A ZENÉRŐL
"Az
a tapasztalat, hogy a fogvatartottak 95%-a Muzsika TV és Nóta TV rajongó, vagyis
a mulatós zenét kedvelik a leginkább. Ha Te is ezt a műfajt szereted a
legjobban, akkor neked ez maga a kánaán, mert napestig ilyen dalokat fogsz
hallani a zárkában.. (itt feltételezem, hogy nem egy- vagy kétszemélyes
zárkában vagy, és a túlzott hangerő miatt a felügyelet nem kapcsolta ki a Tv-t.)
De ha mondjuk a hard rock-ot vagy a komolyzenét szereted, akkor bizony azt
javaslom, hogy tűrj békésen, és kérj be magadnak egy kisrádiót fülhallgatóval."
Az írás szerzője fogvatartotti szemmel látja a dolgokat, de magam is úgy gondolom, hogy a büntetés-végrehajtási intézetekben a legnagyobb sláger az ún. mulatós vagy roma zene. Nem kívánok azzal foglalkozni, hogy a börtönlakók hány százaléka az, aki romának vallja magát, de tény, hogy amennyiben egy röpke közvélemény kutatást tartanánk, hogy a zárt láncú rádióban milyen zenéket sugározzunk, illetve a video-rendszeren milyen jellegű klipeket vetítsünk le, akkor a válaszadók többsége ezt a fajta zenei irányzatot favorizálná. Úgy gondolom, hogy adott esetben bármely bv. intézet fogvatartottai körében hatalmas népszerűségre tennének szert a helyi vezetők és programszervezők, ha egy Fásy-mulató felvételének adnának helyet... Talán ez nem is véletlen, mert ha megnézzük, hogy a fogvatartottak többsége milyen társadalmi réteg képviselőiből, milyen kultúrkörből kerül ki, akkor meg sem lepődünk a választáson... Bár hazánkban eddig nem sok olyan játékfilm készült, amely börtönben játszódott volna, de erősen valószínű, hogy a betétdalok között előfordulna néhány mulatós zene, latinos gitárjátékra és ceglédi kannás ütemekre építve.
Kivétel persze akad, itt gondoljunk csak az 1999-es "Rosszfiúk" című Sas Tamás filmre, amely ugyan nem börtönben, de egy szintén erősen hierarchizált környezetben, egy javító intézetben játszódott, melynek igazgatóját az a Stohl András játszotta, kinek szerepét a közelmúlt történéseinek ismeretében némi pikantériával különösen érdekesnek tekinthetjük. Ennek a filmnek a betétdalait Ganxsta Zolee és a Kartel játszotta, és a lemezen egyebek mellett olyan klasszikusok voltak hallhatóak, mint a személy szerint azóta is egyik nagy kedvencem, a "Vato Loco" vagy a "Néhány jó dolog". Következzen azonban itt egy másik remek nóta szövege, melynek címe "Végtelen":
Bárki könnyen bekerül a kaptárba,
legyen az roma vagy fehér, fekete vagy árja.
Benn a jegesmedvék is ugyanúgy niggerek,
te lehetsz egy kis köcsög vagy lehetsz tökös gyerek.
Ha ide bekerülsz, öcsi, baszhatod a rezet,
itt lehúzol éveket és sohase találod meg többet a helyed,
de nem is érdekes ez, mer' ide születtél és nem a jászolba.
Te is egyre tehetsz csak: a fekete lóra.
Pitiáner bűnözők, narkó dílerek...
Közöttük voltam és csak ide jutottam -
nincsen kocsim, pénzem és nincsen egy csajom.
A kibaszott csillagokon a rácsokat számolom.
Ha kikerülök valaha, egyből visszajövök,
mert ha késsel jönnek nekem, én pisztollyal lövök,
de bármi jöhet, engem úgyis megtalál a baj...
A pokol engem akar.
Mondd a gyerekednek, hogy ne kövessen engem
és azt is mondd meg neki, hogy ne higgyen bennem!
A negatív jel vagyok - a rossz hírt hozó.
Megfogom a kezed és azt hiszed, hogy ez jó.
De ne örülj, mer' a bánatot learató,
Az, aki melletted áll és megtalál...
Kibaszott veled a sorsod, ennyi, ami jár.
Ha mellettem állsz, én magammal rántalak téged is a mélybe,
vagy még mélyebbre tán.
Lehet-e élet a halál után?
Nem ez a kérdés, hanem az, most figyelj, öcsi,
hogy lehet egy kibaszott élet a halál előtt.
Ez érdekes, amikor már mindenki megdől.
Hogy hol a való világ: a rácson innen vagy a rácsokon túl?
A tökös tovább megy, a satnya elhull...
A dalszöveg egyértelműen túlmutat a filmbéli javító intézeti kereteken, és a börtönkörnyezet egy érzékletes, félig-meddig hitelesnek is mondható leírását adja. Természetesen érződik az amerikai rap- és hip-hop-zenék szöveg- és dallamvilága, ami a Kartel munkásságát ismerve nem véletlen. És itt el is jutunk oda, hogy a tengerentúli börtönfilmek kapcsán mi jut az ember eszébe: a színes bőrű fogvatartottak rap-zenét hallgatnak, játszanak, mondják alá a szövegeket, príma ütemekre, alapokra. Mert az ottani börtönökben talán felül-reprezentált a színes bőrű és latin fogvatartottak rétege, és köreikben a civil életben is ezt a fajta zenei stílust kedvelik legtöbben...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése