Egy olyan fogvatartott írását teszem most közre, aki részt vett az intézetünkben felkínált Zakeus-programban, és úgy gondolta, hogy tapasztalatait, érzéseit megosztaná a társaival, illetve a blog hűséges vagy csak éppen erre tévedő olvasóival is. Tapasztalataim és a fogvatartotti visszajelzések szerint a program valóban eredményes és hasznos, egyfajta szemléletmódosító, gondolkodást formáló hatással lehet a résztvevőkre, amennyiben az önkéntesség mellett valóban sikerül olyan elítélteket bevonnunk a megvalósításba, akik valóban változtatni szeretnének életükön. Az írásban hivatkozott pártfogó-mediátor hölgy egyébként Katona Csilla volt, aki az MBBA képviseletében megvalósította a programot.
„Élt
valaha, a bibliai időkben egy Zakeus nevű fővámszedő. Lukács Evangéliumának 19.
fejezete írja le az ő történetét. Ebből megtudjuk, hogy Jerikóban élt,
feltehetően jómódban, és termetre igencsak picike ember volt. Amikor Jézus
körútja során erre járt, a város apraja-nagyja kíváncsi volt rá, egytől egyig
látni és hallani akarta őt. Zakeust is magával ragadta a hév, és feltett
szándéka volt, hogy ő is megnézi Jézust. Csakhogy a tömegtől semmit nem látott,
ezért hirtelen ötlettől vezérelve felmászott egy eper-füge fára, és itt figyelt
fel rá Jézus. Szólította őt és jelezte neki, hogy nála óhajt megszállni. Ez a
kijelentés mélységesen felháborította Jerikó lakosságát, hiszen Zakeus eddigi
életvitelével nem szolgált rá erre a kitüntetésre. Zakeus azonban a kegytől
felbuzdulva kijelentette, hogy felhagy a további kizsákmányolással, és
vagyonának felét szétosztja a rászorulók között, illetve akiktől „patvarkodással”
vette el a pénzét, értékeit, annak négyszer annyit fizet vissza. Jézus erre úgy
reagált, hogy ezen a szent napon üdvössége lett ennek a háznak, mert azért jött
el, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett. Szép történet a bűnbocsánatról
és a jóvátételről.
Zakeusról
kapta a nevét az a program, ami a Balassagyarmati Fegyház és Börtönben már
többször lezajlott. A legutóbbi lehetőséggel élve nekem is volt szerencsém
részt venni ezen a pár napos „együtt gondolkodás”-on, melynek során megfigyelhettem
magamat, társaimat, hogyan éljük meg a szembesülést tetteinkkel, és hogyan
látjuk az elmúltat a jelenben. Külön élmény volt annak a pártfogó/mediátor hölgynek
az embersége a program - és azzal együtt a mi vezetésünk alatt, aki a programot
irányította.
A
megtorló igazságszolgáltatással – vagyis azzal, hogy börtönbe zárták az
elkövetőt – együtt kell működnie a helyreállító igazságszolgáltatásnak is. De nem
elég az, hogy az ember csinált valami rosszat, lecsukták, leüli és kész. Fel
kell nézni – vagy inkább: fel kellene nézni –, hogy igazából mit is követett el,
és azzal kiket bántott meg. Meglepő lesz az eredmény, mert konkrét bűntett nem
kizárólag két érdekelt fél között történik: olyanok is részesei, akiknek senki
nem akart ártani! Persze leginkább a sértett, aki károsul, de mi van az
elkövető hozzátartozóival, családjával, akiknek – optimális esetben – a szégyen
mellett a büntetését letöltő delikvens hiányát kell pótolniuk, mert például a
börtön miatt nem tud pénzt keresni, gyereket nevelni? Tudom, hülyén hangzik
elsőre, de mi van a társadalommal, a közösség tagjaival? Ha valaki mondjuk egy
bűncselekmény helyszínéhez közel lakik és félni kezdett? Milyen jogon avatkozik
így valaki más életébe? Azt gondolom, ha az elítélt ezen felismerések nélkül
vág neki a szabadulása utáni civil életnek, akkor rövidesen ismét börtönben fog
kikötni. Fogvatartott szemmel úgy látom, hogy sok emberben, elítélt társamban már
nincs meg a büntetéstől való félelem, hiszen úgy vannak vele, hogy egyszer (2x,
3x …) már kibírtam, most is ki fogom.
Most,
a programra visszagondolva, úgy gondolom, hogy meg lehet előzni a visszaesést!
Minél több fogvatartott jusson el ilyen Zakeus-program féle kezdeményezésre,
hogy élje meg a tettét a sértettek szemszögéből. Merjen bocsánatot kérni, ha
kell, akkor szemtől szemben, és önmagában is megnyugvást fog találni.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése