2012. június 22., péntek

Interjú egy fogvatartottal...

Az alábbi rövid beszélgetés interjúalanya egy többszörös visszaeső kriminalitású, fegyház végrehajtási fokozatú elítélt, aki rablás és önbíráskodás miatt kiszabott 3 év 5 hó tartamú szabadságvesztés büntetését tölti intézetünkben. Befogadása óta kilenc büntetés-végrehajtási intézetben tartózkodott, hosszabb-rövidebb ideig, 2009-ben megvalósult első befogadása óta 17 esetben kellett vele szemben fegyelmi eljárást kezdeményezni, nyilvántartott fegyelmi fenyítéseinek száma 10. Az általa elkövetett cselekmények között több személyi állomány tagjával szembeni tiszteletlen magatartás található, szintén több a fogvatartott társak sérelmére elkövetett bántalmazás, verekedés, továbbá több esetben került elő a környezetéből tiltott tárgy (mobiltelefon, gyógyszer stb.). A magatartása tehát korántsem tekinthető normakövetőnek, együttműködőnek. Az elmúlt időszakban több zárkában megfordult már, de beilleszkedése mindenhol problémákkal tarkított volt. Szinte folyamatosan különféle konfliktusokat generál a környezetében elhelyezett más elítéltekkel, a személyi állomány tagjainak plusz feladatok megoldását feladatul adva ezzel. Aktuálisan legutóbb kijelölt körletén is problémája akadt társaival, ami miatt kérelmet terjesztett elő, hogy engedélyezzék részére, hogy egy másik körletrészre legyen áthelyezve, mert ellenkező esetben úgy érzi, hogy olyan konfliktusba kerül a környezetében lévő többi fogvatartottal, ami miatt egy bűnvádi eljárás indulhat vele szemben. Elmondása szerint képesnek érzi magát arra, hogy Rivotrilt szerezzen be, és annak hatására "oldja meg" a problémáját. Ezt pedig szeretné megelőzni...        

(A kép csak illuszráció.)

-    Meséljen a zárkán belüli „nagyvilági” életről: 
-    Sokszor azt láttam, hogy apám agresszív volt az emberekkel.
Valószínű, hogy az én agresszivitásomat is tőle örököltem. Viszont ha akarom, akkor nyugodt is tudok lenni. De én inkább a pörgős zárkákat szeretem. Pörgésen azt értem, mikor azt látom, hogy olyan gyerekek vannak a zárkában, akik hasonlítanak énhozzám. Én 19 évesen kerültem be, vékony voltam, de stabil. Ha kellett felálltam verekedni, akár az alsó ágyért is. Ha a zárkatársaimban magamat, a „fiatalságomat” látom meg, az jó érzéssel tölt el. Ha egy zárkán belül több menő fogvatartott is van, akik belemennek a hülyeségbe én is velük tartok. Régebben a nyugodt zárkát nem szerettem, csak a pörgőseket, ott éreztem magam jól. Már nincsen csak 7 hónapom szabadulásig, most már a nyugodtságra vágyom, szabadulni akarok. Régebben sokszor bepörgettem magam a többiekkel. Ilyenkor, ha rivóhoz jutottam, indult az utazás.
-    Mi az az utazás?
-    Kb. 30 szem rivót beveszek egyszerre, felpörget és utána már csak szinten kell tartani magam.
-    Hogyan?
-   Magába a 30 szem először elálmosít, de ezt az álmosságot 1-2 kávéval meg lehet fordítani és akkor már pörög is az ember. A szinten tartás alatt azt értem, hogy mikor kezd kimenni a hatás, ráveszek újabb 5 szemet és újabb kávét iszok meg, és így tovább. Ezt a hatást kb. 2-3 napig lehet szinten tartani. Az utazással gyorsabban telik az ítélet, legtöbbször nem emlékszik az ember semmire, de mégis megy az idő. Ilyenkor, ha kérdeznek, ugyanúgy válaszolok a kérdésekre, elő tudom magam adni úgy, mintha tiszta lennék. Mikor kimegy a hatás nem emlékszem a történtekre, csak ha segítenek feleleveníteni részleteket a múltból. Egyszer a saját szememmel láttam, mikor előttem egyik elítélt 100 szem rivót vett be egyszerre. Rendszeres használó volt, remegett érte, ha hozzájutott. Nekem 30 szem volt a plafon, mivel kint ezt nem használtam, először 1 szemet vettem be a hatás miatt. Elálmosított. A következő alkalommal 3-4 szem következett, kávéval. Ettől kába voltam. Az igazi pörgés 30-nál kezdődött. Mindenkinél más az adag, a pörgés eléréséhez, de átlagba a 30 kell hozzá.
-   Csak a börtönön belül rivózott?
-   Igen. Mikor kint voltam, volt olyan időszakom mikor speedeztem, meg „kóláztam” (kokain), mikor mihez jutottam hozzá. Mindig csak olyan szereket használtam, amiket nem vénásan kellett beadni. Félek a tűtől. Ha volt pénzem megvettem, ha nem volt, akkor előfordult, hogy a haverok vettek nekem anyagot. 6-8 órán keresztül pörgetett, mikor hazamentem, úgy loptam el anyámtól 1 szem xanaxot, hogy tudjak a buli után aludni. Ez megfordította a pörgést és elálmosított, de mára már másképp gondolkozok, szabadulni akarok és kimenni külföldre dolgozni, felhagyni a bűnözéssel, ez már csak a múlté...

Nem szeretnék nagyon pesszimistának látszani, de meglátásom szerint ez nem egy sikertörténet lesz. Ezzel együtt köszönöm a közreműködést nevelő kollégámnak, aki a fogvatartottal való beszélgetést az érintett beleegyezésével rögzítette...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése