Az
első nap délutáni részében a készségfejlesztő tréningek és szakképzések
megvalósításában közreműködő szakemberek számoltak be tapasztalataikról.
Novotni Edit és Rábai Sándor a CSAT Egyesület trénerei ismertették, hogy a
fogvatartottak részére öt típusú tréninget kínáltak fel (kommunikációs,
konfliktuskezelő, önismereti, életvezetési és agressziókezelési), valamint a
munkaerő-piaci re-integráció elősegítését is szem előtt tartották. Az előzetes
minimum követelmények szerint 5 fő vezető tréner és 10 tréner közreműködött
volna részükről a megvalósításban, ezzel szemben ténylegesen 45 fő kapcsolódott
be a fogvatartottakkal való foglalkozásokba. Végzettségüket tekintve volt
közöttük szociális munkás, szociálpedagógus, szociálpolitikus, pedagógus,
gyógypedagógus, mediátor és humán szervező, tehát olyan szakemberek, akik szakértelmükkel
és tapasztalatukkal hozzájárulhattak a fogvatartottakkal való foglalkozások
hatékonyságának növeléséhez.
Ezt
követően Csutak Zoltán az AVP Hungary trénerszolgáltatások módszertani vezetője
mutatta be az 1970-ben az Egyesült Államokban kifejlesztett, konkrétan
fogvatartottakra összeállított módszert. Kiemelte, hogy az általuk biztosított
tréning az AVP módszerre épül, de pszichodramatikai, rogers-i és encounter
elemeket is tartalmaz, igazodva a börtön speciális működési rendszeréhez,
melynek központi eleme a biztonság. A tréninggel a biztonsági előírások, a
lojalitás megtartása mellett cél a fogvatartottak fejlesztése, a tréning
üzenetének átadása a résztvevők számára, melynek lényege, hogy az eddigi
életükkel szemben egyfajta ellenvilágot építsenek fel, ami a tréning végén is
fennmarad.
Dr.
Szedlacsek György a SZTÁV Zrt. regionális igazgatója az OKJ-szakmaképzésekről
számolt be, melyeket az eltérő intézeti lehetőségek, sajátosságok és elvárások
figyelembe vételével igyekeztek a felnőttképzésben szerzett 40 éves
tapasztalatukat felhasználva, színvonalasan véghezvinni. Ebben nehézséget
okozott számukra a fogvatartottak iskolarendszerben szerzett tapasztalatainak hiányosságai,
a sajátos bánásmód igénye, de kiemelte, hogy az általa fontosnak értékelt mentorálással
és a szaktanárok segítő hozzáállásával jó eredményeket érhettek el.
Papp
György a szupervízor szemével értékelte a programot, hangsúlyozva, hogy minden
projekt végrehajtásában lényeges és döntő jelentősége van a folyamatkísérésnek.
A szupervíziót egy olyan tanulási folyamatként mutatta be, melynek segítségével
a szakemberek képesek lehetnek arra, hogy valamit még profibban, végezzenek.
A
második nap még folyamatban van, ennek keretén belül három workshop került
kialakításra, melyekben a megvalósításban érintett bv. intézetek vezetői és a
programban közreműködő szakemberek számolnak be tapasztalataikról, az eredményekről,
bemutatva a pályázati projektet a rendezvényen részt vevő azon intézetek
képviselői számára, akik eddig nem vettek részt a projektben, de a jövőben a
folytatásban be fognak kapcsolódni.
Papp Győző a szupervizor :)
VálaszTörlés