül majd):
1. Szakmai- és továbbképzések:
1.1 Mediátor képzés
1.2 Közösségi mentor képzés
1.3 Mentor-asszisztens képzés
1.4 Szakképzés (OKJ-s)– a 3 LHH kistérség munkaerő-piaci
lehetőségeihez és a programba bevont egyének képességeihez igazodva (a
bátonyterenyei résztvevők esetében szerkezetlakatos, a büntetés-végrehajtási
intézetben bevontak részére központifűtés- és csőhálózatszerelő)
2.Készségfejlesztés, motiváció és személyes életvezetési
tényezők erősítése
2.1 Elhelyezkedési- és munkavállalási készségek
2.2 Közösségi és társas kompetenciák
2.3 Vállalkozói és munkaszervezési ismeretek
2.4 Kommunikáció és konfliktuskezelés (tréning)
2.5 Szupervíziós folyamatkísérés (csoportos)
A
program olyan innovatív humán készségeket visz be képzettségi szinten a LHH
kistérségbe, amelyek egyben az együttélési-, a konfliktuskezelési ill.
problémamegoldási kultúrát is megerősítik - a családok és a lakóközösség
szintjén. Kistérség és bv. intézet ilyen szoros együttműködése a reintegráció
elősegítése érdekében még nem valósult meg.
A
mediátor képzettséget megszerzők, illetve az OKJ-s szakképzettséget megszerzők
közül 10 főnek a program 6 hónapig átvállalja a bértámogatását.
A
program során a kistérségben kiképzett mentorok
és mentor- asszisztensek jelentik
majd a szükséges emberi erőforrást, amely biztosítja, hogy a program eredményei
hosszú távon is fenntarthatóak maradjanak. Az elítéltek közül kiképzett
mentor-asszisztensek (mint kortárssegítők), akik a program végéig nem
szabadulnak, segítik a bv.személyi állományának munkáját a szabadulásra
felkészítés tekintetében. Egyéb erőforrások tekintetében a későbbi folytatódó
képzésekhez az infrastrukturális feltételeket jelen projekthez hasonlóan a
konzorciumi tagok biztosítják.
A
programban önként részt vett elítéltek sikeres reintegrációja érdekében a
szabadulás előtt hat hónappal pártfogó felügyelő által szervezett foglalkozáson
vesznek részt. A szabadulást követően a pártfogó felügyelői szolgálat nyomon
tudja követni a résztvevő személyeket és visszajelzést tud adni az intézetnek a
program sikerességéről, esetleges korrigálásra váró tényezőkről. Sikeres
pályázat esetén együttműködési megállapodást kötünk az Igazságügyi Hivatallal a
szabadulás utáni nyomon követés érdekében. A törvényi szabályozásban eddig
főszabályként a szabadulás után magukra maradtak, és csak kisebbségben voltak
azok, akik a pártfogói felügyelet alá kerültek. Ráadásul a párfogói
felügyeletben kb 80-120 fő jut egy pártfogóra, akinek az adminisztratív
feladatok ellátásán túl kevés ideje marad az érdemi pártfogói munkára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése