Összefoglaló
a Fórum 1 előadásairól
Friedel Dünkel, a fórum vezető előadója, aki a
Greifswald-i Egyetemről érkezett, általánosságban ismertette az I-es fórum
témáját, célját. Először a törvényhozás kiemelkedő szerepéről beszélt, hiszen a
szabadságvesztés büntetések végrehajtási szabályainak, az emberi jogok
biztosításának, a magas kockázatú elítéltek rehabilitációjának törvényen kell
alapulnia. Nagy jelentőségűek fentieken kívül a Német Szövetségi Legfelsőbb
Bíróság döntései is. A helyes törvénykezési és a bírói gyakorlat kialakítása
érdekében a következő témákat érintette az előadó:
- a helyes törvénykezési gyakorlat definíciója,
- jogbiztonság, arányosság, emberi jogok biztosításának alapelvei,
- a büntetés célja,
- rehabilitáció,
- büntetés,
- fogva tartás,
- cselekvőképtelenség hiánya,
- az áldozatok szerepe a büntetőeljárás során,
- az áldozatok befolyása az ítélethozatalra.
Az I-es fórum megvitatandó kérdései:
- a magas kockázatú bűnelkövetők ítéletei,
- a hosszú időtartamú ítéletek szerepe,
- életfogytig tartó szabadságvesztés,
- a „Preventive Detention” (PD) intézménye,
- szabadulás utáni utánkövetés,
- életfogytig tartó szabadságvesztések felülvizsgálata.
Az előadó a továbbiakban a következő témákat
javasolta megvitatni:
- ítélettervezés és speciális rezsimek, szocio-terápia,
- szabadulásra való felkészítés,
- döntés a szabadulásról,
- szabadulás utáni utánkövetés,
- közösségi-felelősség, közvetítő irodák.
A következő előadó Tapio Lappi-Seppala, a Finn Nemzeti Jogpolitikai Kutatóintézet
munkatársa volt, aki a PD kapcsán tartott bemutatást, mely egy, Magyarországon
nem alkalmazott, szabadságelvonással járó jogintézmény, amely nem azonos a
büntetőjogi büntetéssel, de vélhetően jogilag igazolt bebörtönzést jelent. A
legtöbb jogállamban az elmebaj különböző formáiban szenvedő személyek
akaratuktól függetlenül mentális kezelés hatálya alá kerülnek. Az elrendelés
történhet egészségügyi okokból vagy a beteg, illetve más személy jogainak
védelmében. A kezelés alá vont személy szabadságának elvonása a kezelés
sikeressége után szűnik meg. Az előadó hosszasan és részletesem ismertette PD
kialakulását, fejlődését a Skandináv országokban. Szóba került a PD hatálya alá
helyezésének eljárása, a jogorvoslati lehetőségek, az utánkövetés lehetősége.
A következő előadó, Alina Barbu Romániából (Román
Igazságügyi Minisztérium, a Büntetőügyi Együttműködés Tanácsának alelnöke)
érkezett, előadása tárgyát a magas kockázatú bűnelkövetők kezelése, a
tapasztalatcsere, a nemzeti jogalkotás és az európai jogi eszközök képezték. Az
előadó először a JCN projekt céljáról beszélt, majd definiálta a magas
kockázatú bűnelkövető fogalmát, amely a következő: olyan (erőszakos, vagy
szexuális bűncselekményt elkövető) elkövető, aki nagy valószínűséggel súlyos
fizikai, illetve pszichológiai károsodást okozó bűncselekményt követ el.
Az Európa Tanács éves büntetési
statisztikája szerint a tagországok elítéltjei közül a magas kockázatúak száma:
- 10-20 év közötti szabadságvesztést töltők-9,5 százalék
- 20 évnél hosszabb ítéletet töltők-0,7 százalék
- életfogytig tartó szabadságvesztést töltők-1,5 százalék.
A közérdek igazolhatja az elítéltek
magas biztonságú büntetés-végrehajtási intézményekben történő elhelyezését, de
a magas kockázatú elítélteknek is joga van az emberi méltóságot tiszteletben
tartó elhelyezéshez.
Az európai szabályozás az Európa Tanács
mechanizmusára támaszkodik, ezek a következők:
- Az emberi jogok és alapvető szabadságjogokról szóló egyezmény, az Emberi Jogok Európai Bíróságának ítélkezési gyakorlata,
- Az Európa Tanács Kínzás és Embertelen, Megalázó Bánásmód vagy Büntetés Elleni Bizottsága (CPT)
- Miniszteri Bizottság ajánlásai.
A CPT irányelvek többek között a
következőről születtek:
- a veszélyesnek minősített elítéltek egyéni elhelyezéséről, szállításáról, orvosi aspektusokról,
- a magas biztonságú, szigorú rezsimmel rendelkező körleteknek a börtönpopuláció kis részét kell alkotnia,
- a hosszú ítéletet töltő elítéltek esetén a szabadságvesztés negatív hatásait a büntetés-végrehajtásnak kompenzálnia kell.
Az előadó ismertette az Európai
Börtönszabályokról szóló tagállami miniszteri bizottság ajánlásait, melyek a
következő témákat hangsúlyozták:
Életfogytig tartó szabadságvesztés
esetén kapcsolattartás, feltételes szabadságra bocsátás, dinamikus biztonság,
az elítélt fokozatos szabadulásra történő felkészítése, folyamatos utánkövetés,
utógondozás.
Az előadó a továbbiakban az Európa
Tanács Miniszteri Bizottságának ajánlásait ismertette a következő témákban:
- az életfogytig tartó, vagy hosszú ítéletet töltő elítéltek kezelése,
- a veszélyes bűnelkövetők (szexuális, vagy erőszakos bűncselekményt elkövetők magas visszaesési valószínűséggel),
- a próbára bocsátás,
- a feltételes szabadságra bocsátás,
- külföldi állampolgárságú fogvatartottak,
- fiatalkorú elkövetők szankcionálása, kezelése.
Az előadó a következő konklúziókat
vonta le prezentációja zárásaként:
- JCN, európai jogi eszközök: fontos a közös tapasztalatcsere, a tagországok gyakorlatának megosztása, a kollégák kapcsolattartása,
- a törvényhozás folyamatos kihívása: az nemzeti és az európai jogalkotóknak folyamatosan figyelemmel kell kísérniük és reagálniuk kell a gyakorlat igényeire, beleértve a jogszabályok felülvizsgálatát,
- a JCN projekt a széles európai együttműködés alapja lehet a magas kockázatú elkövetők kezelését illetően,
- egy működő modell fejlesztése, ami nem csak az elítélt, hanem a társadalom és a büntető-igazságszolgáltatás szerepét is vizsgálja,
Az előadás végén a hallgatók kérdéseket
tehettek fel. Az ír küldött ismertette országa gyakorlatát, az egyik német
küldött pedig a magas kockázatú elkövetők konkrét besorolási feltételeiről
érdeklődött a gyakorlati alkalmazhatóság érdekében. Kérdésére konkrét,
egyetemes besorolási feltételekt tartalmazó választ nem kapott.
A fórum végén Prof. Dr. Nora V. Demleitner (jogászprofesszor, Dean of Washington
and Lee University School of Law, Virginia, USA) a „Magas kockázatú bűnelkövetők az USA-ban, bebörtönzés, mint hangsúlyos
válasz?” címmel tartott előadást. A küldöttségünk részéről Dr. Kovács
András úr vett részt a fórumon, akinek ebéd közben sikerült kötetlenül beszélgetnie
a professzor asszonnyal (akkor még nem tudva, hogy ő lesz az előadó). Prof. Dr.
Demleitner sok kérdést tett fel a magyar büntetés-végrehajtási szervezetről,
annak működéséről, a magyar börtönökben elhelyezett fogvatartottakról, a
zsúfoltságról. Közvetlenül és őszintén beszélt az USA-ban a 70-es évektől
kialakult börtön-iparról. Mint mondta, jelenleg kb. 2 millió személy tölt
szabadságelvonással járó büntetést az USA-ban (a Föld összes elítéltjének
egynegyede!), további 1 millió fő pedig próbára bocsátott, illetve feltételes
szabadságra bocsátott, tehát hozzávetőleg 3 millió fő van a
büntetés-végrehajtás látókörében.
Az európai szemmel nézve óriási szám
főleg a kábítószerrel összefüggő, a nemi erkölcs elleni és az erőszakos
bűncselekmények szigorú büntetésének a következménye. A tengerentúli ítélkezési
gyakorlatban nőttek továbbá a büntetési tételek, valamint törvényileg
szabályozták a kötelező legkisebb büntetés mértékét számos bűncselekmény
esetén. Bevezetésre került továbbá az a gyakorlat, hogy csak a szabadságvesztés
tartama 85%-ának letöltése után bocsátható az elítélt feltételesen szabadságra,
a feltételes szabadság kizárása, valamint a tényleges életfogytig tartó
szabadságvesztés (LWP - life without parole) jogintézménye is. Az USA-ban
jelenleg kb. 160 ezer életfogytig tartó szabadságvesztést töltő elítélt van,
kb. 50 ezer az LWP-t töltő elítélt. Az USA számos tagállam ismeri a halálbüntetést,
a valós emberi életkort meghaladó ítéleteket is. A reintegráció égető
fontosságát jelzi, hogy évente mintegy 600 ezer fogvatartott szabadul a
különböző büntetés-végrehajtási intézetekből.
A fiatalkorúakat illetően a Szövetségi
Legfelsőbb Bíróság alkotmányellenesnek minősítette a fiatalkorú elkövető
bizonyos bűncselekmények elkövetése miatti kötelező, valamint – az emberölést
kivéve – más bűncselekmények elkövetése miatti mérlegelési jogkörben kiszabható
LWP-re ítélését.
Elítéltek a szövetségi és állami
börtönökben (prison), korrekciós intézetekben vannak elhelyezve, a megyei
börtönökben (jail) pedig előzetes letartóztatást töltő fogvatartottak vannak. A
professzorasszony elmondása szerint az amerikai börtönrendszer fenntartása
nagyon drága, 2013-ban több mint 50 milliárd USD-t emésztett fel. Az utóbbi
években a büntetés-végrehajtási politika változása folytán megfigyelhető a
fogvatartotti populáció csökkenése. Problémát okoz azonban a börtönök működtetésében
érdekelt számos magánvállalt, amelyeknek a kevesebb elítélt kisebb hasznot
jelent. Ennek okán egyre több illegális bevándorló kerül szabadságelvonással járó
intézkedés hatálya alá ezekben az intézetekben. További probléma az USA-ban,
hogy a törvényhozás lassan reagál a társadalmi igényekre, folyamatokra.
A fogvatartottak számának csökkenését
hozhatja megával a próbára bocsátások számának növelése, illetve az
utógondozás, felügyelet fejlesztése. Colorado államban átvették a Kanadából
származó gyakorlatot, amely szerint a hosszú ítélettel rendelkező elítéltekkel
speciális mentorok, illetve korábbi hosszú ítéletet töltő, már szabadult
elítéltek foglalkoznak. A professzor asszony szerint a következő változások
szükségesek az elítéltek számának csökkentéséhez:
- az LWP eltörlése,
- LWP-t töltő elítéltek feltételes szabadságra bocsátásának felülvizsgálata,
- a befogadóképességet és a költségvetést vizsgáló Ítélkező Bizottságok létrehozása,
- közvetítő intézmények alapítása, a feltételes szabadságra bocsátás kiterjesztése,
- a mellékbüntetések elévülése
- elmeállapot-megfigyelés és függőség-gyógyítás költségvetésének növelése
- a társadalom felismerje a tömeges bebörtönzés problémáját,
- álláskereséskor a büntetett előélet kötelező jelzésének eltörlése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése