A „jógyerekekről”…
Azok tartják magukat „jógyereknek”, akik fenyegetéssel vagy fizikai
erőszakkal akarnak befolyásolni másokat. Mindig harsányak. Igyekeznek kitűnni
azzal is, hogy mennyire viccesek – általában mások kárára. Kialakítanak maguk
körül egy sleppet, akik bizonyos fokú rajongással néznek fel rájuk és ettől még
erősebbnek érzik magukat. Látszólag nem fogadják el a bv. fegyelmi és
rendszabályait, renitensnek mutatják magukat és erre biztatják a követőiket is.
Jól érzik magukat a börtönben, mert itt kapnak enni, melegben vannak, és
igazából nem is bánják, hogy be vannak zárva, hiszen valószínűleg otthon semmi
jó nem várja őket. Neked, mint mielőbb szabadulni vágyó fogvatartottnak, semmi
dolgod nincs velük, mert amellett, hogy bánthatnak, bajba is sodorhatnak Téged.
Távolról kerüld azokat az embereket, csoportosulásokat, akikre ráillik a fenti
jellemzés. Előfordulhat azonban, hogy minden elővigyázatosságod ellenére
kipécéznek maguknak. Az a legfontosabb, hogy ne ijedj meg tőlük, hiszen gyávák
és csak azzal mernek kikezdeni, akit maguktól gyengébbnek vélnek, és ne hódolj
be nekik. Egy idő után le fognak szállni rólad. Ha úgy érzed, hogy egyedül nem
tudsz megbirkózni a feladattal, akkor kérd nevelőtiszted vagy a felügyelet
segítségét. A legjobb módszer, ha tiszta szívedből ki tudod röhögni őket. Van
bent egy mondás: „A jógyerekek odakint vannak”.
Első bűntényes szerzőtársam egy olyan, börtön keretek között mindenkor aktuális problémáról fogalmaz, ami nemcsak a személyi állomány tagjait, hanem a fogvatartottakat is folyamatosan foglalkoztatja. A tegnapi, családi döntéshozó csoportkonferencia kapcsán rögzített írásomban is utaltam a témára, az abban részt vevő elítélt gondolatai kapcsán. A börtönbéli "jógyerekek" nem feltétlenül azok, akikkel egy mielőbb szabadulni vágyó fogvatartottnak keresnie kell a kapcsolatot. Mert miattuk általában beljebb fog kerülni, ahogy az elítélt populáció tagjai fogalmaznak. És érdemes megfogadni azoknak a fogvatartottaknak a tanácsát, akik azt mondják, hogy rájöttek, hogy a benti jógyerekek, igazából csak hülyegyerekek, mert ha eszük lenne, akkor kint lennének, a családjuk, barátaik körében...
A témához kapcsolódva következzen egy régebbi írás, a netről mazsolázva (Forrás: http://hvg.hu/sorkoveto/20090723_boronvilag_csicska_jogyerek_vamzerpedofil):
Fiath
Titanilla nő, ráadásul a Budapesti Fegyház és Börtön fizetett
alkalmazottja (pszichológusa), tehát miden esélye megvan arra, hogy ne
ismerje a börtönök, az elítéltek közösségeinek belső világát. Például
hogy fogalma se legyen arról, mi is zajlak a fogvatartottak között,
hogyan alakul ki és működik a külső szem előtt rejtve maradó
börtönhierarchia, kiből lesz a domináns vagy alfa hím, kiből pedig
„katona”, „köcsög” vagy éppen „csicska”. Ehhez képest Fiath – aki
egyébként szabadidős tevékenységként a Ludditák rap zenekarban tündököl – tanulságos cikket közölt a börtönvilágról a Café Bábel legújabb, a tekintélyről szóló számában.
De miért is fontos, hogy mi zajlik a jogerősen elítéltek között?
Önmagában sem érdektelen, hogy mi történik 10–12 ezer emberrel, ám itt a
kriminológiai, börtönszervezési vagy emberi jogi szempontok mellet van
másik nézőpont is, mégpedig antropológiai – emelkedettebben fogalmazva:
általános emberi. A szabálykövető modern ember számára legalább annyi
tanulságos, hogy miként szerveződik meg egy zárt faluközösség a messzi
Melanéziában, mint hogy hogyan működik egy extrém helyzetben, a
börtönben a közösségi hierarchia.
A közhiedelem úgy tartja, hogy filmrendezők, szapora szavú
szociológusok, bestseller- meg újságírók sokkal többet tudnak a
büntetés-végrehajtás belső világáról, mint maguk a „smasszerek”. Fiath
Titanilla írása ennek az ellenkezőjét bizonyítja, a fiatal pszichológus
meggyőzően tárja fel, hogy a tekintély és a presztízs hogyan tesz ember
és ember közt különbséget a zárt intézetben.
Vérbő példákkal bizonyítja, hogy hamis az a szociológiai közhely,
amely szerint a börtönszemélyzet, illetve rabok, valamint a külvilág,
illetve a büntetés-végrehajtás totálisan elkülönülnek egymástól.
Íme, két példa Fiathtól. Könnyek áztatják D. arcát. Meghalt az anyja.
Az elítélt rendszerint nyakában a könnyebb elítéltekkel húzódzkodik, de
most a „jógyerek”, a „menő” maga alatt van, miközben nyilvánosan, a
sétaudvaron cirógatják a börtönhierarchiában mögötte állók.
S.-nek újszülött gyereke halt meg, és a szomorú apa szeretne
átkerülni M. zárkájába, aki közismereten brutális fickó. A „droidnak”
elkönyvelt S. krízishelyzetben a fenevad rokonhoz fordul, aki olyannyira
befogadja őt, hogy „alsó ágyat csinál testvérének”.
A rabhierarchiában – éppúgy, mint a szabad világban – dinamikusan
változik, hogy ki éppen a „menő csávó” vagy a „büdös köcsög”. Szigorú
kritériumok sincsenek. Az erő, az ismertség, a vérrokoni kapcsolat csak
segít a felfele törőknek, de nem ad menlevelet mindenhez. Az önkép és a
közösség véleménye gyakran távol esik egymástól – éppúgy, ahogy minden
közösségben. De a börtönben nehezebb a javítás, alig van vissza- vagy
elvonulási lehetőség. Éppen ezért kulcsfontosságú, kik birtokolják a
szűkös erőforrásokat, kik rendelkeznek a tér, az idő vagy az anyagi
javak felett. Ki a felsőágyas, kinek van tévéje vagy becsempészett
mobilja, kinek mekkora a hátországa börtönön belül és kívül.
Fiath úgy véli, a „jógyerekek” a börtönélet meghatározó jelentéseinek
is az urai. Az ő szavuk sokkal jobban számít az elítéltek megítélésben,
mint a többieké. Ha ők állítják, hogy valaki pedofil vagy vamzer
(besúgó), akkor a hírbe hozott csak nehezen vakarhatja le magáról a
szégyen billogát, és persze a stigmának közvetlen meg kegyetlen
következményei lesznek abban a miliőben, amelyben ez a két bűn
megbocsáthatatlannak számít.
A „jógyerekek”, akik testi erejükkel vagy fölpumpált izmaikkal, illetve
korábbi bűnözői „teljesítményükkel”, kiterjedt kapcsolatrendszerükkel,
pénzükkel vagy pszichopata hozzáállásukkal vívják ki tekintélyüket, az
elítélt társaik teste felett is hatalmat gyakorolnak. Ha nincs
kondigép, őket használják ellensúlynak, emellett saját homoerotikus
kicsapongásaikat, amelyek legtöbbször erőszakosak, „jogos
leckéztetésnek” tekintik, míg a többieket effélékért simán lebuzizzák. A
térhasználat is eltér: ha a cél a másik megalázása, az aktus nyilvános,
ha kölcsönös belegyezésen alapul, marad a lefüggönyözött ágy vagy más
intim sarok.
Szerzőnk végkövetkeztetése szerint a büntetés-végrehajtás társadalmi
megrendelésre minél inkább korlátozza az elítéltek autonómiáját, annál
„intenzívebben indulnak meg a személyiség épségének megőrzését biztosító
folyamatok, vagyis annál dominánsabban épül fel a hivatalos renddel
szemben a rabok informális hálózata/kultúrája. A szabadság nem állhat
vesztésre a börtönben sem.”
A szerzőt a zárómondatnál „elragadhatta a frazeológiája”. Bizonyosan
tájékozatlanságunk és nyárspolgári értékrendünk miatt, de kibúvik
belőlünk a jogvédő, mi valahogy nem látjuk ennyire felemelőnek a
„jógyerekek” szabadságküzdelmét. Elhisszük, hogy bizonyosan sikeresek
autonómiatörekvéseikben, csakhogy azokat mások, a többi elítélt rovására
valósítják meg – megalázás, erőszak és fondorlat útján. Mi is úgy
látjuk, minél szigorúbb börtönrezsimet működtet az állam, annál nagyobb
szerep jut az önálló börtönkultúrának, illetve az azt működtető, annak a
hasznát learató „jógyerekeknek”. Nem lehet véletlen, hogy a
legkimunkáltabb börtönkultúrák, legszövevényesebb hálózatok éppen a legkegyetlenebb büntetés-végrehajtási gyakorlatú országokban találhatók.
Rossz dolog börtönben sínylődni, de százszorosan az, ha valaki
csicskasorsra jut. A magyar állam ezzel nem törődik, mert a társadalom
példás büntetést követel, márpedig a közönség sohasem elégedett az
ítéletek szigorával, így jó néven veszi, ha a „mellékbüntetésként” az
elítélt „jófiúk” sanyargatják a többieket. Nincs ez jól így.
(Café Bábel, 58. szám)
(Café Bábel, 58. szám)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése